شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳
۱ نفر

هویت ملی، یکی از عناصر هویتی ملت مسلمان ایران است که در کلام مقام معظم رهبری هم بارها به اشکال مختلف در مناسبت‌های گوناگون تکرار شده و ایشان همواره بر مولفه‌های هویت ایرانی اسلامی در هویت ملی تأکید داشته‌اند.

هویت ملی

همشهری آنلاین- علی‌الله سلیمی: هویت ملی، یکی از عناصر هویتی ملت مسلمان ایران است که در کلام مقام معظم رهبری هم بارها به اشکال مختلف در مناسبت‌های گوناگون تکرار شده و ایشان همواره بر مولفه‌های هویت ایرانی اسلامی در هویت ملی تأکید داشته‌اند. بنابر این، تاملی در مؤلفه‌های هویت ایرانی اسلامی در منظومه فکری مقام معظم رهبری، راهگشای کاوش‌های فکری در این زمینه است. حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای در بیانات متعددی به موضوع «هویت ملی» تأکید کرده و اهمیت آن را برای مخاطبان یادآوری کرده‌اند. به عنوان مثال، بیانات ایشان در مراسم سی‌وچهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (رحمه‌الله) حاوی نکات کلیدی قابل توجهی در این زمینه است. می‌فرمایند: «انقلاب را مردم انجام دادند امّا امام به وجود آورد. این انقلاب، یک ساخت سیاسی سلطنتی را در هم شکست و مردم‌سالاری را جایگزین آن کرد؛ این انقلاب، یک نظام دست‌نشانده و ذلیل در مقابل قدرتها را از میدان خارج کرد و یک نظام مستقل و متّکی به عزّت ملّی را جایگزین آن کرد؛ این انقلاب، یک حکومت ضدّ اسلام را از میدان خارج کرد، به جای آن یک حکومت اسلامی پایه‌گذاری کرد و بنا نهاد؛ این انقلاب، استبداد را به آزادی، بی‌هویّتی روزافزون این ملّت را به هویّت ملّی و به اعتماد به نفْس تبدیل کرد؛ این انقلاب، یک ملّت چشم‌دوخته‌ی به دست اجانب را به نیروی «ما میتوانیم» مجهّز کرد. اینها معجزه‌های این انقلاب عظیم و این تحوّل بزرگی است که امام بزرگوار در سطح کشور به وجود آورد. این «ما میتوانیم» که گفتم، کلید حلّ همه‌ی مشکلات است. ما مشکلات داشته‌ایم و داریم و خواهیم داشت، امّا آن چیزی که میتواند این مشکلات را برطرف کند و مشکلات گذشته را برطرف کرده و در آینده هم علاج مشکلات ما است، همین روحیه‌ و نیروی «ما میتوانیم» است که انقلاب امام بزرگوار در این کشور این روحیه را به وجود آورد.»

در خصوص بررسی هویّت ملّی از منظر حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی)، به تازگی کتابی با عنوان «درآمدی بر هویّت ملّی در اندیشه‌ی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی)» به قلم دکتر عباسعلی رهبر از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده که اثر ارزشمندی در این زمینه است. کتاب حاضر به بررسی هویّت ملّی از منظر حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) می‌پردازد و از یک پیش‌گفتار، دو فصل و نتیجه گیری تشکیل شده است. در پیش‌گفتار، ضمن توجه به ادبیات نظری هویّت ملّی، نوع شناسی و ابعاد شناسی هویّت ملّی، به روش شناسی بحث در قالب رویکرد کیفی و استفاده از تکنیک تحلیل مرتبط اشاره شده است.

فصل اول با عنوان «هویّت ملّی از نگاه رهبر معظّم انقلاب»، کلیّات هویّت ملّی، هویّت ملّی در ایران و هویّت جمعی جهان اسلام را شرح داده است. در فصل دوم به تهدیدهای هویّت ملّی و راه‌های حفظ و تقویت آن از منظر رهبر معظّم انقلاب اشاره شده است. در انتها نیز در مقوله‌ی نتیجه‌گیری، ضمن ارایه‌ی پیشنهادهایی جهت حفظ و تقویت هویّت ملّی، شبکه‌ی مفهومی هویّت ملّی طبق نظرات و آراء معظم‌له بیان شده است.

آیین رونمایی از کتاب «درآمدی بر هویّت ملّی در اندیشه‌ی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی)» روز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه ساعت ۱۴ در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار خواهد شد و عموم علاقه‌مندان می‌توانند در این مراسم شرکت کنند.

کد خبر 833037
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha