چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
۰ نفر

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در خصوص قرارداد منعقد شده با طرف چینی برای تامین فوری بخشی از کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی و مباحث مطرح شده پیرامون حمایت از تولید داخلی، تاکید می کند که درحال حاضر و برای کوتاه مدت امکان تهیه خودرو های برقی مورد نیاز ناوگان عمومی از صنایع داخلی وجود ندارد.

اتوبوس برقي

همشهری آنلاین- مهدی اسماعیل پور: چندی است که بحث بر سر واردات اتوبوس های چینی یا خرید اتوبوس از شرکت های داخلی مورد بحث و بررسی و دوگانه داخلی و خارجی شکل گرفته است. فارغ از این که مدیریت شهری به هر دو اتوبوس نیاز دارد. لطف‌الله فروزنده، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در این خصوص تاکید دارد که برای عبور از آلودگی هوا و برقی سازی تهران به سراغ نمونه های خارجی و واردات رفتیم و همچنان مدیریت شهری به هر دو مورد نیاز دارد.

او در گفتگو به همشهری می گوید: « سفر چین، مهم‌ترین اقدام و برنامه‌ریزی شهرداری تهران برای تسهیل و توسعه حمل‌ونقل عمومی پایتخت با رویکرد برقی‌سازی‌ تهران است. در جریان سفر شهردار تهران و هیأت همراه به کشور چین، قرارداد ۲۵۰۰دستگاه اتوبوس برقی، ۱۵۰هزار دستگاه موتور برقی، ۲۷هزار خودروی تاکسی برقی و ۱۰هزار تاکسی ون برقی بسته شده است. به‌عبارت دیگر تمام قراردادهای منعقد شده با طرف چینی با موضوع و محوریت خودروهای برقی است.»

او افزود: « درخصوص حمایت از تولید داخل هم توجه داشتن به این نکته لازم و ضروری به‌نظر می‌رسد که اصولا کارخانجات و صنایع داخلی ما خط تولید خودروهای برقی ندارند که بخواهیم با اتکا به آن تمام یا بخشی از نیاز حمل‌ونقل شهر تهران به‌خودروهای برقی عمومی را از سبد تولید داخل تامین کنیم.»

فروزنده تصریح کرد: «با توجه به این موضوع، اصولا در اینجا انتقادهایی که بعضا مطرح شده پیرامون لزوم حمایت یا ایجاد رقابت بین بخش داخلی و خصوصی با طرف چینی فاقد هرگونه موضوعیت است.»

معاون شهردار تهران با اشاره به قراردادهای منعقد شده با طرف چینی، اظهار کرد: «کار خوب و تدبیر شهردار تهران این بود که نحوه تعامل و همکاری ما با طرف چینی شامل ۳مرحله می‌شود؛ مرحله نخست واردات برای تامین نیاز فوری شهر تهران به تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی است. مرحله دوم شامل تشکیل یک کنسرسیوم مشترک با یک تولیدکننده داخلی با حمایت شهرداری تهران می‌شود. درواقع بخش دوم به این صورت است که قطعات از کشور چین وارد کشور شده و در اینجا مونتاژ خواهند شد. در مرحله سوم نیز باید انتقال تکنولوژی از سوی طرف چینی صورت بگیرد.»

او ادامه داد: «به‌ عبارت دیگر طبق قرارداد منعقد شده، طرف چینی موظف شده است که تکنولوژی برقی‌سازی‌ را به تولیدکنندگان ایرانی انتقال دهد تا ساخت قطعات و خودروهای برقی در داخل کشور بومی‌سازی‌ شود.همچنین آنها پذیرفتند تا در زمینه تولید خودرو و قطعات برقی در داخل ایرانی سرمایه‌گذاری انجام دهند. اکنون استفاده از این شرایط دیگر به هنر و توانایی خودروسازان ما برمی‌گردد.»

او افزود: «اتخاد چنین رویکرد و فرایندی، علاوه بر اینکه باعث می‌شود و کمک می‌کند تا در کوتاه‌مدت بتوانیم مشکل کمبود در بخش حمل‌ونقل عمومی را تسهیل و گشایشی در آن ایجاد و به سمت برقی‌سازی‌ حرکت کنیم، سبب می‌شود تا در ادامه بتوانیم با بومی‌سازی‌ این تکنولوژی به یکی از تولیدکنندگان خودروهای برقی تبدیل شویم و خطوط تولید خودروهای برقی در صنایع ما راه‌اندازی شوند.»

فروزنده در پایان گفت: « درحال حاضر با توجه به مجموع توان و ظرفیت تولید اتوبوس‌سازهای داخلی، توانسته‌ایم حدود ۲۰۰۰دستگاه اتوبوس گازوئیلی تامین کنیم، اما با توجه به موضوع کاهش آلودگی هوا و مباحث مربوط به هوای پاک، دیگر بنا نداریم تا اتوبوس‌های گازی و گازوئیلی را وارد ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران کنیم؛ لذا با توجه به این رویکرد اقدام به بستن قرارداد با طرف چینی برای تامین اتوبوس و تاکسی‌های برقی کرده‌ایم، اما امیدواریم با اهتمام و همت خودروسازان داخلی و تأکید ویژه وزیر صمت روی این موضوع، بتوانیم یک تغییر رویکرد در کشور ایجاد کنیم تا خودروهای برقی جایگزین خودروهای بنزینی و گازوئیلی شوند تا شاهد کاهش آثار مثبت آن ازجمله کاهش آلودگی هوای تهران و دیگر کلانشهرهای کشور باشیم.»

کد خبر 832301

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
    2 5
    چرا؟ برای حمایت از تولید چین :)
  • اصغر IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    0 0
    خب یه حق دلالی به مونتاژکار داخلی بدید. اینطوری نمیشه که دلال حذف کردید مافیا گناه داره اخه