شهردار منطقه ۱۶ درخصوص ضرورت ساماندهی دستفروشان خیابان صابونیان گفت: «در راستای احقاق حقوق شهروندان اجرای طرح ساماندهی دستفروشان خیابان صابونیان یک ضرورت بود که باید به‌فوریت انجام می‌شد.»

دستفروشان

به گزارش همشهری؛ از دیرباز محله شوش و بخشی از منطقه۱۶ مانند باغ آذری و ... به‌ دلیل کوره‌های آجرپزی، تقریبا محدوده صنعتی محسوب می‌شدند که خارج از بافت شهری قرار داشتند. محمد امین سالاری پور با بیان این مطلب عنوان کرد: سال۱۳۵۲ تصمیم گرفته می‌شود تا در راستای گستردگی شهر، این محدوده از خیابان فدائیان اسلام تا میدان بهمن شامل محلاتی چون تختی و ... به بافت شهری منطقه۱۶ اضافه شوند. در نتیجه این اقدام کوره‌پزخانه‌ها آزاد و پس از پهنه‌بندی به لحاظ محدوده جغرافیایی به بازار بلور و شیشه تبدیل شدند.

او ادامه داد: منطقه به‌ دلیل فعالیت باربری‌های متعدد و وجود برخی از باراندازها قابلیت تبدیل‌شدن به قطب تجاری پایتخت را دارد، چرا که بیش از ۷۰درصد انبار بازار تهران در محدوده شوش و خیابان‌های شهید رجایی و بعثت قرار دارد؛ همین امر تردد عابران و خودروسواران را به این منطقه و به ویژه‌ محدوده شوش افزایش داده که نتیجه آن ایجاد گره‌های ترافیکی است.

به گفته سالاری پور در محدوده شوش به‌ویژه خیابان صابونیان که از معبرهای مهم منطقه و البته از محورهای اصلی بازار بلور تهران محسوب می‌شود، علاوه بر ترافیک، معضلاتی چون سد معبر و بروز آسیب‌های اجتماعی و جرائمی چون سرقت و کیف‌قاپی بروز و ظهور یافته است.

شهردار منطقه ۱۶ با اشاره به این که در گذر زمان این بازار رونق گرفته و دامنه فعالیت دستفروشان هم گسترده‌تر شده و اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که معضلات ۲۰ساله این خیابان گلایه‌مندی و نارضایتی شهروندان را در پی دارد، تاکید کرد: در راستای احقاق حقوق شهروندان اجرای طرح ساماندهی دستفروشان خیابان صابونیان یک ضرورت بود که باید به‌فوریت انجام می‌شد. پس مطالعات اولیه و آسیب‌شناسی آغاز شد و شرکت‌های ساماندهی صنایع و مشاغل و شهربان و حریم‌بان پای‌ کار آمدند و مقرر گردید دستفروشان به بوستان میثاق منتقل شوند.

یک تیر و دو نشان برای دستفروشی

این بوستان در ضلع شمالی و حدود ۱۰۰متری خیابان صابونیان قرار گرفته و حدود ۸.۵هکتار مساحت دارد. سالاری پور این مطلب را بیان و عنوان کرد: سال‌ها این بوستان توسط معتادان متجاهر، کارتن‌خواب‌ها و افراد آسیب دیده تصاحب شده بود و خانواده‌ها سهمی از این فضای عمومی نداشتند. بنابراین استقرار دستفروشان در آن یک تیر و دونشان بود، چرا که اولا با انتقال آنها از خیابان صابونیان، معبر برای تردد سهل و امن عابران و خانواده‌ها و خریداران و کسبه باز می‌شد، ثانیا بوستان میثاق برای حضور آسیب دیدگان ناامن می‌شد و خانواده‌ها بدون دغدغه می‌توانستند از امکانات رفاهی و فضای سبز بوستان استفاده کنند.

به گفته او اجرای این طرح نیاز به دستور مقام قضایی داشت که با همکاری و هماهنگی دادستان تهران این مجوز داده شد. آن طور که شهردار منطقه ۱۶ عنوان کرده: در موضوع دستفروشان قطعا مافیا مطرح می‌شود و می‌خواستیم طرح را به‌گونه‌ای اجرایی کنیم تا دستفروشان واقعی در بوستان میثاق صاحب غرفه شوند. ازاین‌رو شهرداری ناحیه۶ اطلاع‌رسانی کرد و دستفروشان مراجعه و ثبت‌نام کردند و به این منوال شناسایی شدند. مرحله بعد می‌بایست غرفه‌ها جانمایی و سازه‌ها نصب می‌شدند.

او در ادامه گفت: لازم بود این کار به‌ گونه‌ای انجام شود تا تردد خریداران سهل و روان باشد و از سوی دیگر مراجعه خانواده‌ها تحت‌الشعاع قرار نگیرد و استفاده از امکانات و تجهیزات بوستان مخدوش نشود. براساس رسالتی که در مسیر خدمت‌رسانی به شهروندان داشتیم، حدود ۱۹۰ غرفه در بوستان میثاق برای استقرار دستفروشان واقعی جانمایی شد و با نرخ مصوب در اختیار آنها قرار گرفت. امروز شاهد هستیم که دستفروشان به این کار نه تنها اعتراضی ندارند بلکه ابراز رضایت می‌کنند و اگر صدای گلایه یا اعتراضی شنیده می‌شود مربوط به کسانی است که در سایه قرار داشتند و نقش مافیا را بازی می‌کردند.

سالاری پور در پایان تاکید کرد: مدیریت شهری در این دوره برای احقاق حقوق شهر و شهروندان اهتمام ویژه‌ای دارد و به افراد فرصت‌طلب و سودجو اجازه مداخله در امور شهر و جوسازی علیه مدیریت شهری داده نمی‌شود. بر آن هستیم تا با حفظ وضع موجود و تغییر سازه‌ها و تشدید نظارت بر حسن اجرای طرح بتوانیم فضایی عاری از هرگونه آسیب اجتماعی در ایام پایانی سال داشته باشیم. قطعا با وجود مافیا و دستفروشان غیربومی کار سهل و آسانی نخواهد بود، اما با برنامه‌ریزی‌های صورت ‌گرفته و همکاری سایر دستگاه‌ها ازجمله نیروهای فاتب، شهربان، حریم‌بان و ... می‌توان آن را محقق کرد.

کد خبر 832087

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha