سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
۰ نفر

روایت‌های معتبر درباره‌ کمیته‌ مشترک ضدخرابکاری، ماموریت هایزر در ایران، بهائیت در دوره‌ی پهلوی و آتش سوزی سینما رکس از رویکرد ایران ‌ستیزی پهلوی حکایت دارد.

همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: روایت‌های معتبر درباره‌ کمیته‌ مشترک ضدخرابکاری، ماموریت هایزر در ایران، بهائیت در دوره‌ی پهلوی و آتش سوزی سینما رکس از رویکرد ایران ‌ستیزی پهلوی حکایت دارد.

چهار روایت معتبر از ایران ستیزی پهلوی

یک روایت معتبر درباره‌ کمیته‌ مشترک ضدخرابکاری

کتاب«یک روایت معتبر درباره‌ کمیته‌ مشترک ضدخرابکاری» نوشته کیوان امجدیان به یکی از مخوف‌ترین سازمان‌های دوران حکومت پهلوی می‌پردازد که مکان آشنایی برای مبارزان دوران انقلاب اسلامی است، چرا که اکثر فعالان انقلابی در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به واسطه‌های فعالیت‌های انقلابی از سوی ساواک تحت تعقیب قرار می‌گرفتند و بعد از دستگیری به این مکان مخوف منتقل و تحت شدیدترین شکنجه‌های ساواک قرار می‌گرفتند.

چهار روایت معتبر از ایران ستیزی پهلوی

یک روایت معتبر درباره ماموریت هایزر در ایران

کتاب«یک روایت معتبر درباره ماموریت هایزر در ایران» نوشته محمد رضا پور به یک ماموریت ویژه از سوی دولت آمریکا در ایران تحت حکومت پهلوی می‌پردازد. یکی از ماموریت‌های جدید که از واشنگتن به هایزر سپرده شد، درباره حفظ تجهیزات حساس و ارزشمند مانند هواپیماهای f-14و موشک های هوا به هوای فونیکس و تجهیزات آن بود. معلوم بود که سران واشنگتن هم چندان امیدی به بهبود اوضاع نداشتند و به شدت احساس خطر می کردند که حکومت شاه سقوط کند و این تجهیزات که آمریکا فقط به هم‌پیمانان درجه اولش می داد به دست انقلابی‌ها بیفتد.

چهار روایت معتبر از ایران ستیزی پهلوی

یک روایت معتبر درباره بهائیت در دوره‌ی پهلوی

کتاب«یک روایت معتبر درباره بهائیت در دوره‌ پهلوی» نوشته زهرا رجبی متین درباره بابیت و بهائیت دو فرقه انحرافی است که در دوره قاجاریه در ایران ریشه کرد و در دوره پهلوی با حمایت دولت‌های غربی و بی‌مسولیتی مسولین داخلی قدرت پیدا کرد. گرچه امرکبیر و آقامیرزا نوری تلاش فراوانی کردند تا مبلغان و طرفداران این ادیان پوشالی را سرکوب کنند اما بابیت با حمایت دولت روسیه و بهائیت با حمایت دولت انگلیس در کشور فلسطین به رشد و توسعه خود پرداختند. دوران حکومت محمدرضا پهلوی اوج دوران بهائیت در ایران است.

چهار روایت معتبر از ایران ستیزی پهلوی

یک روایت معتبر درباره آتش سوزی سینما رکس

کتاب«یک روایت معتبر درباره آتش‌سوزی سینما رکس» نوشته زهرا عزیز محمدی درباره این حادثه تلخ در دوران حکومت پهلوی است که یکی از تلخ‌ترین حوادث آن دوران بود که ملت ایران با آن مواجه شد و تا امروز هم هر سال با رسیدن به سالگرد آن، داغ صدها خانواده تازه می‌شود. این فاجعه یکی از اتفاقات تکان‌دهنده‌ای بود که طبق گزارش‌ها بیش از 600 نفر زن و مرد و کودک بی‌گناه را قربانی سیاست‌های کثیف حکومت کرد و باعث بی‌اعتمادی و نفرت دوچندان مردم نسبت به دولت محمدرضا پهلوی شد. در این کتاب یک راوی سوم شخص تمام ماجرا را از قبل از وقوع حادثه برای ما شرح می‌دهد و بُعد احساسی ماجرا را برای خوانندگان بسیار پررنگ می‌کند.

کد خبر 830835
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تاريخ

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha