یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: بحث آلودگی آب و هوا، استقرار صنایع در نزدیکی مرکز اصفهان، تخریب محیط‌زیست و در معرض خطر بودن بناهای تاریخی اصفهان موضوعی است که در محفلهای مختلف به آن پرداخته می‌شود

 اما اینکه این مباحث تا چه اندازه موثر باشند باید آینده را دید. به گزارش مهر آنچه شواهد و قرائن نشان می‌دهند این است که باید زنگهای خطر را به صدا در آورد و به طور جدی پیگیر بود تا آنجا که تخلفهای زیست محیطی رخ می‌دهد، بتوان به عنوان یک شهروند از این تخلفها شکایت کرد.

امروز صرفنظر از ساخت و سازهای حاشیه زنده‌رود، آلودگی آب، کاهش بارندگی و صنایع آلاینده آنچه تیشه به ریشه شهر تاریخی اصفهان می‌زند سطحی نگری در مدیریت فضاهای طبیعی شهر است. [سی ‌و سه پل در حسرت آب]

چند پاره بودن مدیریت زاینده‌رود باعث شده علاوه بر عوامل طبیعی مسائل مدیریتی نیز بر بقای این رود اثر بگذارد، ‌رودی که بی شک حیات شهر به آن بسته است.

در همین خصوص دبیر انجمن محیط‌زیست طبیعت یاران اصفهان روز یکشنبه (17 خرداد) در نشستی با عنوان مناظره دوستداران محیط‌زیست با اشاره به خشکسالی زاینده‌رود افزود: هم اکنون مشکل تنها خشکسالی رودخانه نیست، بلکه سطحی نگری در مدیریت آن است.

حشمت الله انتخابی اظهار داشت: سالها پیش در چندین نامه سرگشاده به استاندار اصفهان به داشتن مدیریت واحد برای زاینده‌رود تاکید کرده بودیم اما به نتیجه ای نرسیدیم. [زاینده‌رود دوباره خشک می‌شود]

در این نشست همچنین مهدی بصیری، استاد منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: اگر استاندار یک استان تفکر زیست‌محیطی نداشته باشد محیط‌زیست آن استان نمی تواند از تخریبها جلوگیری کند.

وی افزود: بر خلاف تمام مخالفتهای کارشناسان محیط‌زیست متاسفانه شاهد موافقت توسعه پالایشگاه، ذوب آهن و... در حوزه زاینده‌رود هستیم که باید در این عرصه تدابیری جدی اتخاذ شود.

آلودگی هوا میراث تاریخی اصفهان را نابود می‌کند

همچنین سید احمد خاتون آبادی، استاد دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به وضعیت اسفبار زیست محیطی این شهر گفت: آلودگی هوا بر میراث فرهنگی و آثار تاریخی اصفهان نیز تاثیر می گذارد و آنان را از میان می‌برد.

وی در خصوص خشکی زاینده‌رود اظهار داشت: اگر روند خشکی زاینده‌رود ادامه یابد دیر یا زود فرهیختگان اصفهان مهاجرت می‌کنند و آینده‌ای بسیار بدی در انتظار این شهر خواهد بود. [خاموشی زاینده رود، مرگ گاوخونی]

این استاد دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به نقش رسانه‌ها در محیط‌زیست افزود: ظلمی که رسانه‌ها در حق این رود خانه می کنند، فراموش نشدنی است زیرا آنها به جای اطلاع رسانی در خصوص وضعیت کنونی زاینده‌رود سکوت کرده اند.

وی تصریح کرد: بهره برداری غیر قانونی از رودخانه به ویژه در بالادست رو به افزایش است که این امر شاهدی برای مدیریت ناقص این حوزه آبریز است. [زندگی از زاینده رود زایل می‌شود]

خاتون آبادی با بیان اینکه بیشتر کارخانجات اصفهان در شعاع کمتر از 50 کیلومتری مستقر شده، ادامه داد: باید جلوی توسعه صنایع و مجوزها ایستاد و این نیاز به اعتراض مردم دارد.

این استاد دانشگاه صنعتی اصفهان بیان داشت: باید مسئولان برای توسعه اصفهان از مردم نظرخواهی کنند که آنها می‌خواهند تا 20 سال آینده شهری صنعتی داشته باشند و یا غیرصنعتی، و این نظرخواهی حق مردم است.

صنایع به مردم خیانت می‌کنند

در ادامه نشست یادشده مدیر کل اداره حفاظت از محیط‌زیست استان اصفهان علت بیشتر تخریب‌های زیست‌محیطی را رشد جمعیت دانست و گفت: وقتی با رشد جمعیت مواجه باشیم باید زیربناهای لازم را ایجاد کنیم. [آیا سی‌وسه‌پل فرو می‌ریزد]

احمدرضا لاهیجان‌زاده افزود: با ایجاد زیربناها نیز جمعیت را به اصفهان می‌کشانیم و در حقیقت شهر را می‌فروشیم تا امکانات لازم را ایجاد کنیم.

وی با اشاره به بارگذاری صنایع در شعاع 50 کیلومتری اصفهان اظهار داشت: هر گونه بارگذاری در شعاع کمتر از 50 کیلومتر خیانت به مردم اصفهان بشمار می‌رود.

مدیر کل اداره حفاظت از محیط‌زیست استان اصفهان اعلام کرد: در سال 1343 استقرار صنایع در شعاع 120 کیلومتری تهران مطرح شد در حالی که آن زمان جمعیت تهران به اندازه امروز نبود.

وی افزود: در آن سال در اصفهان نیز برای تعیین شعاع یاد شده مقطع پرگار را حوض وسط میدان نقش جهان قرار دادند و شعاع 50 کیلومتری را تعیین کردند، اما اکنون تا 25 کیلومتری اصفهان مسکونی شده است.

لاهیجان‌زاده بیان داشت: اکنون 70 درصد صنایع استان در شعاع کمتر از 50 کیلومتر مستقر شده و ما از استانداری در این خصوص تقاضا کرده ایم که این شعاع به 70 کیلومتر افزایش یابد.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان اصفهان در خصوص استفاده از آبهای سطحی برای آب شرب شهروندان ادامه داد: در کمتر کشوری مشاهده می شود که آب مصرفی مردم در تمام زمینه ها یکسان باشد.

وی خاطرنشان کرد: حتی بر فرض نداشتن هیچ آلودگی باز هم آب آشامیدنی ما از ترکیباتی ناخواسته برخوردار است.

لاهیجان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا رتبه جهانی ایران 14 پله سقوط کرده است، گفت: در رابطه با این رتبه‌بندی، بسیاری از اطلاعات زیست محیطی ایران ارائه نشده بود که بتوان به صورت یک آمار رسمی به آن نگاه کرد ضمن آنکه30 شاخصه اصلی این رتبه بندی به سلامت بهداشتی باز می گردد و باید بهداشت را نیز لحاظ کرد.

مدیر کل حفاظت از محیط‌زیست استان اصفهان اظهار داشت: در بحث آلودگی ها بیشترین نگرانی ما حمل و نقل است و در همین راستا بارها از شهرداران مناطق دعوت کرده و با آنها جلساتی داشته ایم.

وقتی شهرداری زیبایی زنده‌رود را می‌گیرد

در همین رابطه یکی از حاضران در جلسه خطاب به مدیر کل محیط‌زیست اصفهان گفت: وقتی شهرداری اصفهان، رستوران باغ نور را در کنار ساحل زاینده‌رود می سازد چطور می توان از مردم انتظار داشت در حاشیه رودخانه ویلا نسازند.

وی افزود: وقتی شهرداری زیبایی رودخانه را با احداث ساختمان های بلند از بین می‌برد چه انتظاری می توان از مردم داشت.

در پایان پس از خواندن بیانیه دوستداران حفاظت از محیط‌زیست استان اصفهان، حشمت الله انتخابی دبیر انجمن طبیعت یاران با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی محیط‌زیست اصفهان و با اشاره به آینده خطرناکی که در کمین این شهر است، گفت: بلدوزر تخریب با سرعت جلو می‌آید و قدرت پیشگیری ما ضعیف تر از آن است، پس اگر هر روز هم فریاد بزنیم باز هم کم است.

کد خبر 83040

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز