سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
۱ نفر

خانه‌ موزه آیت‌الله هاشمی یکی دیگر از مکان‌های دیدنی محله جماران است که در فاصله اندکی از حسینیه امام خمینی(ره) قرار دارد.

موزه خانه هاشمی رفسنجانی

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: این خانه که پس از ترور نافرجام آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی در خرداد ماه سال ۱۳۵۸ تا آخرین روز حیات پرفرازونشیب و پرمسئولیت هاشمی رفسنجانی به دستور و توصیه امام خمینی(ره) برای حفاظت از شخصیت‌های انقلابی، محل سکونت او و خانواده‌اش بود به همان شکل و با حفظ تمام اسباب و اثاثیه، حتی وسایل آشپزخانه، تبدیل به موزه شده است.

تماشای خانه و زندگی مرد سیاست و فرمانده جنگ

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

هر گوشه این خانه خاطراتی را تداعی می‌کند و هنوز زندگی در آن جریان دارد. از قاب عکس‌های خانوادگی روی طاقچه گرفته تا چرخ خیاطی قدیمی کنج اتاق. از طریق در کوچکی می‌شود وارد خانه رئیس‌جمهور سابق و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران شد. در حیاط ورودی که با راهرویی کوچک به حیاط بزرگ پشت خانه وصل می‌شود، تصاویری از دوران زندگی هاشمی نصب شده است. مقابل در ورودی ساختمان، مجسمه او نخستین چیزی است که پس از ورود به خانه دیده می‌شود در مقابل ورودی باید کفش‌های خود را در بیاورید، زیرا در این خانه‌موزه سعی شده وسایل و امکانات زندگی، اشیا، مبلمان و کتابخانه‌ها با همان چیدمان و شرایطی که وجود داشت حفظ شود و در معرض دید همگان قرار گیرد.

به‌طوری که حتی کاسه‌های کریستالی و لوازم اولیه زندگی همچنان روی میزها هستند. این طبقه از خانه بیشتر به دیدارها و جلسات‌کاری وی مربوط بوده است. در یکی از اتاق‌ها، گنجینه ارزشمندی از کتاب‌های مختلف قرار دارد و مجسمه‌ای نشسته روی صندلی. اتاق بزرگ این طبقه پر از هدایای دوران مسئولیت اوست. در این اتاق جلسات و دیدارهای وی با سران کشورها انجام شده است. به‌عنوان مثال، عکس دیدار با ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، در این اتاق وجود دارد.

تماشای خانه و زندگی مرد سیاست و فرمانده جنگ

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از سال ۱۳۶۰ در این خانه زندگی می‌کرد. به گفته فرزند ایشان، در سال ۶۰ و در جریان‌ ترورهای گروه فرقان و حوادثی که در آن سال‌ها روی می‌داد، امام خمینی برای حفاظت از هاشمی رفسنجانی، دستور خرید خانه کناری حسینیه جماران را دادند و از همان تاریخ این خانه به محل زندگی ایشان و خانواده‌شان تبدیل شد. حدود ۳۵ سال آیت‌الله هاشمی در این خانه زندگی کرد.

کد خبر 831760

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha