مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷
۰ نفر

تفاوت تاریخی در طراحی و برنامه‌ریزی در سامانه‌های فضایی روسیه و آمریکا، تعریف راهپیمایی فضایی را دو گونه کرده است. بر اساس تعریف روسیه، راهپیمایی فضایی وقتی آغاز می‌شود که فضانورد در محیط بدون فشار هوا (خلأ) در خارج از فضاپیما قرار گرفته باشد. برای فضانوردان آمریکایی، آغاز راهپیمایی فضایی وقتی است راهپیمایی فضایی به اصطلاح عملیاتی شده باشد.

راه پیمایی فضایی

به گزارش همشهری آنلاین،  راهپیمایی فضایی، فعالیت بیرون از سفینه، یا فعالیت برون ناوی (Extravehicular activity) به عملیات خروج فضانورد از فضاپیما گفته می‌شود. این اصطلاح نه تنها برای فضانوردانی که در مدار زمین از فضاپیما خارج می‌شوند، بلکه برای فضانوردانی که بر روی ماه راهپیمایی کردند نیز به کار می‌رود. فضانوردانی که اقدام به راهپیمایی فضایی می‌کنند، باید لباس فضایی ویژه‌ای بپوشند که آن‌ها را در خلأ فضا و در مقابل تشعشعات خطرناک کیهانی محافظت کند.

مفاهیم: راه‌پیمایی فضایی چیست؟
بروس مک‌کندلس در اولین راهپیمایی فضایی بدون کابل اطمینان

فضانوردان در هنگام راهپیمایی فضایی ممکن است با «کابل عایق اطمینان» به فضاپیمای خود متصل باقی بمانند. کابل عایق اطمینان باقی ماندن فضانورد در نزدیکی فضاپیما را تضمین و بازگشت او را به داخل سفینه تسهیل می‌کند. برخی از لباس‌های فضایی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هوای مورد نیاز فضانورد را از طریق لوله‌ای که در کابل عایق اطمینان جاسازی شده دریافت می‌کنند. در این صورت به کابل عایق اطمینان «کابل بند نافی» گفته می‌شود. علاوه بر هوا، ممکن است اقلام دیگر مورد نیاز برای زندگی و کار فضانورد، مانند الکتریسته و آب، نیز از درون کابل بند نافی به لباس فضایی منتقل شود.

مفاهیم: راه‌پیمایی فضایی چیست؟
شبیه‌سازی راهپیمایی فضایی در زیر آب در شرایط «شناوری خنثی»

در برخی از راهپیمایی‌های فضایی، از کابل عایق اطمینان استفاده نمی‌شود و فضانورد از ابزارهای دیگری برای بازگشت به فضاپیما استفاده می‌کند. در این موارد شانس نجات فضانوردان در صورت بروز اتفاقات ناگهانی خیلی پایین است.

مفاهیم: راه‌پیمایی فضایی چیست؟
امکان کمک به فضانوردانی که در فاصله دور از فضاپیما دچار حادثه می‌شوند بسیار کم است.
مفاهیم: راه‌پیمایی فضایی چیست؟
سوئیچی ناگوچی فضانورد ژاپنی در حال راهپیمایی فضایی پس از خروج از فضاپیمای دیسکاوری
کد خبر 640873

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha