تفاهم نامه پیشگیری از زباله گردی و منع بکارگیری کوکان کار میان سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران و وزارت دادگستری منعقد شد.

زباله

به گزارش همشهری آنلاین، زباله گردی و کودکان کار دو موضوعی هستند که امروز در پایتخت به یک معضل و آسیب اجتماعی تبدیل شده اند. مدیریت شهری در ادوار گذشته برای برون رفت از این مشکل طرح های مختلفی اجرا کردند اما شواهد و قراین نشان دهنده آن است که طرح ها موفق نبوده اند. چرا که همچنان شاهد زباله گردها و کودکان کار در خیابان ها هستیم. مدیریت شهری در دوره ششم قصد دارد به طور اساسی و ریشه ای با این معضلات و اسیب های اجتماعی برخورد کند. با توجه به این که شهرداری تهران ضابط قضایی نیست و در برخی از موارد با محدودیت مواجه می شود ، دست همکاری به سوی مسولان قضایی دراز کرده است. این همکاری که با امضا تفاهم نامه میان سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران و وزارت دادگستری عملیاتی شد.

در آیین امضا تفاهم نامه همکاری شهرداری تهران با وزارت دادگستری در حوزه مقابله با زباله گردی و پیشگیری از به کارگیری کودکان کار ،سکینه بدرلو معاون فرهنگی سازمان پسماند شهرداری تهران گفت: نوماد روی شهرزاد است و در مناطق اجرایی شده زباله خشک را می‌فروشند. روزهای یکشنبه، سه شنبه و پنجشنبه این کار انجام می‌شود. این طرح در راستای تفکیک از مبدا و هوشمند سازی نوماند اجرایی شده و تلاش می کنیم از این طریق زباله گردی را به حداقل برسانیم.

در ادامه رضا محمدی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند هم به تحولات رخ داده در حوزه نگهداشت شهر گفت: امروز بستر در حوزه رفت و روب و تفکیک از مبدا و نگهداشت شهر فراهم شده است تا اقدامات را رسانه‌ای کنیم. پدیده شوم زباله گردی در شهر داریم و نه تنها در تهران بلکه مشکل کشور است و برای مقابله با این پدیده کارهایی را پیش بینی کردیم.

او افزود: اولین کار ایجاد فضایی است که زباله گردی صرفه اقتصادی نداشته باشد. برای تحقق این امر شرایط قراردادها باید اصلاح می‌شد. به طور مثال در هر منطقه در حوزه پسماند رقابت بین پیمانکاران ایجاد کردیم تا اینکه از صرفه اقتصادی بهره‌مند شوند. بنابراین ذینفع واحد تعریف کردیم و یک پیمانکار از ابتدا یعنی تولید در منزل و جمع آوری و پردازش و .... تعیین کردیم که در این حوزه پاسخگو هم باشند.

او ادامه داد: امروز ۱۴ پیمانکار در این حوزه فعال هستند و تجهیزات و ابزار فراهم شده است. همچنین تفکیک زباله ها در ایستگاه میانی و پایانی هم در اختیار پیمانکار است و قطعا با این اقدامات زباله گردی به حداقل می رسد. البته شهروندان هم باید مشارکت کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند هم در این باره گفت: دوم ایجاد فضای ناامن برای مافیا زباله گردی است. این حوزه خارج از اختیارات شهرداری است. بیش از ۳ هزار میلیارد تومان درآمد دارند و نیاز است حاکمیت به آن ورود کند. تا فضای مافیا زباله گردی ناامن شود. ما به عنوان ضابط قضایی باشیم تا بتوانیم با مافیا در این حوزه برخورد جدی شود.

او ادامه داد: مافیا با نیروهای ارزان و عمدتا کودکان کار استفاده می کند و دغدغه برخورد نیروی انتظامی و شهرداری ندارند و هر روز پایشان را فراتر می گذارند و از فضای امنی که در شهر دارند سواستفاده می کنند. بنابراین حضور حاکمیت ضرورت دارد.

امکان استخدام زباله گردان در شهرداری تهران

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند همچنین به احیا جمع آوری زباله ها ساعت ۹ شب گفت: باید در راستای کاهش زباله حرکت کنیم. باید در فرهنگسازی و اطلاع رسانی همه دستگاهها در چهارچوب مسولیت و وظیفه شان عمل کنند تا آراستگی به چهره شهر بازگردد.

محمدی در آیین امضا تفاهم نامه همکاری در حوزه مقابله با زباله گردی و پیشگیری از به کار گیری کودکان کار اعلام کرد: اگر زباله گردان از این راه امرار معاش می کنند و این شغل شان است به صراحت می‌گویم امروز شهرداری آمادگی استخدام ۵ هزار نیروی پاکبان در قالب پیمانکاری دارد که براساس وزارت کار حداقل ۱۲ میلیون تومان حقوق می پردازد.

او افزود: زنان سرپرست خانوار و بانوان متقاضی اشتغال نیز می‌توانند به عنوان راننده یا کمک راننده در طرح نوماند مشارکت کنند. در واقع شهرداری این زنان را در قالب پیمانکار، استخدام می کند.

او درباره خرید دستگاه زباله سوزی برای تهران نیز توضیح داد: برای ساخت دستگاه زباله سوز چینی و تجهیز و آماده سازی ابنیه و فضای مناسب این کار نیاز به سرمایه ۳۰ هزار میلیارد تومانی است که ۷۰ درصد آن توسط طرف چینی و ۳۰ درصد هم توسط شهرداری تهران تامین خواهد شد.

درآمد مافیای زباله گرد بیشتر از ۳ هزار میلیارد تومان است

در ادامه این نشست، عسکر جلالیان معاون وزیر دادگستری و معاون حقوق بشر دادگستری هم در ادامه این آیین گفت: تمام نگاه‌ها به پدیده شوم زباله گردی است. قانون مدیریت پسماند ۱۳۸۰ تصویب شده و جمع آوری نگهداری و بازیافت در این قانون تعیین تکلیف کرده است. برای اجرا شدن قانون شهرداری‌ها و محیط زیست به تنهایی نمی‌توانند کاری کنند و همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند. تلاشمان این است از ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا مدیران مربوطه بتوانند موضوع را مدیریت کنند و چهره شهر را از زباله گردان پاک کنند.

او ادامه داد: براساس منشور حقوق بشر تلاش می‌کنیم در این حوزه کمک کنیم تا تهرانی خالی از زباله گردی داشته باشیم. درآمد مافیای زباله گرد به طور رسمی ۳ هزار میلیارد تومان است اما آمار غیر رسمی خیلی بیش از این عدد است. برخورد با مافیا کار بزرگی است و همت بزرگی می‌خواهد.

او ادامه داد: تا زمانی که مردم کنار شهرداری نباشند قطعا نمی‌توان موفق بود. بنابراین با اطلاع رسانی درست می‌توان مشارکت مردم را جلب کرد. امروز بحث مدیریت واحد مطرح است که شهرداری گام برداشته و دستگاهای متولی باید همراهی کنند.

جلالیان با بیان اینکه طرح نوماند بسیار ارزشمند است ودر راستای حقوق شهروندی و ....است، گفت: ظرفیت دادگستری در اختیار مدیران اجرایی به ویژه در پدیده شوم زباله گردی است. بیش از ۷ هزار تن زباله در شهر تولید می شود که آمار بسیار تکان دهنده ای است چرا که ۳ برابر بیش از نرم جهانی زباله تولید می‌کنیم. بازیافت هم تبعات زیست محیطی دارد و مصرف بهینه باید فرهنگ‌سازی شود.

معاون حقوق بشر وزارت دادگستری همچنین گفت: مجوز ضایعات فروش هایی که از درگاه ملی مجوزها، اخذ مجوز کرده اند نیز باید ابطال و از شهرداری مجوز دریافت کنند.

کد خبر 827786
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha