دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۴:۲۶
۰ نفر

گروه‌ ورزشی: هلند با پیروزی 2 بر یک در زمین ایسلند توانست اولین صعودکننده اروپایی به جام جهانی باشد.

این ششمین پیروزی متوالی هلند بود و موجب شد این تیم با 18 امتیاز در صدر گروه 9 اروپا قرار بگیرد. باتوجه به اینکه از هر گروه تنها یک تیم به طور مستقیم صعود می‌کند، اسکاتلند با یازده امتیاز اختلاف امکان عبور از هلند را ندارد. تنها 8 دقیقه بعد از شروع بازی، نایجل دی‌یونگ با ضربه سر هلند را پیش انداخت و 7 دقیقه بعد مارک فان‌بومل با شوتی زمینی برتری را دو برابر کرد. میزبان تنها در دقایق پایانی توانست یکی از گل‌ها را جبران کند.

برت فان‌مارویک، سرمربی هلند پس از صعود تیمش گفت: «6 پیروزی متوالی در مقدماتی جام جهانی شایسته تمجید است. هدف من صعود به مرحله نهایی بود و حالا یک سال برای آماده‌سازی فرصت داریم، ولی ما می‌خواهیم در دو بازی باقیمانده هم پیروز شویم.» او درباره جریان بازی اضافه کرد: «از نمایش نیمه‌اول لذت بردم ولی فرصت‌های زیادی از دست دادیم و باید چهار یا پنج گل می‌زدیم. باید بتوانیم بازی امروز را مقابل حریفان قدرتمند هم تکرار کنیم، چرا‌که ایسلند ضعیف‌ترین حریف گروه ماست.» هلند چهارشنبه میزبان نروژ و در آخرین بازی میهمان اسکاتلند است.

نجات پرتغال در دقیقه 93

پرتغال که برای حفظ آخرین امید صعود باید در تیرانا به پیروزی می‌رسید، مجبور شد تا دقیقه 93 برای گل برتری منتظر بماند. هوگو آلمیدا در دقیقه 27 پرتغال را پیش انداخت، ولی آلبانی میزبان تنها دو دقیقه بعد به گل تساوی رسید. پرتغال در نیمه‌دوم حملات زیادی داشت ولی نمی‌توانست راهی برای عبور از دفاع فشرده میزبان پیدا کند.

سرانجام در دقیقه 93 و در حالی که کار پرتغال تمام شده به نظر می‌رسید برونو آلوز، مدافع میانی این تیم با استفاده از خروج اشتباه دروازه‌بان توانست گل پیروزی را با ضربه سر به ثمر برساند. کارلوس کروش که از زمان انتخاب به عنوان سرمربی پرتغال عملکرد انتقادآمیزی داشته با استفاده از لوییز بوامورته در ترکیب اولیه همه را شگفت‌زده کرد. این بازیکن در نیمه‌اول با سایر هافبک‌ها ناهماهنگ بود و کروش با تعویض سیمائو در نیمه‌دوم اشتباهش را تا حدودی جبران کرد.

برونو آلوز، زننده گل پیروزی پرتغال می‌گوید: «بازی سختی بود. آلبانی سازماندهی خوبی داشت و همه بازیکنان آنها پشت توپ بودند. همه ما تا لحظه آخر پیروزی را باور داشتیم، درست مانند اعتقادی که به کار مربی داریم. این به ما امید و اشتیاق بیشتری برای کار سخت‌تر می‌دهد. فکر می‌کنم به روزهای خوب برمی‌گردیم و باور دارم به آفریقای جنوبی می‌رویم.»

کارلوس کروش هم گفت: «اگر بلافاصله پس از گل اول، گلی دریافت نمی‌کردیم، احتمالا این قدر عذاب نمی‌کشیدیم. ما فرصتی برای آرام کردن بازی نداشتیم. ولی در نیمه‌دوم توانستیم مقابل تیم مصممی که بازیکنان سریعی در خط حمله داشت، به پیروزی برسیم. آنچه امروز اهمیت داشت پیروزی بود نه نمایش تیم.»

پرتغال با این پیروزی 9 امتیازی شد، ولی با توجه به پیروزی دانمارک در زمین سوئد که این تیم را 16 امتیازی کرد فاصله دو تیم تغییری نکرد. کروش معتقد است که کسب رتبه اول گروه کار بسیار دشواری است: «دانمارک موقعیت خوبی دارد تا سرگروه شود. ما هم حالا شانس خوبی برای صعود داریم. سوئد امتیاز از دست داده. سرگروهی ما هنوز بسته به نتایج سایر تیم‌هاست و باید منتظر لغزش دانمارک باشیم ولی حداقل،  امیدمان برای کسب رتبه دوم بیشتر شد.»

دانمارک که در گروه یک نتایج بسیار خوبی گرفته، موفق شد با تک‌گل توماس کالنبرگ بر روی اشتباه مدافع سوئد به گل برسد. مورتن اولسن سرمربی دانمارک پس از این پیروزی گفت: «این گام مهمی بود ولی هنوز در آفریقای جنوبی نیستیم. از نظر بدنی در شرایط خوبی هستیم و در چنین مسابقه حساسی، این تعیین‌کننده است.

مسابقه فوق‌العاده‌ای بود و همه بازیکنان راضی هستند.» اما سوئد که در این بازی یک پنالتی هم از دست داد، در رده چهارم قرار گرفته و بخت زیادی برای صعود ندارد. لارس لاگربک، سرمربی این تیم گفت: «ما خوب بازی کردیم و فرصت‌های زیادی داشتیم. فکر می‌کنم این شکستی بی‌رحمانه بود. اگر واقع‌بینانه نگاه کنیم، تنها امیدمان کسب رتبه دوم است و به آن امیدواریم.»

زلاتان ابراهیموویچ، ستاره اینتر و تیم ملی سوئد، شبی ناامیدکننده داشت. مورتن اولسن سرمربی دانمارک دراین‌باره گفت: «مقابل زلاتان همیشه دو برابر یک بودیم. وقتی او به محوطه جریمه می‌رسید، دانیل آگر و سیمون کیائر در هوا بهتر از او بودند.»

پیروزی آسان انگلیس

انگلیس با پیروزی 4 بر صفر در خاک قزاقستان، گام بزرگی به سوی صعود به جام جهانی برداشت. این ششمین پیروزی متوالی انگلیس بود و پیروزی آنها در بازی چهارشنبه مقابل آندورا هم از حالا حتمی به نظر می‌رسد. گرت ‌بری زننده گل اول انگلیس بود و در نیمه‌دوم امیل هسکی، وین رونی و لمپارد (پنالتی) گل‌های بعدی را به ثمر رساندند.

کاپلو درباره جریان بازی گفت: «بازی در اینجا آسان نبود. توپ بر روی این زمین به کندی حرکت می‌کرد. آنها در شروع بازی ما را پرس کردند. بازی مقابل تیمی که در سطح شما نیست، کار سختی است.»

کاپلو اما هنوز نمی‌خواهد درباره جام جهانی صحبت کند: «از اینکه با پیروزی مقابل آندورا
21 امتیازی شویم، خوشحال خواهیم شد. ولی هنوز نمی‌توانیم درباره جام‌جهانی صحبت کنیم. باید بازی به بازی پیش برویم.»

تساوی کرواسی

آنچه شانس صعود انگلیس را بیشتر می‌کند، تساوی خانگی 2 بر 2 کرواسی مقابل اوکراین است. نزدیک‌ترین رقیب انگلیس فاصله‌ای تا شکست نداشت ولی با گل مودریچ در
 دقیقه 68 به تساوی رسید. حملات میزبان در ادامه بازی بی‌نتیجه ماند هرچند مهاجمان این تیم دو بار توپ را به تیر دروازه اوکراین زدند.

اسلاون بیلیچ سرمربی کرواسی پس از بازی گفت: «اوکراین در نیمه‌اول کنترل بازی را کاملا در اختیار داشت، ولی وقتی در نیمه‌دوم به زمین آمدند، اوضاع بهتر شد. با توجه به موقعیت‌هایی که در نیمه‌دوم داشتیم نمی‌توانیم از این نتیجه راضی باشیم و شایسته پیروز بودیم.»

صربستان، صدرنشین گروه هفت هم مقابل اتریش با یک گل به پیروزی رسید تا با یک بازی بیشتر، فاصله‌اش با فرانسه را به پنج امتیاز برساند.

کد خبر 83051

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز