امروز فاز دوم یاورشهر 9 که از مدرن‌ترین و مجهزترین مراکز ساماندهی معتادان متجاهر کشور است، با حضور مدیران شهری افتتاح شد.

یاور شهر

همشهری- زینب زینال زاده: آمارها نشان می‌داد که تهران حدود 20هزار معتاد متجاهر داشت. همین موضوع سبب شد تا مدیریت شهری در دوره ششم و در راستای مسئولیت اجتماعی به فوریت مسئله را پیگیری کند. تشکیل قرارگاه اجتماعی نخستین گامی بود که برداشته شد تا کلونی‌های آسیب در محلات شناسایی شوند و برای پاکسازی چهره شهر از هر نوع آسیبی (کارتن‌خواب‌ها، معتادان متجاهر، کودکان کار و خیابان و...) راهکارهای اساسی و تأثیرگذار ارائه شود. ایجاد ظرفیت برای پذیرش معتادان متجاهر به‌ویژه کسانی که با منع پذیرش در مراکز غربالگری مواجه بودند، گام دیگری بود که توسط شهرداری تهران در این دوره برداشته شد.
علاوه بر مدیریت شهری، سازمان‌های دیگری چون بهزیستی، نیروی انتظامی و... هم در موضوع آسیب‌های اجتماعی و به‌ویژه معتادان متجاهر، مسئولیت دارند، اما شهرداری تهران با اهتمامی که در این دوره داشت ثابت کرد عزم جدی برای پاکسازی چهره شهر از هر نوع آسیبی را دارد. پس از انتخاب علیرضا زاکانی، شهردار تهران به‌عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حوزه آسیب‌های اجتماعی، موضوع ساماندهی کارتن‌خواب‌ها، کودکان کار و خیابان، معتادان متجاهر و... با جدیت بیشتری در حال پیگیری است. ایجاد یاورشهرها برای پذیرش معتادان متجاهر نمونه اقدامات ارزشمند مدیریت شهری در این دوره است که سبب شد تا گره از مشکل معتادان متجاهر منع پذیرش باز شود. در این حوزه شهرداری تهران تعهد ایجاد 5هزار ظرفیت داشت که امروز با افتتاح فاز دوم یاورشهر9 این تعهد به 7هزارو500نفر می‌رسد.

شهرداری مسئولیت معتادان منع پذیرش را پذیرفت

حضور معتادان متجاهر در شهر علاوه بر ایجاد نازیبایی بصری، امنیت فضاهای عمومی مانند بوستان‌ها را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. در این میان هستند کسانی که بنا بر دلایلی دارای بیماری‌های اعصاب و روان یا زخم‌های باز و... هستند و همین موضوع تهدید جدی برای شهروندان محسوب می‌شود. در گذشته هیچ ارگان و سازمانی حاضر نبود مسئولیت این معتادان را برعهده بگیرد و به همین دلیل در شهر به‌وفور مشاهده می‌شدند. گرچه شهرداری به‌صورت مستقیم مسئولیتی برعهده ندارد، اما در این دوره مدیریت شهری پا در میدان گذاشته و با عنوان مسئولیت اجتماعی خدمات لازم را ارائه می‌دهد؛ بر همین اساس برای ساماندهی و پذیرش این افراد، مراکزی با عنوان یاورشهر ایجاد کرده است. بنا به‌گفته‌های احمد احمدی‌صدر، مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران قرار است یاورشهرها، یاری‌کننده معتادان متجاهر منع پذیرشی باشند.

بازگشت به اجتماع با 9گام

ترک و رهایی از دام اعتیاد تنها رویکرد شهرداری تهران در موضوع ساماندهی و پذیرش معتادان متجاهر در یاورشهرها نیست. نگاه مدیریت شهری به این افراد مانند سایر شهروندان و حتی اعضای یک خانواده است و تلاش می‌کند با ایجاد ظرفیت‌های جدید زمینه بازگشت آنها به جامعه را فراهم کند؛ به همین دلیل رویکرد تربیتی، آموزشی و درمانی، در دستور کار قرار دارد و با کارهای انجام‌شده طی یک سال اخیر بیش از 30درصد معتادان متجاهر پس از طی کردن مراحل (تربیتی، آموزشی و درمانی) به اجتماع بازگشته‌اند. البته 3مرحله تعیین شده در قالب طرح 9گام اجرا و عملیاتی می‌شوند و معتادان متجاهر پس از طی کردن 9گام (سم‌زدایی، مهارت‌آموزی و...) می‌توانند به رهایی برسند.

افزایش ظرفیت یاورشهر9

فاز اول یاورشهر9 مهر1400 با ظرفیت هزارو550نفر افتتاح و همان زمان کلنگ فاز دوم توسط شهردار تهران به زمین زده شد. امروز این فاز تکمیل و با ظرفیت 2هزارو500نفر بهره‌برداری می‌شود. یاورشهر9 یکی از مدرن‌ترین و مجهزترین مراکز ماده16 در کل کشور است که با افتتاح فاز دوم ظرفیت پذیرش معتادان متجاهر ماده16 در یاورشهرها به 7هزارو500نفر ‌رسید. این اعداد نشان می‌دهند که شهرداری تهران بیش از تعهد خود ظرفیت ایجاد کرده است. البته امروز (14بهمن) کلنگ فاز سوم یاورشهر9 هم که مربوط به ساخت مرکز کارآفرینی، توانمندسازی و حرفه‌آموزی است، با حضور مدیران شهری به زمین زده می‌شود.

کد خبر 829748

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    0 0
    از بس ته سگار و قوطی سیگار روی خیابانهای و معابر بزرگ و کوچک اصفهان دیدیم خسته شدیم. این بی فرهنگ ا به بقیه اسیب جدی می رسانند.
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    0 0
    مردیم از بسکه ته سیگار و قوطی سیگار در خیابانها کوچه پس کوچه ها و معابر بزرگ و کوچک در اصفهان که منظره ی بسیار زشت ایجاد می نماید دیدیم. اخر تا کی ؟؟؟؟؟