هرچند انقلاب اسلامی با قیام مردم در شهرهای بزرگ به ویژه  قم، تبریز و تهران به ثمر نشست، اما شهرهای کوچک و روستاها نیز در این رویداد بزرگ تاثیرگذار بودند و در مسیر پیروزی انقلاب نقش آفرینی کند. حتی در این مسیر برخی از ساکنان روستا شهید شده‌اند.

روستا همه سین 2

همشهری آنلاین - سعیده مرادی: در ادامه با یادآوری تنها گوشه ای از اتفاقات و مبارزات انقلابی نگاهی به این روستاها می اندازیم. روستاهایی که روزگاری پایگاه انقلابی بودند و اکنون مقصد گردشگری.

روستای کیگا

روستای سنگی کیگا جزو قدیمی‌ترین روستاهای تهران است که مردمانش در دوره انقلاب همپای ساکنان پایتخت در تظاهرات ها حضور فعال داشتند.

ویژگی انقلابی/ بانوان مقابل ماموران

پیش از پیروزی انقلاب رفت‌وآمد به روستای کوهستانی کیگا آسان نبود، به همین دلیل با همه تظاهرات ها ماموران زیادی وارد روستا نمی شدند. تا اینکه در بهمن ۱۳۵۷ رژیم مامورانی را شبانه روزی در جنوب روستا مستقر کرد. در یکی از روزها حین تظاهرات ماموران به سمت مردم هجم آوردند، زنان کیگایی با اطلاع از موضوع سریع جلو تکیه تجمع کرده و شروع به شعاردادن کردند نیروهای شاهنشاهی هم با دیدن این صحنه بی خیال مردم شدند.

گردشگری در محدوده/ بهشتی در دل کوهستان

در دوران قدیم‌ به این روستا «کی قباد» می‌گفتند. مردم روستای "کی قباد" کشاورز و باغبان بودند و محصولات کشاورزی خود را با پای پیاده برای فروش به تهران می‌بردند. این روستا که بخشی از لوکیشن سریال «نون خ» هم بود، در کنار طبیعت زیبای خود از جاذبه‌های گردشگری زیادی مانند غار بیوک آقا، دره چناران، آبشار رندان و پارک جنگلی کوهسار دارد.

موقعیت: ۵ کیلومتری امامزاده داوود

چطور برویم: حرکت به سمت میدان بهاران و جاده سولقان، پس از عبور از سولقان، نرسیده به امامزاده داوود(ع) باید به سمت جاده فرعی رفت.

امکانات رفاهی : بوستان، رستوران

پارکینگ: دارد

امکان عکاسی: دارد

مناسب: خانواده

مهمترین رویداد: مقاومت زنان روستا در مقابل سربازان شاهنشاهی

بسیاری از روستاهایی که این روزها مقصد گردشگری اند، در دهه ۵۰ پایگاه انقلابیون بودند | قهرمانی به سبک روستایی

روستای کن

طبق اسناد قدمت کن به بیش از دو هزار سال می‌رسد. این روستای خوش آب‌وهوا در منطقه کوهپایه‌ای البرز واقع شده و در اطراف خود چشم‌اندازهای طبیعی بسیار زیادی دارد.

ویژگی انقلابی/ تبلیغ افکار امام بین روستائیان

خاطرات انقلابی مردم روستا، با یادآیت‌الله شمس نجف‌آبادی همراه است. روحانی که بیش از ۵۰ سال امام جماعت محله کن و باغ فیض بود. او در جریان انقلاب نقش مبلغ را داشت و رساله امام(ره) را خانه به خانه می‌برد و افکار ایشان را برای روستاییان تبلیغ و تبیین می‌کرد. این حضور و تبلیغات آیت‌الله در کنار روح انقلابی مردم کن، باعث شده بود تا اهالی از پخش اعلامیه و حضور در راهپیمایی‌ها و شعار علیه حکومت پهلوی گرفته تا برگزاری جلسات مردمی علیه حکومت در قالب کلاس‌های قرآنی حضور فعال داشته باشند.

گردشگری در محدوده/ پاتوقی جذاب برای گردشگران

کن به دلیل این موقعیت جغرافیایی، دره‌های بسیاری دارد که مناسب گردش و تفریح حتی در فصل سرد زمستان است. یکی از معروف ترین جاذبه‌های این محدوده، پل تاریخی حاج محمدعلی کنی است. همچنین امامزاده داوود مقصدی دیگری است که در طول سال گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

موقعیت: غرب تهران

چطور برویم: حرکت در مسیر بزرگراه شهید همت غرب، پس از عبور از بزرگراه شهید آبشناسان، محدوده روستای کن شروع می شود.

امکانات رفاهی:رستوران کافه، بوستان

پارکینگ: دارد

امکان عکاسی: دارد

مناسب: خانواده

مهمتربن رویداد: حضور و فعالیت آیت‌الله شمس نجف‌آبادی

بسیاری از روستاهایی که این روزها مقصد گردشگری اند، در دهه ۵۰ پایگاه انقلابیون بودند | قهرمانی به سبک روستایی

روستای عباس‌آباد علاقبند

بین روستاهای تهران به عنوان قطب صنعتی معروف است و املاکش از موقوفه های مرحوم ملاعلی کنی به شمار می آید.

ویژگی انقلابی/ مخفیگاهی برای انقلابیون

نزدیکی روستای عباس‌آباد علاقبند به تهران باعث شده بود تا اهالی این روستا به ویژه جوانان ارتباط نزدیکی با جریان های انقلابی داشته باشند. آنها اعلامیه‌ها را به همراه عکس امام خمینی(ره) در روستای خود و اطراف پخش می‌کردند که می توان شهید محسن ایوبی را نام برد. همچنین این روستا پاتوق مبارزان انقلابی بودکه ساواک تعقیبان می کرد. آنها در خانه اهالی مخفی می‌شدند و مردم روستا بدون هیچ ترس و واهمه ای به آنها پناه می دادند.

گردشگری در این محدوده/ همجوار با بی بی شهربانو

روستای ۲۰۰ ساله عباس‌آباد علاقبند، با همه خاطرات تاریخی این روزها پاتوق گردشگران است و زیارتگاه امامزاده یعقوب در آن قرار دارد. همچنین این روستا در محدوده جنوب شرقی کوه های بی‌بی شهربانو و غرب کوه های پارچین در قسمت هموار و دشت گون شهرستان ری واقع شده که می توان برای گردش و تفریح به این مکان ها رفت.

موقعیت: جنوب شرق تهران، شهرستان ری، بخش خاوران

چطور برویم: حرکت در مسیر بزرگراه آزادگان و در ادامه امام رضا(ع)، پس از طی ۲ کیلومتر و عبور از جاده عباس آباد، تابلو روستا دیده می شود.

امکانات رفاهی: رستوران

پارکینگ: دارد

امکان عکاسی: دارد

مناسب: خانواده

مهمتربن رویداد: مرکزی برای پخش اعلامیه بین روستاهای اطراف و مخفیگاه مبارزان

بسیاری از روستاهایی که این روزها مقصد گردشگری اند، در دهه ۵۰ پایگاه انقلابیون بودند | قهرمانی به سبک روستایی

روستای همه‌سین ترکمن ده

بیخ گوش تهرانی‌هاست و در هفت کیلومتری پارک جنگلی سرخه حصار قرار دارد. اهالی این روستای۳۰۰ ساله نوادگان، ترکمن‌های طائفه عرب زرنلی هستند.

ویژگی انقلابی/ جلوگیری از تصاحب زمین ها

اواخر دهه ۳۰ شاه تصمیم گرفت، روستا را تبدیل به شکارگاه سلطنتی تبدیل کند. نیروهای شهربانی به مردم فشار آورده و حتی سه قلاده شیر داخل روستا رهاشد. شکایت های ساکنان پاسخی جز زندان، تبعید و شکنجه نداشت. تا اینکه همزمان با راهپیمایی‌های سال ۵۷ تعداد زیادی از اهالی روستا برای بازپس‌گیری خانه و کاشانه‌شان غسل شهادت کردند و به روستا آمدند و نیروهای درگیر شدند. بعد از پیروزی انقلاب بزرگان روستا راهی شورای انقلاب شده و به دستور امام راحل، تمام سندهایی که به نام دربار خورده بود به مالکان اصلی‌اش بازگشت.

گردشگری در محدوده/ مناظر زیبا از بام همه‌سین

علاوه بر فضای بکر و باغ‌های سرسبز با درخت‌های انگور، پسته، گردو، توت، شاتوت، آلبالو، انار و...وجود مقبره امامزاده عبدالله از نوادگان امام سجاد(ع) از جاذبه‌های گردشگری همه‌سین است. قبرستان روستا با سنگ قبرهای قدیمی‌اش نشان از قدمت دارد. همچنین در نزدیکی منبع آب روستا می‌توان کل همه‌سین و حتی ترکمن‌ده را دید و از منظره ای زیبا با سقف‌های شیروانی رنگی خانه‌ها در کنار یکدیگر لذت برد.

موقعیت: ۷کیلومتری شرق تهران

چطور برویم: حرکت در مسیر بزرگراه شهید یاسینی شمال، پس از عبور از پارک سرخه حصار، وارد جاده همه سین شد.

امکانات رفاهی: ندارد

پارکینگ: دارد

امکان عکاسی: دارد

مناسب: خانواده

مهمتربن رویداد: درگیری باعوامل حکومتی برای گرفتن زمین

بسیاری از روستاهایی که این روزها مقصد گردشگری اند، در دهه ۵۰ پایگاه انقلابیون بودند | قهرمانی به سبک روستایی

روستای گلیرد

زادگاه آیت‌الله طالقانی است، روستا بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد و با داشتن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی یکی از مقاصد گردشگری نزدیک تهران به شمار می رود.

ویژگی انقلابی/ مخفیگاهی در خانه پدری

دهه پنجاه آیت‌الله سیدمحمود طالقانی، در طول سال به زادگاه خود یعنی روستای گلیرد سفر کرده و مدت طولانی را در روستا سپری می کرد. حین این حضور مبارزات انقلابی هم داشت و گاه اعلامیه ها را در اختیار طرفدارانش می گذاشت و گاه برای اهالی روستا و طرفدارانش یخنرانی می کرد. به دلیل حضور آیت الله طالقانی، بسیاری از افراد و چهره‌های معروف و مبارز مانند شهید نواب صفوی، شهید سید عبدالحسین واحدی و...هم به این روستا آمد و شد داشتند و حتی از روستا به عنوان مخفیگاه شان استفاده می کردند. در این میان ساکنان روستا هم همپای آیت الله طالقانی به او کمک می کردند، بدون اینکه ترس و واهمه ای از ماموران رژیم ستمشاهی داشته باشند.

گردشگری در محدوده/ گردش در عمارت قجری

روستای گلیرد، به دلیل قرار داشتن در بافت کوهستانی زمستانی سرد دارد اما تابستان هایش با چشم اندازی از باغ ها، درختان کهنسال و چشمه پر آب باعث حضور جمع زیادی از مردم می شود. حمام قدیمی مربوط به دوره پهلوی از دیگر جاذبه های این محل است که توسط میراث فرهنگی تعمیر و بازسازی شد. .خانه آیت الله طالقانی در مرکز روستا قدمتش به دوره قاجاریه می رسد و سال ۱۳۷۷ به همراه وسایل داخل آن در فهرست آثار ملی ثبت شد.

موقعیت: ۱۴ کیلومتری مرکز طالقان

چطور برویم: حرکت به سمت جاده گچسر- طالقان، پس از طی ۲ و نیم ساعت و عبور از جاده گته ده، تابلوی روستا دیده می شود.

امکانات رفاهی: سرویس بهداشتی، خانه‌های مسکونی اجاره‌ای به گردشگران، رستوران

پارکینگ: دارد

امکان عکاسی: دارد

مناسب: خانواده

مهمتربن رویداد: همراهی مردم در تظارت ها با آیت الله طالقانی

بسیاری از روستاهایی که این روزها مقصد گردشگری اند، در دهه ۵۰ پایگاه انقلابیون بودند | قهرمانی به سبک روستایی

کد خبر 829241
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha