فؤاد ایزدی، استاد مطالعات آمریکا گفت: دیگر مثل گذشته آمریکا حرف آخر را در این منطقه نمی‌زند و او نیست که در خاورمیانه تعیین و تکلیف می‌کند. شاید آمریکا در منطقه همچنان پایگاه نظامی داشته باشد، اما در روند اخراج دیگر آن‌ها توانمندی تعیین سیاست‌های گذشته منطقه را نخواهند داشت.

فواد ایزدی

به گزارش همشهری آنلاین، در چندسال اخیر مسأله اخراج و لزوم بیرون راندن نیروهای آمریکایی از منطقه توسط بسیاری از دولت‌های غرب آسیا مطرح شد. شاید خروج آنان از افغانستان با تحمل هزینه‌های گزاف را یک نقطه عطف جدی در شکست‌های جدید آمریکایی‌ها در منطقه باید تفسیر کنیم. این روزها صحبت از بیرون رفتن آمریکایی‌ها از عراق مطرح شده و برای بررسی بهتر این مسأله و سیر و روند آن با فؤاد ایزدی، استاد مطالعات آمریکا گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

۴۵ سال است که اخراج آمریکا کلید خورده است

ایزدی در ابتدا گفت: در ابتدا باید گفت ما یک مسأله خروج داریم و یک مسأله اخراج. آنچه که امروزه آمریکا در خاورمیانه با آن روبه‌رو است اخراج از منطقه است، یعنی آن‌ها تمایلی برای رفتن از این منطقه را ندارند، اما مجبور به ترک آن هستند. این اخراج هم از چهل و پنج سال پیش در ایران با پیروزی انقلاب اسلامی شروع شد و تا امروزه استمرار دارد.

آمریکا دیگر قدرت تعیین و تکلیفی در منطقه را ندارد

وی افزود: موضوع اخراج آمریکا از منطقه به این معنا نیست که آن‌ها نیرو و سربازی در اینجا نداشته باشند؛ یا سفارتخانه‌های آن‌ها در کشورهای خاورمیانه دایر نباشد؛ بلکه مقصود این است که دیگر مثل گذشته آمریکا حرف آخر را در این منطقه نمی‌زند و او نیست که در خاورمیانه تعیین و تکلیف می‌کند. شاید آمریکا در منطقه همچنان پایگاه نظامی داشته باشد، اما در روند اخراج دیگر آن‌ها توانمندی تعیین سیاست‌های گذشته منطقه را نخواهند داشت. این موضوع تا حد زیادی امروزه اجرایی شده است، یعنی هم به شکل فیزیکی نیروهای آمریکایی در بسیاری از کشورها دیگر مثل قبل حاضر نیستند هم از جهتی سیاست‌های آن‌ها در این کشورها با بن‌بست روبه‌رو می‌شود. امروزه دیگر امریکا در کشورهایی چون عراق، سوریه، افغانستان و یمن آن نفوذ گذشته را ندارد و حتی از یمن هم بیرون رانده شدند.

توهم این را داشتند که عراق را پایگاه خود کنند

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: بحث خروج آنان در عراق هم دقیقاً بنا به آنچه که بیان شد عملی شده است. آمریکا در سال ۲۰۰۳ به عراق خمله کرد و سودایی که در سر می‌پروراند این بود که با ایجاد یک پایگاه منسجم در عراق، سلطه خود در منطقه را افزایش دهد. اما امروزه پس از گذشت بیست سال این توهم به واقعیت منجر نشد و شاهد این هستیم که مواضع آنان در همان عراق چگونه مورد هدف نیروهای مقاومت قرار می‌گیرد. دیگر آمریکا قدرت ۴۵سال گذشته در منطقه را ندارد و جایگزین آن در منطقه ایران است و ما شاهد این هستیم که چگونه ایران توانسته با بسط و نفوذ خود در کشورهای مهم منطقه جایگزین آمریکا شود. لذا آمریکایی‌ها اخراح می‌شوند و در آنسو قدرت ایران بیشتر خواهد شد.

فرمانده همچنان پر قدرت است

فؤاد ایزدی بیان کرد: در این راستا باید بیان کرد، سردار سلیمانی نفر دوم در شکل‌دهی و انسجام‌گیری و قدرت جبهه مقاومت بود. شخص اول در این یسن رهبرمعظم انقلاب است. لذا ما شاهدیم گرچه حاج قاسم سلیمانی به شهادت رسیده اما به دلیل بقای فرماندهی و خط‌ومشی دهی از سوی ایشان موضوع مقاومت همچنان با قدرن به جلو پیش می‌رود.

کد خبر 827703

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قاسم ب IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 0
    آمریکا از روز اول طبل تو خالی بود ولی کشورهای عربی آن را بزرگ نمایی میکردند ولی امروز بفضل خدا توسط ایران قهرمان و بفرموده رهبر عزیزمان آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند ، پوشالی بودنش بر همگان مشخص شد