کشف ده‌ها کیلوگرم طلا در خانه یکی از مقامات رژیم شاه توسط پاسداران و جمعی از ورزشکاران انقلابی شمیران یکی از داستان‌های خواندنی پایتخت است که بهمن ۱۳۵۷ به وقوع پیوست و تاکنون کمتر شنیده شده است.

مهدی اربابی

همشهری آنلاین- حمیدرضا رسولی: ماجرا به روزهایی مربوط می‌شود که مهدی اربابی یکی از فوتبالیست‌های معروف شمیران در دهه ۵۰ به اتفاق شاگردانش در مدرسه نیکان، شعبه کمیته انقلاب اسلامی در باشگاه نخست وزیری سر و سامان می‌دهند و آنجا را به مقر جوان‌های انقلابی شمیران تبدیل می‌کنند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

اربابی ماجرای کشف محموله طلا از خانه رئیس ساواک را روایت می‌کند و می‌گوید: «من در ماه‌های قبل از پیروزی انقلاب به‌عنوان معلم در مدرسه نیکان شمیران معلم ورزش بودم و همراه شاگردانم فعالیت‌های انقلابی می‌کردیم. بعد از پیروزی انقلاب با همان بچه‌ها به کمیته خیابان فرشته قدیم و شهید فیاضی فعلی رفتیم و به‌عنوان پاسدار مشغول به خدمت شدیم. یکی از مأموریت‌های ما این بود که به خانه مقامات عالی‌رتبه رژیم سابقه در شمال شهر می‌رفتیم و تجسس می‌کردیم. وقتی تیمسار نصیری، رئیس ساواک اعدام شد به خانه‌اش در محله الهیه رفتیم و در جست‌وجوهای اولیه با صندوق بزرگی که مملو از طلا بود مواجه شدیم.»

ماموریت بزرگ جوانان انقلابی در شمیران | کشف ده‌ها کیلوگرم طلا در خیابان فرشته

جوان‌های انقلابی شمیران که در باشگاه نخست وزیری سابق دور هم جمع شده بودند تا جو روزهای بعد از پیروزی انقلاب را آرام کنند حالا با نخستین مأموریت سخت‌شان مواجه شده بودند و باید از ده‌هاکیلوگرم طلا محافظت می‌کردند. اربابی می‌گوید: «حدود ۱۰۰‌کیلو طلا را به مقر کمیته در به باشگاه نخست وزیری سابق منتقل کردیم و چند شب نگهبانی دادیم تا در روزهای پرالتهاب بهمن ۱۳۵۷ مورد سرقت قرار نگیرد. چند روز بعد با کمک شاگردانم به خواهرزاده‌های حاج احمد خمینی دسترسی پیدا کردم و تلفن تماس حاج احمد را از آنها گرفتم. در تماس با حاج احمد داستان نگهداری از ده‌ها کیلو طلا در باشگاه نخست وزیر را تعریف کردم و قرار شد صندوق‌های طلا را به مدرسه رفاه ببریم. ما هم دو صندوق بزرگ را با جیپ به مدرسه رفاه بردیم. وقتی به آنجا رسیدیم حاج احمد از امام کسب تکلیف کرد. امام به محض رؤیت صندوق‌های طلا رویش را برگرداند و گفت اینها را از اینجا ببرید.»

اربابی معتقد است کشف محموله طلا مهم‌ترین مأموریتی بود که جوان‌های انقلابی شمیران در کمیته خیابان فرشته به سرانجام رساندند: «با دستور امام صندوق‌های طلا را نزد آقای لاهوتی که آن موقع متولی اموال مصادره‌ای بود بردیم و او که انسان بسیار پاکی بود کارهای لازم را انجام داد تا طلاها به خزانه بانک مرکزی منتقل شود. ما در کمیته باشگاه نخست وزیری شب‌ها و روزهای عجیبی را از سر گذراندیم اما هیچ‌کدام به اندازه کشف ۱۰۰‌کیلو طلا در خانه تیمسار نصیری و حمل آن در خیابان‌های تهران سخت نبود.»

کد خبر 829803

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha