حامیان اصلی رژیم صهیونیستی، کشورهایی مانند انگلیس و سایر کشورهای اروپای غربی هستند که در تأسیس رژیم صهیونیستی، نقش اصلی را داشتند. ایالات متحده آمریکا نیز در زمره حامیان اصلی رژیم صهیونیستی قرار دارد.

نجفی

همشهری - محمدپارسا نجفی-کارشناس مسائل بین‌الملل: البته در داخل منطقه غرب آسیا هم برخی دولت‌های به ظاهر مسلمان هم از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند. به‌عنوان مثال ما شاهد بودیم که در 3‌ماه گذشته موشک‌هایی که از سمت محور مقاومت مثل یمن یا عراق به سمت رژیم صهیونیستی پرتاب می‌شد، توسط پدافند عربستان سعودی و اردن مورد رهگیری قرار می‌گرفت و این حکومت‌ها مانند یک سد دفاعی به نفع رژیم صهیونیستی عمل کرده‌اند یا برخی کشورها به تجارت با رژیم صهیونیستی می‌پردازند و نفت و گاز و سایر تدارکاتی که برای این رژیم لازم است را به آنها منتقل می‌کنند. بنابراین علاوه بر حامیان اصلی رژیم صهیونیستی که آمریکا و انگلیس در راس آنها هستند، کل اروپا و برخی دولت‌های منطقه مثل عربستان سعودی، امارات، اردن و... از حامیان رژیم صهیونیستی محسوب می‌شوند.

چرا کشورها از رژیم صهیونیست حمایت می‌کنند؟

اما اینکه چرا برخی از کشورها با وجود جنایت‌های عظیم صهیونیست‌ها، همچنان از آن رژیم حمایت می‌کنند، دلایل متفاوتی دارند. آمریکا از طریق رژیم صهیونیستی، برنامه‌ها، سیاست‌ها و راهبردهای خود را در منطقه و جهان اسلام پیاده می‌کند. به‌عنوان مثال یک کلان راهبرد آمریکا ایجاد تفرقه، تنش، درگیری و واگرایی در میان کشورهای مسلمان است و رژیم صهیونیستی دقیقا در همین مسیر پیش رفته و به تحقق اهداف آمریکا کمک می‌کند. حمایت کشورهای منطقه مانند عربستان و امارات از رژیم صهیونیستی نیز دقیقا در همین چارچوب تعریف شده و این کشورها نیز براساس سیاست‌های آمریکا فعالیت می‌کنند. ضمن اینکه دولت‌هایی مانند آل‌سعود در عربستان، دولت آل نهیان در امارات، دولت هاشمی در اردن براساس خواسته انگلیس تأسیس شده‌اند، نه براساس نظر و خواست مردم کشورشان. بنابراین حمایت آنها از رژیم صهیونیستی به‌منظور تداوم بقای‌شان است. این دولت‌ها براساس اطاعت از سیاست‌های ایالات متحده و بلوک غرب می‌توانند بر مردم خود حکومت کنند. ما شاهد هستیم که در عربستان، امارات، قطر، بحرین، اردن و... انتخاباتی برگزار نشده است و حکومت‌ها پایگاه مردمی ندارند. حتی آنها در راستای تداوم حکومت خود مردم را به‌شدت سرکوب می‌کنند. تحولاتی که در یک دهه اخیر شاهد آن بودیم، گویای این واقعیت است که این حکومت‌ها فاقد هرگونه جایگاه مردمی هستند و صرفا براساس حمایت‌های خارجی که از سوی ایالات متحده و اروپا اعمال می‌شود به بقای خود ادامه داده‌اند. بنابراین ما حکومت کشورهای از این دست را از مردم آنها جدا درنظر می‌گیریم، چرا که تأسیس حکومت‌های مورد حمایت غرب براساس خواست استعمار انگلیس انجام شده و توسط آمریکا حمایت می‌شوند.

ظلم به فلسطین با حمایت از اسرائیل

طبیعتا حمایت برخی از حکومت‌های منطقه از رژیم صهیونیستی پیامدهای مختلفی به همراه دارد که نخستین و مهم‌ترین این پیامدها ظلم به فلسطین و جلوگیری از آزاد شدن آنجاست. یعنی آرمان فلسطینی زمانی تحقق پیدا می‌کند و زمانی فلسطین و قدس شریف آزاد خواهد شد که مردم منطقه بتوانند آزادانه در برابر رژیم صهیونیستی ایستادگی کنند. محور مقاومت هم به‌درستی در این راستا و تحقق این هدف عمل می‌کند. با همه اینها ما باز هم شاهد آن هستیم که دولت‌هایی مثل عربستان و امارات به جای اینکه به خواست مردم خود عمل کنند و در مقابل رژیم صهیونیستی موضع بگیرند، سال‌های سال یعنی دقیقا به‌مدت 8سال ملت یمن را بمباران کردند و مردم آن کشور را به خاک و خون کشیدند. همین جنگ یمن نشان می‌دهد که عربستان، امارات، بحرین، اردن و مصر در کنار رژیم صهیونیستی، انگلیس و ایالات متحده قرار دارند؛ نه در کنار ملت‌های مسلمان منطقه.

مسیرها را به‌سوی صهیونیست‌ها ببندید

البته در دنیا کشورهایی وجود دارند که اقداماتی در راستای مقابله با اسرائیل و تضعیف این رژیم انجام داده‌ و می‌دهند. به‌عنوان مثال برخی کشورها در آمریکای لاتین مثل ونزوئلا، بولیوی، نیکاراگوئه روابط خود را با رژیم صهیونیستی قطع کرده‌اند. یا شیلی و مکزیک در دادگاه کیفری علیه رژیم صهیونیستی شکایت کرده‌اند. همچنین آفریقای جنوبی علاوه بر قطع روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی به‌منظور حمایت از مردم غزه در دادگاه لاهه علیه رژیم صهیونیستی اقامه دعوا کرده است. اما هیچ‌کدام از این کارها، راهکار اساسی برای مقابله با این رژیم نیست و به نتیجه اصلی منجر نمی‌شود. بهترین راهکار همانی است که مقام معظم رهبری بر آن تأکید فرموده‌اند یعنی بستن شریان‌های حیاتی رژیم صهیونیستی. یعنی مسیر تدارکات کالا به‌سوی آن رژیم باید مسدود شود که بخشی از آن را دولت انصارالله یمن انجام داده و اتفاقا خیلی در این زمینه موفق هم بوده است. بنابراین هرآنچه به بسته شدن شریان‌های حیاتی رژیم صهیونیستی منجر شود، می‌تواند یک گام بزرگ برای آزادی فلسطین و مردم آن از شر رژیم صهیونیستی باشد.

کد خبر 827369
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha