رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور گفت: قیمت دام زنده داخلی در بازار بالای ۴ دلار و بره شیری بالای ۴.۵ دلار است. این در حالی است که دام‌هایی که از کشورهای دیگر وارد کشورهای حوزه خلیج فارس می‌شود نهایت قیمت آن تا ۳.۵ دلار است. به همین دلیل دام ایرانی مزیت اقتصادی خود را در این کشورها از دست داده است.

دام زنده

به گزارش همشهری آنلاین، در روزهای گذشته، ویدئویی از سواحل جزیره قشم در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌دهد امواج دریا با خود، لاشه‌های گوسفندان را به ساحل آورده است.

در خبرها آمده است که مقصد این دام‌ها کشورهای حوزه خلیج فارس بوده است اما با ورود گشت‌های مرزبانی، قاچاقچیان دام‌های قاچاق را به دریا ریخته‌اند. علت قاچاق این حیوانات به کشورهای حوزه خلیج فارس اینگونه عنوان می‌شود که این کشورها گوشت دام‌های ایرانی را مرغوب‌تر می‌دانند و بهای بیشتری برای خرید آنها پرداخت می‌کنند.

منصور پوریان، رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور اما معتقد است که در حال حاضر قاچاق دام از کشور برای کشتار در کشورهای دیگر انجام نمی‌شود.

پوریان با بیان اینکه دام ما در کشورهای دیگر صرفه تجاری و بازاری ندارد، توضیح داد: با توجه به اینکه قیمت دام ایران نسبت به دام کشورهای دیگر بالاست، تقاضا برای دام ایران در کشورهای دیگر بسیار پایین آمده است و عملا هیچ دامی از کشور قاچاق نمی‌شود.

رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور ادامه داد:‌ اگر هم در مواردی قاچاق دام انجام شود بسیار کاهش یافته است به طوری که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۹۰ درصد کاهش قاچاق داریم.

پوریان در مورد علت کاهش خروج دام از کشور گفت: قیمت هر کیلو دام زنده ما یعنی دامی که در بازار داخل موجود است، بالای ۴ دلار است که این قیمت در مورد بره شیری بالاتر هم می‌رود به ۴.۵ دلار می‌رسد. این در حالی است که قبل از اینکه دام زنده گران شود، قیمت آن ۳.۵ دلار بود و بیشتر دام ما به سمت کشورهای حوزه خلیج فارس مانند عمان و کویت می‌رفت اما در حال حاضر دام‌هایی که وارد کشورهای همسایه می‌شود از کشورهای دیگر است که نهایت قیمت آن تا ۳.۵ دلار است و به همین دلیل دام ما از نظر اقتصادی توان رقابت با دام‌های ارزان کشورهای دیگر را ندارد و مزیت تجاری خود را از دست داده است.

رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور در مورد فیلم‌های منتشر شده از لاشه دام‌ها در سواحل قشم گفت: همانطور که اشاره شد، قاچاق دام برای کشتار اصلا به صرفه نیست. اگر فرض را بر قاچاق دام برای زاد و ولد هم بگذاریم باز هم به صرفه نیست چون دام مولد ما به لحاظ قیمتی بسیار گران‌تر از دام‌های کشورهای دیگر است.

پوریان ادامه داد: در حال حاضر ما دام زنده وارد می‌کنیم و علت واردات این است که دام زنده داخلی به دلیل افزایش هزینه‌های تولید گران است به همین دلیل دولت تصمیم گرفت برای کشتار، دام زنده وارد کند. قیمت هر رأس دام زنده‌ای که وارد کشور شده و در کشتارگاه‌های مرزی کشتار می‌شود ۳ دلار است. در صورتی که دام زنده کشتاری ما در داخل کشور بالای ۴ دلار است و اگر بخواهد از کشور خارج شود با احتساب هزینه‌های جابه‌جایی و غیره به بالای ۵ دلار می‌رسد. بنابراین، قاچاق دام داخلی به شدت کاهش یافته است.

کد خبر 827971
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    4 0
    عجب پس داشته دام ها را می‌برده اون ور آب بفروشه به خودش ضرر بزنه گوشت داخل ایران کیلویی ۷۰۰ هزار تومنه که گوسفند زنده حدودا در میاد کیلویی ۳۵۰ هزار تومن طرف ببره مثلا امارات کیلویی ۲۲۰ هزار تومن میفروشه ۱۳۰ هزار تومن رو هر کیلو ضرر میکنه که مطمئنید درست میگید
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
    3 0
    زجرکش کردن این حیوانات جرمی ست علاوه بر جرم قاچاق .