شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دادگاه رسیدگی به شکایات دانشجویان ایرانی از دولت هلند مبنی بر ممانعت از تحصیل دانشجویان ایرانی در رشته های هسته‌ای رای خود را به نفع دانشجویان صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دادگاهی در لاهه کشور هلند حکم اجازه تحصیل دانشجویان ایرانی را در رشته‌های هسته‌ای و اتمی در دانشگاه‌های هلند اعلام کرد.

در سال 2008 دولت هلند به صورت رسمی دسترسی دانشجویان با ملیت ایرانی به نیروگاه‌های اتمی و حضور در رشته‌های عالی مرتبط با علوم هسته‌ای را ممنوع اعلام کرد که این دستور اعتراض بسیاری از دانشجویان ایرنی ساکن این کشور را بر انگیخت به شکلی که تعدادی از دانشجویان ایرانی از دولت هلند به خاطر اتخاذ چنین تصمیمی به دادگاه شکایت کردند.

اکنون این دادگاه حکم نهایی خود را صادر و با بیان اینکه قائل شدن استثنا در میان دانشجویان نباید بر اساس ملیت آن‌ها شکل بگیرد اعلام کرده است تصمیم دولت هلند برای ممانعت از تحصیل دانشجویان کاملا تبعیض آمیز و بر خلاف قوانین حقوق بشر بوده است.

بهنام طائبی یکی از شاکیان این پرونده و استاد دانشگاه دلف پس از شنیدن رای دادگاه در گفتگویی با رسانه‌های هلندی اعلام کرد آزادی آکادمیک دوباره در این کشور ایمن شد و این رای نه تنها برای دانشجویان ایرانی بلکه برای علم پیروزی بزرگ به شمار می‌آید.

بر اساس گزارش UWN، وزارت خانه‌های علوم و امور خارجه هلند قوانین منع تحصیل دانشجویان ایرانی در رشته‌های هسته‌ای را بر اساس قطعنامه سال 1737 شورای امنیت سازمان ملل تصویب کرده و از سال 2008 آن‌ها را عملی کردند.

کد خبر 101861

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز