برای بسیاری از ما موقعیت‌هایی پیش می‌آید که ناگزیر از مشورت با وکیلی هستیم که بتواند کارها را به نفع ما پیش ببرد. اما مشکل بزرگ این است که چگونه باید وکیل مناسبی پیدا کنیم؟ در واقع برای این کار باید آگاهی‌های لازم وجود داشته باشد و بدانیم برای هر کاری چه نوع وکیلی می‌تواند مناسب باشد.

سردر گمی‌های روانی برای تشخیص وکیل مناسب

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: هنگام انتخاب وکیل باید به نکات زیادی توجه داشته باشیم. مثلاً باید خود را برای سوالاتی که از ما می‌کند آماده کنیم و بدانیم خودمان باید چه سوالاتی از او بکنیم. اما چگونه می‌توانیم وکیلی را پیدا کنیم که برای ما مناسب است و برای این کار به کجا باید مراجعه می‌کنید؟

سردرگمی‌های روانی برای تشخیص وکیل مناسب | چگونه یک وکیل خوب پیدا کنیم؟
سجاد نوربالا، وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای دادگستری مرکز

چگونگی انتخاب وکیل

سجاد نوربالا، وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای دادگستری مرکز در مورد چگونگی انتخاب وکیل می‌گوید: گاهی شرایطی پیش می‌آید که لازم است از مشاوره یا خدمات یک وکیل استفاده کنیم. در چنین مواقعی، سؤال اساسی آن است که چگونه با توجه به نیاز خود و تخصصی که پرونده حقوقی ما دارد به دنبال یک وکیل خوب باشیم. توجه داشته باشیم ما ابتدا باید مواردی مانند تخصص، تجربه، توصیه دوستان و استعلام وضعیت وکیل از مراجع صادر کننده پروانه وکالت را جویا شویم.

تخصص و تجربه

به گفته این وکیل پایه یک دادگستری هنگام انتخاب وکیل باید بدانیم آیا در ایران می‌توان نوع و تخصص وکیل را انتخاب کرد؟ در کشور ما، وکالت تخصصی نیست، به همین دلیل هم عموم مردم در این خصوص در مراجعه به وکلای دادگستری محدودیتی ندارند. اما گاهی بعضی وکلا بنا به علایق خود یا انگیزه‌های دیگر شخصی تمایل دارند در موضوعات خاصی فعالیت کنند. مثلاً بعضی وکلا در دعاوی خانواده و عده‌ای دیگر در دعاوی ملکی و ثبتی بیشتر فعالیت دارند. تمرکز و فعالیت زیاد روی یک موضوع خاص نیز باعث تخصص و مهارت بیشتر فرد خواهد شد. بنابراین ما می‌توانیم به دنبال وکیلی باشیم که در زمینه پرونده ما بیشتر به صورت تخصصی کار کرده باشد.

تجربه وکالت هم مورد مهم دیگری است که حتماً باید آن را مد نظر قرار دهیم. یعنی علاوه بر توانایی فرد باید این مورد را هم مد نظر قرار دهیم.

بیشتربخوانید

درخواست آنلاین وکیل

ارجاع و توصیه‌های دوستان و خانواده

نوربالا می‌گوید: بهتر است برای اطمینان خاطر بیشتر در انتخاب وکیل با دوستان و اعضای خانواده که قبلاً برای مشکل خود وکیل گرفته‌اند صحبت کنیم و ببینیم آن‌ها چه کسی را برای چه نوع خدماتی استخدام کرده و آیا از خدمات او راضی بود ه‌اند. سپس نکات مثبت و منفی وکیل مربوطه را جویا شویم و در نهایت اگر آن را توصیه کردند خودمان در باره او تحقیق کنیم.

استعلام وضعیت وکیل از مرجع صادر کننده پروانه وکالت

وکیل دادگستری وکیلی است که امکان شرکت در دادگاه‌ها را به نمایندگی از افرادخواهد داشت. به همین دلیل اشخاصی که فاقد چنین پروانه‌ای هستند، امکان ارائه چنین خدمتی را ندارند. از سویی دیگر، ممکن است دارندگان پروانه وکالت نیز بنا به هردلیلی، به صورت دائم یا موقت، امکان وکالت نداشته باشند. از این رو از طریق سایت های مرجع می‌توانید وضعیت اصالت پروانه وکیل یا امکان فعالیت او را مشخص کنید.

توجه به محل فعالیت و اشتغال وکیل

به گفته سجاد نوربالا در حال حاضر وکلا به صورت موردی و محدود می‌توانند به صورت سراسری و در تمام کشور در محاکم حاضر شوند و به پیگیری پرونده‌های حقوقی بپردازند. اما بهتر است وکیلی انتخاب کنیم که در محل موضوع دعوای ما، مستقر باشد و بتواند به بهترین نحو منافع ما را نمایندگی و پیگیری کند.

سردرگمی‌های روانی برای تشخیص وکیل مناسب | چگونه یک وکیل خوب پیدا کنیم؟

بررسی وب سایت وکیل

برای آگاهی از نظرات و ابزارهای قانونی وکیل مورد نظر خود می‌توانید به نوعی بین مشکل خود و راهکارهای ارائه شده، ارتباط برقرار کنید. بنابراین بررسی مقالات، آرا و سوابق وکیل در وب سایت وصفحات مجازی او، منبع مناسبی برای رسیدن به یک شناخت نسبی از وکیل مورد نظر خواهد بود.

حق الزحمه

این وکیل پایه یک دادگستری می‌گوید: خدمات حقوقی با توجه به نوع خدمتی که وکیل ارائه می‌دهد، اعم از آنکه صرفاً مشاوره باشد یا سپردن امور حقوقی خود، به صورت کلی یا جزیی، میزان حق الزحمه وکلا متفاوت خواهد بود. البته مشاوره اولیه گاهی رایگان و در بعضی موارد هم هزینه خواهد داشت. اما این موضوع دلیلی بر خوب یا بد بودن وکیل نخواهد بود.

ملاقات با وکیل

قبل از تنظیم وکالتنامه، با وکیل مورد نظر خود، در دفتر او ملاقات می‌کنید که بهتراست این موارد را از او سؤال کنید:

میزان موفقیت: مهم‌ترین دلیل و انگیزه مراجعه به وکیل خوب، موفقیت در پرونده حقوقی است. البته وکلای دادگستری نمی‌توانند نتیجه را تضمین کنند. چون از نظر اخلاقی از انجام این کار منع شده‌اند. اما شما این حق را دارید که از وکیل سؤال کنید که به صورت منطقی با توجه به اطلاعات پرونده، چه نتیجه‌ای را می‌توان انتظار داشت.

زمان تحویل: زمان اتمام کار هم یکی از موضوعات مهم است و می‌توانید بپرسید که کار حقوقی شما چقدر زمان می‌برد، بنابراین با توجه به شرایط و موارد غیر قابل پیش بینی و تراکم رسیدگی در مراجع قضایی، نمی‌توان در این خصوص توقعی داشت.

همچنین لازم است وکیل علاوه بر آگاهی حقوقی تا حدی، توانایی تعدیل و کاستن فشار روانی وارد شده به موکل را داشته باشد.

بنابراین اگر احساس می‌کنید که وکیل به حرف شما گوش نمی‌دهد یا به سؤالات شما پاسخ نمی‌دهد می‌توانید وکیل دیگری انتخاب کنید.

کد خبر 826757

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha