جنگ اخیر رژیم غاصب صهیونیستی علیه مردم بیگناه فلسطین بیشتر از هر چیزی رفتار متناقض کشورهای اروپایی در قبال حقوق اولیه مردم فلسطین در غزه را آشکار ساخت. این رفتار بخصوص در بین دولتمردان اروپایی نمود آشکاری داشته است.

غزه

یه گزارش همشهری آنلاین، رضا محمدی، کارشناس در یادداشتی نوشت:

نخست وزیر انگلیس چندی پیش با ارسال نامه‌ای به رئیس پلیس لندن خواستار وضع محدودیت‌های بیشتری علیه تظاهرات حامیان فلسطین در سالروز بزرگداشت قربانیان جنگ جهانی اول شد. ریشی سوناک در این نامه که نشان‌دهنده عمق عصبانیت و سرخوردگی مقامات انگلیس از افزایش تحرکات ضد صهیونیستی در این کشور است ادعا کرد که تظاهرات حامیان فلسطین در چنین روزی، بی‌احترامی به آنچه او ارزش‌های انگلیسی نامید، تلقی می‌شود. او با اشاره به برخی مقررات قانونی، تلاش کرد تا برگزاری تظاهرات ضد صهیونیستی را با مشکلاتی مواجه کند.

وزیر کشور انگلیس نیز در همین چارچوب طی اظهاراتی توهین آمیز، تظاهرات حامیان فلسطین را نفرت‌انگیز توصیف کرد و عنوان کرد: «در روزهای آخر هفته ده‌ها هزار نفر را در خیابان‌ها می‌بینیم که خواستار محو (رژیم) اسرائیل از روی نقشه زمین هستند. به نظر من تنها یک راه برای توصیف این راهپیمایی‌ها وجود دارد: آنها راهپیمایی‌های نفرت هستند.»

طبعا چنین اظهارات تبعیض آمیزی با واکنش مردم مواجه می شود. حامیان فلسطین طی چند هفته اخیر چندین تظاهرات گسترده در انگلیس برگزار کرده‌ و ضمن محکومیت جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی، با مردم فلسطین اعلام همبستگی کرده‌اند. چند هفته پیش بنابر آمارهای منتشر شده، نیم میلیون فعال ضد صهیونیستی در خیابان‌های لندن راهپیمایی کرده و خواستار آتش‌بس فوری در غزه شدند. اخیرا نیز بر اساس گزارش‌ها افزون بر ۱۰۰ هزار نفر در میدان ترافلگار تجمع و جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها در غزه را محکوم کردند. قطعا در این میان چیزی که موجب تظاهرات خود جوش مردم شده است جنایات بی سابقه رژیم صهیونیستی و حمایت تنفر برانگیز سردمداران انگلیس بوده است.
در واقع، موضعگیریها و رفتارهای غیرانسانی دولتمردان اروپایی با واکنش تندی از سوی توده های مردمی مواجه شده است. توده هایی که از این همه بی عدالتی و زورگویی و جنایت به خشم آمده و با حضور در خیابان ها و شرکت در تجمعات چند صد هزاری اعتراض خود را به این بی عدالتی ها نشان می دهند. تجمعاتی که بطور خودجوش بوجود آمده و دولتمردان، توانایی جلوگیری از آنرا ندارند.

این درحالیست که دولت انگلیس از آغاز جنگ غزه با چشم‌پوشی از کشتار فلسطینیان، حمایت تمام عیار خود را از رژیم صهیونیستی اعلام کرده است. ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس چندی پیش در سفر به منطقه خاورمیانه، با رهبران رژیم صهیونیستی دیدار کرد و طی اظهاراتی جنجال‌برانگیز خواستار پیروزی و غلیه صهیونیست‌ها بر گروه‌های مقاومت فلسطینی شد. فلسطینیانی که در سرزمین آبا و اجدادی خود در حال مبارزه با اشغالگران صهیونیستی هستند.

اخیرا یک نماینده پارلمان انگلیس و یک کارمند عالیرتبه دولت به علت اظهاراتشان در باره درگیری های غزه تعلیق و اخراج شدند. در انگلیس، پال بیستو، یک کارمند دولت به دلیل نامه ای که به نخست وزیر نوشته و طی آن خواستار آتش بس دائمی در غزه شده بود، به علت آنچه مغایریت با اصول مسئولیت جمعی خوانده شده از کار برکنار شده است. نامبرده در نامه خود خاطرنشان ساخته که یک آتش بس دائمی جان بسیاری را نجات خواهد داد و موجب رسیدن کمک به آنهایی که بیشتر از همه نیازمند هستند، خواهد شد.

همزمان اندی مک دانلد، نماینده حزب کارگز در مجلس عوام بریتانیا نیز به علت استفاده از عبارت "میان رود و دریا" در یک تجمع حامیان فلسطینیان، از سمت خود تعلیق شد زیرا که حزب کارگر به کارگیری این عبارت را همسو با مضامینی که خواستار نابودی اسرائیل هستند دانسته و آن را عمیقا توهین آمیز ارزیابی کرده است.

نابردباری فقط به انگلیس محدود نمی شود. این وضعیت کمابیش در تمامی کشورهای اروپایی دیده می شود. اروپا که مدت‌ها از خود به‌عنوان سنگر آزادی و دموکراسی یاد می‌کرد، به‌تازگی با برخی از سوالات بحث‌برانگیز پیرامون آزادی بیان دست‌وپنجه نرم می‌کند. نکته اصلی موضوع در تضاد فاحش بین برخورد دولت‌ها با تظاهرات حامیان فلسطین و تجمعات حامیان رژیم صهیونیستی در سراسر کشورهای اروپایی نهفته است.

منتقدان و فعالان حقوق بشر انصاف و توازن آزادی بیان در این کشورها را زیر سوال می‌برند، زیرا تظاهرات حامیان فلسطین با موانع مختلفی روبرو است؛ در حالی که تجمعات حامیان رژیم صهیونیستی بدون مانع ادامه می‌یابد و اغلب مقام‌های دولتی و نمایندگان پارلمان فعالانه در این تجمعات شرکت می‌ کنند.

تظاهرات حامیان فلسطین در سراسر اروپا به اشکال مختلف با محدودیت‌هایی همراه شده است؛ این موارد شامل ممنوعیت‌های آشکار، محدودیت در اندازه تجمعات و تاریخ برگزاری و ممنوعیت استفاده از برخی نمادها یا شعارها است. مقام‌های اروپایی این اقدام‌ها را با ذکر نگرانی ادعایی درباره امنیت عمومی و بروز احتمالی خشونت توجیه می‌کنند. این در حالی است که، ناظرین استدلال می‌کنند که این اقدام‌ها به‌طور نامتناسبی فعالان حامی فلسطین را هدف قرار داده و مانع از توانایی آن‌ها در بیان آزادانه نظرات خود می‌شود. آن‌ها می‌گویند که محدودیت‌ها عملا صدای مدافعان حقوق فلسطین را خفه کرده و نگرانی‌های جدی در مورد وضعیت آزادی بیان در اروپا ایجاد می‌کنند. از طرفی زمینه ای برای ارتکاب بزرگترین جنایات به رژیم صهیونیستی می دهد.

در حالی که تظاهرات و تجمعات حامیان فلسطین در حال محدود شدن است، تجمعات حامیان رژیم صهیونیستی بدون هیچ مانعی اجازه برگزاری می‌یابند و از حمایت همه جانبه مقامات رسمی و پلیس برخودار می شود. این نابرابری با مشارکت فعال مقام‌های دولتی اروپایی در تجمعات حامیان رژیم صهیونیستی بیشتر مشخص می‌شود. در فرانسه فراخوان تجمع مبارزه با یهود هراسی داده می شود و بسیاری از مقامات رسمی کشور اعم از نخست وزیر، روسای مجالس نمایندگان و سنا، نخست وزیران پیشین، بسیاری وزرا و مقامات سیاسی و حزبی و نمایندگان پارلمان و .... در این فراخوان شرکت می کنند.

حتی بحث جریمه های سنگین و اخراج مهاجرین از کشور بخاطر حمایت از حقوق فلسطینی ها و یا شعارهای ضدصهیونیستی مطرح و به مهاجرین هشدار داده می شود. این وضعیت کم و بیش در بسیاری از کشورهای اروپایی دیده می شود. این سوگیری درک شده به نگرانی درباره نفوذ گروه‌های لابی حامی رژیم صهیونیستی و انگیزه‌های سیاسی بالقوه پشت این محدودیت‌ها منجر شده است. حضور آشکار مقام‌های دولتی اروپایی در تجمعات حامیان رژیم صهیونیستی پرسش‌هایی را درباره بی‌طرفی ادعایی دولت‌های اروپایی و تعهد آن‌ها به حمایت از آزادی بیان برای همه ایجاد می‌کند.

سازمان ملل متحد و همه گروه‌های حقوق بشری در جهان به طور معمول اقدامات اسرائیل در غزه را همراه با حمله ۷ اکتبر حماس محکوم کرده و ارتش اسرائیل را متهم به ارتکاب بالقوه جنایات جنگی کرده اند. دیده بان حقوق بشر به درستی خواستار تعلیق انتقال تمامی تسلیحات به طرفین منازعه شده است. این در حالی است که بسیاری از مقامات کشورهای اروپایی حتی در برابر مواضع بشردوستانه سازمان های بین المللی نیز موضعگیری می کنند و توصیه های آنها را بر نمی تابند.

برخی مقامات بطور بیمارگونه ای و بدون در نظرگیری واقعیات صحنه صرفا از اهداف صهیونیستها و رژیم غاصب حمایت می کنند. در آلمان که خود را بدهکار رژیم صهیونیستی می داند مواضع ضدبشری و ضد ارزشهای انسانی و حتی ارزشهای حقوقی اروپائیان شدیدا به سخره کشیده شده است. اظهارات و مواضع ارائه شده از سوی بالاترین مقامات دولتی بطور شرم آوری حقوق مردم مظلوم فلسطین را نادیده گرفته و به بهانه حمله ۷ اکتبر حماس، کورکورانه از اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی حمایت می کنند. هرگونه عملیات کشتار و سرکوب مردم مظلوم غزه مجاز شمرده می شود و این خود ننگی بر رفتار و کردار این به ظاهر دولتهای دموکراتیک غربی است. دولتمردانی که نسل کشی و ژنوسید را مجاز می شمارند و چشمان خود را بروی هرگونه جنایت و وحشیگری را می بندند.

این رفتار دوگانه و تبعیض آمیز دول اروپایی در قبال مردم فلسطین و اعمال جنایت بار رژیم صهیونیستی در حافظه تاریخی ملت های منطقه و سراسر جهان باقی خواهد ماند و در زمان مقتضی چون گدازه های آتشفشان شعله ور خواهد شد و دامن دولت های ضد بشری و ضد ارزشهای انسانی را خواهد گرفت.

کد خبر 828983

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha