مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی در حوزه ارتباطات به‌ویژه اینترنت اشیاء کاربرد دارد، به این معنا که هر آنچه از اشیاء که قابلیت وصل شدن به این منظومه را داشته باشد، می‌توان با استفاده از ماهواره، کنترل کرد و برای آن شیء فرامین لازم کاربری را صادر کرد.

مدخل منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی

به گزارش همشهری آنلاین، منظومه مخابراتی شهید سلیمانی در واقع اولین منظومه ماهواره‌ای ایران و جهان اسلام است که با تکیه بر توان داخلی ساخته شده و کامل خواهد شد و خدمات فنی را به دستگاه‌های دولتی، بخش خصوصی و مردم ارائه خواهد کرد. یکی از مهمترین ماموریتهای منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی فراهم کردن سرویس اینترنت اشیاء (Internet of Things) برای مردم است. در قالب این پروژه، داده‌های حسگرهای گوناگون از سطح زمین جمع آوری و این داده‌ها از طریق ایستگاه‌های ارسال داده، به ماهواره یا ماهواره‌هایی که در دید ایستگاه قرار دارند، ارسال می شود و سپس ماهواره‌هایی که این داده‌ها را دریافت کرده‌اند، آن را به یک یا چند ایستگاه مرکزی ارسال می‌کنند.

در حال حاضر با تعیین مجری و همچنین انجام اقدامات مربوط، قرارداد طراحی، ساخت، پرتاب، آزمون و تحویل در مدار منظومه مخابراتی اینترنت اشیاء (IOT) میان سازمان فضایی ایران و کنسرسیوم داخلی منعقد شده است. با این فرآیند می‌توان کار جمع آوری و ارسال داده‌ها از سراسر کشور را با سرعت بالا انجام داد و در مواقع بحران مثل وقوع حوادث غیرمترقبه و یا حتی با ایجاد یک شبکه ملی انتقال داده‌ها، مشکلات مردم در اقصی نقاط کشور حتی نقاط دورافتاده و صعب العبور را حل کرد.

غیر از این مورد، در موارد مختلف دیگری مانند پایش آب و خاک، پایش جنگل‌ها، دمای هوا در مناطق آتش‌خیز، میزان خشکی یا رطوبت خاک و ... نیز با استفاده از سنسورهایی که متصل به این ماهواره هستند، می‌توان داده‌های مرتبط را با سرعت بسیار مناسبی جابجا کرد.

یکی دیگر از مهمترین کاربردهای این منظومه ماهواره‌ای، استفاده از سنسورهای ارتباطاتی آن برای رصد و پایش خطوط انتقال نفت و گاز است که با این روش، ایستگاه‌های کنترل خطوط به راحتی می‌توانند میزان فشار و یا وضعیت خطوط را با ارسال داده‌ با استفاده از ماهواره، به سرعت‌ترین زمان ممکن در تمام نقاط کشور حتی نقاط صعب‌العبور و خارج از شبکه‌های زمینی، انجام دهند.

آخرین بروزرسانی Jan ۲۸, ۲۰۲۴ - یکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲

کد خبر 828390

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha