گروه استان‌ها - مرجان طباطبایی: حتما شما هم این تجربه را داشته‌اید که در سفر برون‌شهری سوخت خودروی‌تان تمام شود و جایگاه سوختی برای سوخت‌گیری نیابید.

در این مسیر هیچ راهی برایتان نمی ماند جز آن که قید سفر کاری یا تفریحی خود را بزنید. آن لحظه شاید پشیمان شوید که چرا خودرویی با سوخت پاک خریداری کرده‌اید.

اما تحمل این سختی سفر برایتان راحت‌تر می‌شود وقتی بدانید اجرای ساخت جایگاه‌های عرضه سوخت سی ان جی در جاده‌های کشور به‌طور کامل از برنامه وزارت نفت خارج شده است؛ موضوعی که بیژن حاج محمد رضا، رئیس سندیکای جایگاه‌داران کشور در پاسخ به همشهری در مورد شلوغی جایگاه های عرضه سوخت سی.ان.جی در جاده‌ها می‌گوید:
وزارت نفت پس از راه‌اندازی نهضت جایگاه‌سازی، احداث جایگاه عرضه سوخت سی.ان.جی  در جاده‌ها را به موازات کلان شهر‌ها در اولویت قرار داد.

برنامه‌ریزی برای توسعه جایگاه با اولویت‌بندی جاده‌های کشور با درجه‌بندی یک تا 3 صورت گرفت. مثلا جاده‌های اصلی همانند تهران- خوزستان که از مسیرهای متعددی چون قم، اصفهان، شیراز و یزد عبور می‌کند در اولویت نخست قرار گرفت.

البته این برنامه‌ریزی اجرایی نشد.تهران- تبریز، تهران- مشهد، مازندران، گیلان و غیره از جاده‌های پرتردد کشور هستند که به‌دلیل کمبود جایگاه در آنها مشکلات صف‌های طولانی و ماندن مسافران در جاده مشاهده می‌شود.

محمد رویانیان با قبول این موضوع که در احداث جایگاه‌های سی.ان.جی  عقب هستیم، به ما می‌گوید: سیاست امسال، ساخت جایگاه سی.ان.جی  در جاده‌های پرتردد و شهرهای بزرگ است.

رویانیان این نوید را می‌دهد که امسال یک‌هزار و 11 جایگاه در کشور از جمله جاده‌های پر تردد ایجاد شود.طبق اعلام حاج محمدرضا، احداث جایگاه سی.ان.جی  در جاده‌ها به‌دلیل نبود امکانات از دستور خارج شده تا روزی یک خط لوله گاز از آن مسیر عبور کند و به موازات آن جایگاه هم احداث شود.

مقدمه ساخت جایگاه سی.ان.جی تامین ساختمان و تجهیز آن به آب، برق، گاز و تلفن است که نبود این امکانات در ساخت جایگاه‌ها موثر است.موضوعی که علوی، مدیرعامل شرکت گاز خودرو به عنوان مجری طرح جایگاه‌های سی.ان.جی  در کشور مورد اشاره قرار می‌دهد.

وی شرط اول برای احداث این جایگاه‌ها را دسترسی به خطوط گاز ذکر کرده و توقف احداث جایگاه در جاده‌ها را نبود گاز می‌داند.علوی با اشاره به آغاز این طرح در جاده‌های کشور طی سال جاری، می‌گوید: برخی از مسیرها که امکان نصب جایگاه در آنها باشد شناسایی شدند تا در مورد آنها اقدام کنیم.

به گفته وی 20 جایگاه جدید سی.ان.جی  امسال در جاده‌ها با اولویت‌بندی
 پرتردد بودن مسیر و برخورداری آنها از خطوط گاز با فشار مناسب احداث می‌شود.اما بی‌شک این جایگاه‌ها به تابستان امسال نخواهد رسید و مسافران همچنان باید با دغدغه سفر کنند.

مطابق استانداردهای جهانی برای سوخت‌گیری باید برای هر یک هزار خودرو یک جایگاه باشد که هم‌اکنون تعداد خودروهای گازسوز کشور طبق اعلام رویانیان یک میلیون و 500 هزار است که این تعداد نیازمند 1500 جایگاه است. اما تعداد جایگاه‌های موجود به گفته علوی 850 است.

تکمیل زنجیره مصرف گاز به‌عنوان سوخت خودرو، نیازمند دسترسی آسان مصرف‌کنندگان به گاز، به سهولت بنزین و نفت گاز است؛ اما تعداد این جایگاه‌ها برای کشور پرجمعیت ایران کافی نیست.

احداث 1800 جایگاه سی.ان.جی در این راستا در دستور کار دولت قرار گرفت تا با عملیاتی کردن این برنامه، فاصله میان خودروهای دوگانه‌سوز و جایگاه‌های عرضه این سوخت پاک جبران شود که از این تعداد تنها  احداث 427 جایگاه محقق شد.

کد خبر 82943

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز