مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۲
۰ نفر

طی ۴دهه گذشته، ۱۵هزار تن انواع مواد ‌مخدر و روانگردان‌در ایران کشف و ضبط شده است. در این راه حدود ۴هزار شهید و ۱۲هزار جانباز برای سلامت جامعه و ریشه‌کن‌کردن اعتیاد از جان خود مایه گذاشته‌اند.

سردار مومنی

همشهری آنلاین:البته ستاد مبارزه با مواد ‌مخدر خسارت‌های زیادی هنگام درگیری با قاچاقچیان و توزیع‌کنندگان مواد ‌مخدر متحمل شده، اما برنامه‌های فراگیر و مقابله هدفمند ستاد با مافیای بین‌المللی‌ نقش چشمگیری در مبارزه با باندهای تولید و توزیع مواد ‌مخدر داشته است.
اسکندر مومنی، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد ‌مخدر یکی از سیاست‌های جدی در امر مبارزه را استفاده از امکانات فنی و شیوه‌های نوین برای ضربه به قاچاقچیان می‌داند. او معتقد است:« اگر قاچاقچی دستگیر شود و به بنیان مالی او ضربه نخورد، ممکن است از داخل زندان و یا با کمک افراد جایگزین، باند خود را همچنان هدایت کند. اگر به بنیان مالی قاچاقچی ضربه بخورد، اساسا آن باند به‌طور کامل متلاشی می‌شود.» مومنی متذکر می‌شود: «با همت همه دستگاه‌ها، ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان طی ۷سال اخیر، ۴برابر شده است که این، دستاورد خوبی در بازدارندگی دارد.» دبیر کل ستاد مبارزه با مواد ‌مخدر در ادامه به اجرای طرح «یاریگران زندگی» اشاره می‌کند که طرحی تأثیرگذار برای پیشگیری از استفاده مواد ‌مخدر است. او این طرح را اصلی‌ترین راهبرد ستاد در کنار اقدامات مقابله‌ای می‌داند و می‌گوید: «طرح یاریگران زندگی در سراسر کشور انجام می‌شود. با اجرای آن همه به هم یاری می‌دهیم تا افرادی که در معرض آسیب هستند با آموزش کافی و صحیح در محله‌ها، خانواده‌ها و آموزش و پرورش وارد این چرخه بی‌بازگشت نشوند.»
به باور سردار مومنی، پیشرفت همه‌جانبه کشور مستلزم بهره‌گیری از استعداد، توان و حضور فعالانه مردم است و مشارکت همه‌جانبه و فراگیر می‌طلبد. از این‌رو در اجرایی‌شدن طرح بزرگ یاریگران زندگی ۲۸۰۰سازمان‌ مردم‌نهاد و ۲۴۰۰خیر و کارآفرین نقش‌آفرینی می‌کنند. دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان، به همسایگی ایران با افغانستان به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده موادمخدر اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: «میزان تولید موادمخدر در افغانستان از حدود ۲۰۰تن در سال ۲۰۰۰میلادی به حدود ۱۰هزار تن در سال ۲۰۲۰رسید که این مسئله نشانگر افزایش ۵۰برابری تولید مواد مخدر از زمان حضور آمریکائیان در آن کشور بود.»

بیشتر بخوانید:قصه زندگی زیر تن پوش های عروسکی | می‌خواستم آرتیست شوم

داستان لیف های کنار خیابان | زندگی این دستفروشها چطور می گذرد؟

کد خبر 831011

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گزارش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha