مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران از وقوع طولانی ترین خورشید گرفتگی قرن در روز 31 تیرماه امسال خبر داد.

اسدالله قمری نژاد روز شنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه گرفتگی کامل در کشور چین قابل مشاهده خواهد بود، افزود: شروع این خورشید گرفتگی از کشور هند شروع می شود و در اطراف جزایر جنوبی ژاپن به پایان می رسد.

وی گفت:" این پدیده طولانی ترین گرفت قرن به شمار می آید و مدت زمان گرفت آن در طولانی ترین زمان شش دقیقه و 30 ثانیه خواهد بود و برای کسانی به چین مسافرت می کنند بهترین زمان برای رصد پنج دقیقه و 30 ثانیه خواهد بود."

به گفته قمری نژاد این گرفت در نزدیکی شهر شانگهای است و در خود این شهر گرفت کامل صورت می گیرد.

وی در خصوص اینکه آیا این پدیده در کشور ما قابل رویت است یا خیر گفت: "این پدیده حتی به صورت جزیی هم در ایران مشاهده نخواهد شد."

دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران تصریح کرد :"از آنجا که این گرفت طولانی ترین خورشید گرفتگی است از اهمیت ویژه ای برای منجمان برخوردار است."

وی اظهار داشت:" از آنجا که در طول سالیان گذشته چنین گرفتی نداشته ایم برای بررسی اهمیت این گرفت به لحاظ علمی چند گروه حرفه ای و آماتوری برای رصد عازم کشورهای چین و هند خواهند شد."

قمری نژاد افزود: "نظیر چنین گرفتی را طی صد سال آینده نخواهیم داشت. وی به برگزاری دو نشست در اواخر خرداد ماه در تهران برای علاقمندان به دریافت آخرین اطلاعات و مهندسی گرفت اشاره کرد."

به گفته دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران، علافمندان برای حضور در این تور می توانند به انجمن نجوم ایران و شاخه های آماتوری انجمن نجوم ایران مراجعه نمایند. هزینه های این سفر تحقیقاتی به عهده خود افراد است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد:" شرایط جوی به گونه ای باشد که گروههای اعزامی بتوانند به درستی کار خود را انجام داده و با دست پر بازگردند."

عضو تیم طراح پروژه صلح ستارگان نیز در این خصوص گفت:" این رخداد بزرگ که در نوع خود پدیده شگفت انگیزی محسوب می شود در نقاط مختلف آسیا و اقیانوس آرام ، هند و چین به مدت شش دقیقه و 39 ثانیه و به صورت متغیر دیده می شود."

کاظم کوکرم افزود :" این خورشید گرفتگی در مرکز و نیمه شرقی ایران مقارن با طلوع خورشید و به صورت جزئی دیده می شود و با چشم غیر مسلح محسوس نیست. "

وی در خصوص اینکه احتمال خورشید گرفتگی کلی در سالهای آتی گفت: "در روز 30 اسفند سال 1412 یک خورشید گرفتگی کامل در ایران خواهیم داشت؛ بطوری که سایه ماه در ایران از روی تخت جمشید نیز عبور خواهد کرد."

کوکرم گفت :" در 15 ژانویه سال 2010 نیز شاهد یک خورشید گرفتگی حلقوی در ایران خواهیم بود."

کد خبر 83017

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز