شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
۰ نفر

حملات گروه‌های مقاومت به مواضع نیروهای آمریکایی، واشنگتن را مجبور کرد تا خروج از عراق را آغاز کند.

عراق

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: «اینکه آیا آمریکا باید از عراق یا افغانستان خارج می‌شد یا نه، یک بحث است اما فرار کردن وقتی زیر آتش هستید، اصلا چهره خوشایندی ندارد.» این واکنش دنیل گرینفیلد تحلیلگر اسرائیلی، به خبر توافق بغداد و واشنگتن برای خروج تدریجی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از عراق است. آمریکا در نامه‌ای که آلینا رومانوفسکی سفیر آمریکا در عراق به فواد حسین وزیر امور خارجه عراق، تحویل داده آمادگی خود را برای آغاز گفتگوها به دولت عراق اعلام کرده است.

وزارت خارجه عراق اواخر هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای که واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت اعلام کرد که با دولت آمریکا برای کاهش تدریجی نیروهای ائتلاف در این کشور به توافق رسیده است. در پی انتشار این بیانیه بود که وزارت دفاع عراق نیز ضمن تاکید بر آمادگی خود اعلام کرد که به‌زودی مذاکرات درباره برنامه زمانی خروج نیروهای ائتلاف نیز آغاز خواهد شد. در بیانیه وزارت دفاع عراق آمده که نیروهای مسلح این کشور برای به عهده گرفتن وظیفه تامین امنیت در سراسر خاک عراق کاملا آماده هستند.

این در حالی است که کارشناسان معتقدند که محور مقاومت سعی دارد تا آمریکا را پیش از انتخابات ریاست جمهوری این کشور، از عراق و سوریه بیرون کند. در این صورت تسلط آمریکا بر مسیرهای مهم میان عراق و سوریه کاهش یافته و روند محاصره اسرائیل تقویت می‌شود. پایگاه های آمریکا در تنف و الانبار موقعیت استراتژیک دارند که باید برچیده شوند.


بیشتر بخوانید:

آمریکا دیگر قدرت تعیین تکلیف در منطقه را ندارد | ۴۵ سال است اخراج آمریکایی‎‌ها شروع شده

آمریکا چاره‌ای جز خروج از عراق ندارد!

اخراج آمریکا از منطقه ثمره مقاومت به مرکزیت ایران است


سوت آغاز خروج از عراق

تأکید مردم عراق بر اخراج آمریکا زمانی شدت گرفت که آمریکا سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ابومهدی المهندس نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق را به شهادت رساند. در واکنش به این جنایت، پارلمان عراق در دی ماه سال 1398، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد. در زمان نخست وزیری مصطفی الکاظمی و در آخرین دور گفتگوی راهبردی بین بغداد و واشنگتن مقرر شد تا حضور نیروهای نظامی آمریکا در خاک عراق تا انتهای سال ۲۰۲۱ میلادی به پایان برسد؛ اما در نهایت هیچگونه عملیات خروجی صورت نگرفت با این حال آنچه عزم دولت عراق را برای نهایی کردن این مصوبه جزم کرد حملات آمریکا در هفته‌های اخیر به مواضع نیروهای مسلح عراق از جمله حشد الشعبی بود که باعث خشم و نارضایتی گسترده در میان اقشار مختلف جامعه عراق شده است.

پیروزی بزرگ مقاومت

خبر توافق بغداد و واشنگتن برای کاهش تدریجی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا از عراق نه تنها در میان گروه‌های مقاومت در عراق و منطقه واکنش‌های گسترده‌ای داشت که صدای منتقدان جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، و برخی از تحلیلگران اسرائیلی را نیز درآورده است. به‌عنوان مثال، روزنامه هندوستان‌تایمز با اشاره به تشدید حملات گروه‌های مقاومت به پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه به‌ویژه در ماه‌های اخیر و پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی در سرزمین‌های اشغالی این توافق جدید را پیروزی بزرگ مقاومت خوانده است. مقاومت اسلامی عراق در 3ماه و نیم گذشته ده‌ها بار پایگاه‌های آمریکا را در شرق و شمال شرق سوریه و در غرب و شمال عراق هدف حمله پهپادی و راکتی قرار داده است. مقاومت عراق، آمریکا را مسئول اصلی حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه می‌داند و تاکید کرده تا زمان توقف تجاوز علیه غزه به حملات خود ادامه خواهد داد.

تکرار سناریوی افغانستان در عراق؛ فرار زیر آتش

دنیل گرینفیلد تحلیلگر اسرائیلی، نیز با انتقاد شدید از بایدن ضمن مقایسه خروج آمریکایی‌ها از عراق با تصمیم سال 2021 دولت او برای خروج از افغانستان، در تارنمای front page نوشته: حملات مداوم چند ماه گذشته علیه پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه شمار زیادی از سربازان این کشور را کشته یا مجروح کرده است و دولت بایدن را مجبور کرد که حداقل در ظاهر هم شده به این حملات واکنش نشان دهد اما حملات ضدآمریکایی ادامه پیدا کرد و حالا دولت بایدن اعلام کرده است که برای کاهش تدریجی نیروهایش از عراق با بغداد به توافق رسیده است، آنهم در شرایطی که پایگاه‌های این کشور زیر آتش مداوم گروه‌های مقاومت قرار دارد. این توافق به نیروهای مقاومت و ایران که حامی آنان است اجازه می‌دهد تا اعلام پیروزی کنند. بایدن یا این توافق، بار دیگر فاجعه تکرار فرار از افغانستان را تکرار می‌کند اما این بار در عراق.

پشت پرده خروج آمریکایی‌ها از عراق

  • خبرگزاری رویترز نوشته واشنگتن تا همین چند ماه پیش تمایلی به مذاکره برای خروج عراق نداشته چون نگران تقویت موقعیت رقبای منطقه‌ای خود به‌ویژه تهران بوده است اما آنچه آمریکایی‌ها را مردد کرده تشدید حملات و چشم‌انداز وخامت تنش‌های منطقه‌ای بوده است.
  • ایجاد گشایش در جبهه غزه نیز از جمله دلایلی است که آمریکایی‌ها را وادار کرده که برای مذاکره درباره خروج از عراق پشت میز مذاکره بنشینند. گرچه گردان‌های حزب‌الله عراق با رد هرگونه احتمال کاهش حملات تاکید کرده عملیات جهادی ضد اشغالگران تا اخراج آخرین سربازشان ادامه می‌یابد.
  • کاخ سفید همچنین به‌دنبال برقراری آرامش نسبی در عراق است تا از شدت هر چه بیشتر برخوردها که می‌تواند در آستانه انتخابات سرنوشت ‌ساز ریاست ‌جمهوری سال آینده در آمریکا غیر قابل کنترل شود جلوگیری کنند.
  • تلاش برای تضعیف گروه مقاومت عراق در راستای عادی‎سازی روابط کشورهای عربی و رژیم‎ صهیونیستی نیز از جمله دلایلی است که آمریکا در پس پرده اعلام خروج از عراق به‌دنبال تحقق آن است. در این سناریو، تاکید آمریکا، اسرائیل، اروپا و حتی بسیاری از کشورهای عربی بر این است که دیگر حماس نقشی در غزه نداشته باشد و نیز در صدد هستند که در جنوب لبنان ارتش را جایگزین حزب‌الله کنند. لذا با خروج آمریکایی‌ها از عراق و احتمال جایگزینی آنها با نیروهای امنیتی، جبهه دیگر مقاومت در عراق هم خنثی خواهد شد، سناریویی که که با توجه به ریشه‌دار بودن جریان مقاومت در منطقه، تقریبا محال به نظر می رسد.
  • پشت پرده خیز یانکی ها برای فرار از عراق

کد خبر 827917

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha