علیرضا زاکانی با اشاره به ماموریت قرارگاه اجتماعی که بر عهده مدیریت شهری است، گفت: هشت هزار ظرفیت خالی در مراکز وجود دارد و تعدادی معتاد متجاهر هم در خیابان ها حضور دارند، مردم می توانند آنها را به سمت مراکز هدایت کنند و در این راستا کمک رسان ما باشند.

زاکانی

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا زاکانی شهردار تهران در آیین بهره برداری از فاز ۲ مرکز تربیتی، آموزشی و درمانی یاور شهر ۹ و آغاز فاز اجرایی فاز ۳ (پویا شهر) شهرداری تهران، اظهار کرد: برای از بین بردن آسیب های اجتماعی باید ابتدا زمینه های آسیب را از بین ببریم. امروز یک ظرفیت دیگری برای خدمت در شهر تهران اضافه می شود. روزی که تصمیم گرفتیم که با اتحاد و همدلی در قرارگاه اجتماعی که شامل دستگاه قضا، فرماندهی انتظامی، بهزیستی، ستاد مبارزه با مواد مخدر و … است، دست به دست دهیم تا یک گوشه از کار را برداریم، حدود دو سال از آن زمان می‌گذرد.

او گفت: دولت محترم از مرداد ماه سال جاری به بعد نگاه ویژه ای به این موضوع داشت تا تمامی دستگاه‌ها در کنار شورای شهر و شهرداری تهران یک صفحه جدیدی را به صفحات پر افتخار تهران بافزایند، وضعیت گام به گام تغییر کرد و شرایط متفاوتی نسبت به دو سال گذشته داریم.

شهردار تهران تصریح کرد: برای از بین بردن آسیب های اجتماعی باید ابتدا زمینه های آسیب را از بین ببریم، جامعه که در آن فقر باشد از پنجره آن ایمان خارج می شود و جامعه ای که در آن فقر باشد تولید آسیب اجتماعی می کند. ابتدا باید ریشه های آسیب های اجتماعی را بشناسیم و با تربیت درست و اقدام اساسی تولید این آسیب را متوقف کنیم.

او افزود: تمامی مجموعه ها و گروه های مردمی باید کمک کنیم این سنگ بزرگ را برداریم تا زمانی که ریشه این آسیب را حل نکردیم درمان های موقت و تسکینی است. تا وقتی که این اتفاقات بیفتد و ریشه یابی کنیم که نمی توانیم این افراد را رها کنیم لذا تصمیم جمعی ما این شده که با همکاری نسبت به افزایش ظرفیت اقدام کرده و تمامی ظرفیت ها و امکانات را پای کار آوریم.

مردم وجود متکدیان و کودکان کار را اطلاع دهند

شهردار تهران با اعلام اینکه مردم وجود متکدیان و کودکان کار در فضاهای مختلف را به ما اعلام کنند، خاطرنشان کرد: این افراد باید در فضاهای پیش بینی شده حضور یابند تا بتوانند به جامعه بازگردند.

وی با بیان اینکه در مسیر ساماندهی آسیب‌دیدگان سوداگران نیز وجود دارند، تأکید کرد: ما باید به اصل موضوع بپردازیم؛ حق طبیعی کودکان رشد و بالندگی است. توانمندسازی کودکان وظیفه همه ماست و همگان همت کردند تا این مسیر طی شود.

زاکانی با اعلام اینکه باید ریشه های فقر خشک شود، ابراز امیدواری کرد که مأموریت بزرگی که قرارگاه اجتماعی برعهده گرفته، به بهترین شکل به سر منزل مقصود برسد. هشت هزار ظرفیت خالی در مراکز وجود دارد و تعدادی معتاد متجاهر هم در خیابان ها حضور دارند، مردم می توانند آنها را به سمت مراکز هدایت کنند و در این راستا کمک رسان ما باشند.

او با اشاره به موضوع آسیب‌های اجتماعی گفت: شهرداری تهران در ساماندهی معتادان متجاهر به سراغ کودکان خیابانی، زباله‌گرد و متکدیان خواهد رفت و در این مسیر نیاز به همکاری و مساعدت مردم داریم. انتظار ما از مردم این است که نسبت به این افراد ترحم نکنند و مردم می‌توانند این افراد را جهت ساماندهی و بازگشت به خانواده به مراکز شهرداری معرفی کنند.

زاکانی اظهار امیدواری کرد: ان‌شاءالله در تهران به روزی برسیم که دیگر شاهد حضور معتادان متجاهر نباشیم و هیچ کودک خیابانی و زباله‌گرد و متکدی در شهر تهران تردد نکنند و این موضوع نیاز به همکاری و مساعدت مردم دارد.

توانمندسازی راه جلوگیری از برگشت به اعتیاد

شهردار تهران همچنین در جمع خبرنگاران با اشاره به افتتاح یاورشهر ۹، گفت: در این مراکز یاور شهر، زمینه سازی برای توسعه اشتغال فراهم شده و هزاران نفر در بخش های مختلف فعالیت می کنند. این اقدام در راستای اجرای ۹ گام تربیتی و درمانی است، چراکه مهارت آموزی و ایجاد اشتغال مهم بوده و با یاد دادن حرفه زمینه فعالیتشان را فراهم کرده و هدف ما این است که با توانمندی سازی از برگشت به اعتیاد جلوگیری کنیم.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تا پایان سال معتادان متجاهر ساماندهی می شوند؟ ادامه داد: راه زیادی را رفته ایم و راه بیشتری هم باقی مانده امیدوارم مسیر باقی مانده را طی کنیم. مشکل اول کمبود ظرفیت بود، که حل شده و مشکل دوم منع پذیرشی ها بودند، که در حال حاضر مشکلی برای پذیرش نداریم و نکته سوم این است که با همدلی و هم افزایی که بین دستگاه ها وجود دارد امکانی فراهم می شود تا پرونده معتادان متجاهر در شهر را ببندیم.

زاکانی درباره زباله گردها و درآمدهای هنگفت‌شان، گفت: درآمد هنگفت برای افرادی است شبکه مافیایی را در دست دارند و ‌کودکان را به کار گرفتند با هماهنگی بین دستگاهی به دنبال این هستیم که تا با افرادی که این گروه‌ها را ایجاد کردند برخورد کنیم. بخش هایی زیادی از این شبکه‌ها شناسایی شده و این موضوع توسط نهادهای امنیتی دنبال می شود.

با خریداران ضایعات برخورد می‌شود

وی با تأکید بر اینکه برخورد ما با کودکان زباله گرد در راستای هدایت به زندگی جدید است، یادآور شد: افرادی این شبکه را اداره می کنند و مسئله ما برخورد با شبکه های استثماری است. با تمهیداتی که اندیشیده شده، بخشی زیادی از این افراد که تعداد قابل توجهی از آنها اتباع هستند، ساماندهی می شوند. با تغییر قراردادها و همکاری دستگاه قضایی، برخورد با این شبکه ها صورت خواهد گرفت و برخورد با خریداران ضایعات نیز که منشأ تشویق چنین اموری هستند، در دستور کار قرار دارد. اختلال ها پیگیری شده و امیدواریم این پرونده را نیز ببندیم.

/انتهای پیام

کد خبر 829749

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهلا AE ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    0 0
    چه اطلاعی مترو پر از متکدی کودک و کودکانی که دستفوشی می کنند
  • IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    0 0
    النظافت من الایمان کلام الله :ان الله یحب المطهرین در مورد پرتاب ته سیگار و قوطی سیگار باید بیشتر روی فرهنگ سازی و فرهنگ سازی قرانی در اصفهان کار بشود. وتا این کار نشود ما هنوز کشور عقب افتاده ای هستیم.