سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۲
۰ نفر

تالاب «برم‌الوان» کهگیلویه و بویراحمد پس از یک‌سال‌ونیم تلاش در شهر رامسر به تصویب رسید. تصویب این تالاب در شرایطی که تالاب‌های کشور به‌دلیل تغییرات اقلیمی، توسعه ناپایدار و عدم‌تامین حقابه‌های زیستی در شرایط نامساعدی به‌سرمی‌برند، نویدبخش روزهای بهتر برای تالاب‌هاست.

تالاب برم الوان- کهگیلویه و بویر احمد

همشهری آنلاین - زهرا رفیعی: تالاب برم الوان که به فهرست کنوانسیون رامسر اضافه شد علاوه بر پوشش گیاهی متنوع، محل زمستان‌گذرانی پرندگان سیبری است. چندی پیش مرکز پژوهش‌های ایران گزارش داد: اگرچه رتبه ایران در اکثر ۳۲ شاخص عملکرد محیط‌زیستی (EPI) نسبت به ۱۰ سال اخیر رتبه بهتری کسب کرده ولی در مورد شاخص «ازدست‌دادن تالاب» افت عملکرد داشته و نمره‌اش در این زمینه از ۴.۴۵ به ۱.۱۴ تقلیل یافته است.

توجه جهانی به تالاب های کوچک

امید سجادیان، دبیر شبکه محیط‌زیست استان کهگیلویه و بویراحمد: برنامه مدیریت جامع ۴ تالاب در استان تدوین شده است. داشتن برنامه جامع به‌معنای این است که مسئولیت همه ذی‌نفعان و بهره‌برداران تالاب در حفاظت از تالاب مشخص می‌شود. این تالاب در نزدیکی شهرستان «بهمئی» است و ‌مانند بسیاری از تالاب‌ها به‌دلیل تغییر کاربری‌ها و آلودگی‌های کشاورزی و صنعتی بالادست شرایط شکننده‌ای دارد. تالاب «مَور زردِ زیلایی» نیز در فهرست انتظار تصویب در کنوانسیون رامسر است، ولی این تالاب نیز به‌دلیل فرسایش خاک در بالادست و سرریزشدن رسوب‌ به سمت این تالاب، در معرض تهدید است. ثبت جهانی تالاب‌های کوچک و کمتر شناخته‌شده کمک می‌کند از مخاطرات آنها پیش از فراگیرشدن جلوگیری شود. هرچه توجه به تالاب‌ها بیشتر شود، حفاظت از آنها ممکن‌تر است.

بیشتر بخوانید:

مجله تالاب

برم الوان منبع آب حیات وحش

آرزو اشرفی‌زاده، مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها: تالاب‌ها نقش حیاتی در تنظیم چرخه آب و پایداری اکوسیستم‌های هر منطقه دارند. تالاب لب‌شور برم الوان خدمات اکوسیستمی مهمی را برای جوامع اطراف مانند کنترل گردوغبار، تنظیم آب، طبیعت‌گردی و ماهیگیری ورزشی ارائه می‌دهد. همچنین جوامع محلی اطراف تالاب از خدمات مختلف اکوسیستم برای امرار معاش، تغذیه دام، ماهیگیری ورزشی و تفریحی استفاده می‌کنند. معیارهای تالاب برم الوان برای ثبت به‌عنوان رامسر سایت شامل منحصربه‌فردبودن تالاب، وجود گونه‌های نادر، تنوع زیستی ارزشمند و «حمایت در مراحل حساس چرخه زندگی گونه‌های جانوری» است. این تالاب در نزدیکی منطقه حفاظت‌شده تنگ سولک قرار دارد و در تامین آب مورد نیاز حیات وحش منطقه بسیار ضروری است.

تالاب برم الوان چرا جهانی شد؟
تالابهای ایرانی در فهرست مونترو - تالابهای در انتظار ثبت جهانی

آشنایی با تالاب انزلی

آشنایی با تالاب گندمان - چهارمحال و بختیاری

آشنایی با تالاب هورالعظیم

آشنایی با دریاچه گَهَر - لرستان

کد خبر 830547
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha