سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
۰ نفر

رئیس هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار تهران با بیان اینکه شاهد افزایش تولید سیب‌زمینی و ذخیره آن در انبارها هستیم، می‌گوید: الان سیب‌زمینی نو در حال برداشت است و سیب‌زمینی کهنه هم در انبارها به وفور وجود دارد. با توجه به این شرایط، باید خرید تضمینی محصول از کشاورز هر چه زودتر انجام شود.

سيب زميني

به گزارش همشهری آنلاین، هرازگاهی، تولید مازاد یک محصول کشاورزی موجب می‌شود که کشاورزان با افت قیمت شدید محصول مواجه شوند؛ در این وضعیت یا دولت باید با خرید تضمینی به کمک کشاورزان بشتابد یا راه صادرات محصول موردنظر هموار شود. اما این بار قرعه به نام سیب‌زمینی افتاده و افزایش تولید آن سبب شده است که در انبارها ذخیره شود به طوری که ادامه این وضعیت می‌تواند خسارت زیادی به کشاورزان وارد کند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار تهران با بیان اینکه شاهد افزایش تولید سیب‌زمینی و ذخیره آن در انبارها هستیم، به همشهری می‌گوید: الان سیب‌زمینی نو در حال برداشت است و سیب‌زمینی کهنه هم در انبارها به وفور وجود دارد. با توجه به این شرایط، باید خرید تضمینی محصول از کشاورز هر چه زودتر انجام و زمینه صادرات بیشتر هم هموار شود تا انگیزه کشاورز برای اینکه سال بعد هم زمین‌های خود را زیر کشت ببرد، ‌حفظ شود.

اکبر یاوری با بیان اینکه سیب‌زمینی محصول استراتژیکی است و از غذاهای اصلی مردم است، عنوان می‌کند: در حال حاضر، میزان تولید سیب‌زمینی در کشور نزدیک به ۵ میلیون تا ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است. سرانه مصرف سیب‌زمینی برای هر ایرانی در کشور حدود ۳۰ کیلوگرم در سال است که اگر ضرب‌در جمعیت ایران شود میزان مصرف داخل حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن است. همچنین، نزدیک به ۶۰۰ هزار تن هم صادرات داریم. اگر به این آمار ۵۰۰ هزار تن هم بابت بذر اضافه شود کل مصرف در داخل و صادرات ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن می‌شود. بر این اساس، دولت و وزارت جهاد کشاورزی باید راهکاری بیندیشد تا سیب‌زمینی مازاد، خرید تضمینی شود یا مشوق‌هایی برای صادرکنندگان در نظر بگیرند که بتوانند سیب‌زمینی بیشتری صادر کنند تا کاهش قیمت این محصول جبران شود.

گلایه کشاورزان از قیمت پایین محصولات کشاورزی

رئیس هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار تهران با انتقاد از قیمت پایین محصولات کشاورزی در کشور می‌گوید: در حال حاضر قیمت هر کیلو سیب‌زمینی در میدان بزرگ تهران از ۷ تا ۱۱ هزار تومان است. قیمت محصولات دیگر مانند گوجه فرنگی و پیاز هم پایین است. این در حالی است که باری که زیر ۱۰ هزار تومان باشد خرج آن درنمی‌آید و به همین دلیل انگیزه‌ای برای کشاورز نمی‌ماند که سال بعد هم بخواهد ریسک تولید را بپذیرد.

یاوری با تاکید بر اینکه صادرات محصولاتی مانند سیب‌زمینی و پیاز باید افزایش یابد، عنوان می‌کند: صادرکنندگان ما سال‌ها زحمت کشیده و کشورهایی را به عنوان کشور هدف برای خود مشخص کرده‌اند این در حالی است که برخی قوانین و تصمیمات یکباره مانند تعرفه محصولات صادراتی سبب می‌شود تمام فرایند صادرات مختل شود و کشورهای دیگر به راحتی جایگزین ایران شوند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار تهران بر لزوم اصلاح الگوی کشت نیز تاکید و بیان می‌کند: باید الگوی کشت اصلاح شود و نباید فقط شعار آن داده شود. اگر الگوی کشت وجود داشته باشد تولید قابل مدیریت است و دیگر شاهد مازاد تولید محصولی نخواهیم بود ولی تا زمانی که از الگوی کشت غفلت شود شاهد آن هستیم که هر چند وقت یکبار محصولات روی دست کشاورزان می‌ماند.

کد خبر 828803
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • امیر IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    0 0
    دیگه وقتی باقی نمانده . دولت باید مثل خرید تضمینی برنج که 4000 میلیارد به شالی کاران کمک کرد به کمک سیب زمینی کاران هم بیاید
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    0 0
    دولت هیج کمکی به شالی کارا نکرد ونمی کنه همش شعاره برنج هامون داره خراب میشه کیلو ۴۰ تومان هزینه کردیم الان ۶۰تومانم نمیخرن