چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۹
۰ نفر

گروه استان‌ها- زهره ترسایی: این رشته سر دراز دارد، به درازای خود سی‌وسه پل؛ یکبار انحراف پل، گاهی عبور مترو، زمانی ورود فاضلاب به زاینده‌رود و تخریب بدنه

و حالا هم خشکسالی و آسیب‌های ناشی از آن سی ‌و سه پل را تهدید می‌کند

چندی پیش خبری روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت مبنی بر اینکه مواد ساروجی به کار رفته در سی‌وسه پل به گونه‌ای است که این بنا فقط در شرایط مرطوب مقاوم است و در شرایط خشکسالی به شدت آسیب‌پذیر است، [تاثیر خشکسالی بر زاینده‌رود]

ادعایی که مهرداد کیهان‌فر، معاون سازمان میراث فرهنگی اصفهان آن را رد کرده و چنین اظهار نظرهایی را گمانه‌زنی‌هایی غیرکارشناسی و بر پایه دیدگاه‌های سنتی رایج می‌داند: تاکنون مطالعات دقیقی در خصوص ساختار پل  و همچنین مواد و مصالح به کار رفته در آن صورت نگرفته است، بنابراین در این خصوص نمی‌توان نظرات متقن و مستندی ارائه کرد.[آیا سی‌وسه‌پل فرو می‌ریزد]

اما خشکسالی‌های متعدد، انحراف پل و آسیب‌های وارده بر آن سرانجام مسئولان سازمان میراث فر هنگی را بر آن داشت تا به‌عنوان متولیان امر اقداماتی در جهت جلوگیری از تخریب بیشتر پل، صورت دهند.

در حال حاضر مطالعات و کاوش‌های عمیقی برای تشخیص نوع و جنس مصالح به کار رفته در پل، وزن آن، میزان فرسودگی و انحراف پل و همچنین ارتعاشات متروی در حال عبور از کنار پل از طریق گروهی از کارشناسان با همکاری 2 دانشگاه صنعتی اصفهان و هنر در حال انجام است.

براساس نتایج این مطالعات، اگر مواد به کار رفته در پایه‌های پل شفته آهک باشد پل نیازمند رطوبت و آب خواهد بود اما در صورتی که از جنس سنگ باشد خشکسالی هیچ تاثیری روی پل نخواهد داشت.

پشمک یزد با طعم گز اصفهان

در حالی که کمی بارندگی یکی از دلایل اصلی خشکسالی عنوان می‌شود ولی شائبه‌هایی هم در خصوص انتقال آب زاینده‌رود توسط وزارت نیرو به سمت استان یزد و همچنین کاشان و اردستان وجود دارد.

اسماعیل کهرم، کارشناس محیط‌زیست در گفت‌وگویی با ایلنا وزارت نیرو را در خشک شدن زاینده‌رود مقصر می‌داند و می‌گوید: میزان کشیدن آب از این رودخانه و فرستادن آن به استان یزد آن قدر زیاد بوده که به قول مردم، پشمک یزد طعم گز اصفهان را گرفته است.

این در حالی است که امین پور، رئیس سازمان میراث فرهنگی اصفهان با رد این اظهارات، مطرح کردن چنین موضوعاتی را جنجال‌های سیاسی دانسته و می‌گوید: کم شدن آب زاینده‌رود تنها در اثر کمی بارندگی بوده است  نه چیز دیگر.

خوشبختانه بارش‌های اخیر هم موجب بهبود وضعیت شده و نگرانی خاصی در این خصوص وجود ندارد.

در همین حال  ابوالفضل قربانی، سخنگوی شورای شهر اصفهان می‌گوید :‌از آن جا که جنس پل از ساروج و نیازمند آب است در این رابطه سازمان آب منطقه‌ای در مقاطع مختلف نسبت به جاری کردن مقداری آب در پای پل‌ها اقدام کرده است‌.

همچنین سازمان هواشناسی از طریق باروری ابر‌ها سعی در رفع مشکل خشکسالی کرد که چندان تاثیر گذار نبود.

اما با این همه و با وجود اظهار نظرهای مختلف شاید حق با محمد کوشافر، کارشناس محیط‌زیست و عضو انجمن زیست‌محیطی اصفهان باشد که هر گونه عامل تنش‌زا برای سی‌وسه پل را تهدیدآمیز می‌داند و معتقد است این بنا با  تاریخی چند صد ساله توجه ویژه‌ای را می‌طلبد، توجهی که متاسفانه در میان هیاهوهای سیاسی گمشده است.

کد خبر 80774

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز