چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: جزیره کوچک پالائو واقع در اقیانوس با درخواست آمریکا مبنی بر پذیرش 17 زندانی چینی که به مدت 7 سال در زندان گوانتانامو در حبس بودند، موافقت کرد.

به گزارش الجزیره، جانسون تریبیونگ رئیس جمهوری پالائو با صدور بیانیه‌ای توافق خود را با انتقال  زندانیان اویغوری اعلام کرد. پالائو، متشکل از 8 جزیره کوچک با حدود 20هزار نفر جمعیت، در حاشیه اقیانوس آرام و  در حدود 800 کیلومتری شرق فیلیپین قرار گرفته است.

پرونده این زندانیان چینی که دارای قومیت اویغوری هستند در مراجع قضایی در دست بررسی است.

سال گذشته یک قاضی آمریکایی دستور انتقال این مردان را به خاک آمریکا صادر کرده بود. اما یک دادگاه تجدید نظر این حکم را متوقف کرده بود و از آن زمان به بعد این مردان در حالت بلاتکلیفی به سر می‌بردند.

چهار سال پیش پس از آنکه مقامات قضایی آمریکا حکم به این دادند که شواهدی  که مبنای  ادامه بازداشت این افراد تحت عنوان مبارزان دشمن در بازداشتگاه قرار گیرد، وجود ندارد، این افراد آماده ترخیص از زندان گوانتانامو شدند.

وزارت امورخارجه آمریکا نیز در واکنش به درخواست دولت چین مبنی بر استرداد این افراد، ادعا کرده است که اویغورها نمی توانند به چین بازگردند زیرا بیم آن می‌رود که در این کشور مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و در نهایت حکم احتمالی اعدام برای آنان صادر شود.

برخی از مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند که آمریکا آماده است به ازای پذیرش این زندانیان، بیش از 200 میلیون دلار در قالب طرحهای توسعه و کمک هزینه بودجه به پالائو بپردازد.

این 17 اویغور پس از حمله آمریکا به افغانستان توسط نیرو‌های ارتش این کشور در پاکستان و افغانستان بازداشت شده بودند.

اویغورها مسلمان هستند و اغلب به زبان ترکی صحبت می‌کنند.

کد خبر 83257

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز