مجموع نظرات: ۱
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۱
۰ نفر

برای درخواست وکیل آنلاین باید مواردی را مدنظر داشته باشید. در این محتوا با شرایط وکیل آنلاین و نحوه مراجعه به وکیل آنلاین صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

image-20231204181823-1.jpeg

این روزها زندگی چنان به اینترنت گره خورده است که افراد حتی ساده‌ترین کارها را نیز در بستر فضای مجازی انجام می‌دهند. در دوران اپیدمی کرونا، تقریبا تمامی مشاغل و نهادها، خدمات خود را به صورت آنلاین و غیرحضوری ارائه کردند. این روند هم اکنون بین مردم نهادینه شده و افراد زیادی به دلایل مختلف تمایل دارند که تا از خدمات اینترنتی مشاغلی مثل وکلا استفاده کنند.

وکیل یا مشاور حقوقی

از آن جایی که سایت‌های حقوقی خدمات مربوط به مشاوره حقوقی و وکیل آنلاین را به صورت همزمان ارائه می‌دهند، در ابتدا لازم است که تفاوت میان این دو را بدانید. وکیل کسی است که تحصیلات دانشگاهی در رشته حقوق یا فقه و حقوق را گذارنده و سپس در آزمون وکالت شرکت کرده است. بعد از قبولی در آزمون نیز دوره دو ساله کارآموزی را گذرانده و توانسته تبدیل به وکیل پایه یک دادگستری شود.

این افراد دارای مجوز وکالت از کانون وکلا یا مرکز وکلای قوه قضائیه هستند. همچنین می‌توانند در جلسات دادگاه همراه با موکل یا با وکالت از آن‌ها شرکت کرده و پرونده را پیش ببرند. اما مشاور حقوقی کسی است که صرفا در رشته حقوق تحصیل کرده و آگاهی نسبتا جامعی نسبت به قوانین دارد. مشاور حقوقی فقط می‌تواند در پرونده‌های حقوقی و کیفری به افراد مشاوره حقوقی بدهد و نمی‌تواند وکالت افراد را قبول کرده و در دادگاه حاضر شود.

بنابراین هنگام مراجعه به سایت‌ها و نهادهای حقوقی توجه کنید که فرد مورد نظر وکیل است یا مشاور حقوقی.

وکیل آنلاین به چه کسی گفته می‌شود؟

وکیل آنلاین همان وکیل پایه یک دادگستری است که می‌توانید به صورت مجازی و آنلاین با او درباره پرونده‌تان صحبت کنید. جلسات مربوط به وکیل آنلاین معمولا از طریق یکی از شبکه‌های مجازی مانند واتساپ یا یکی از نرم افزارهای تماس اینترنتی انجام می‌شود. جلسه اولیه آنلاین دقیقا مانند جلسات حضوری پیرامون معارفه بوده و وکیل توضیحات شما درباره پرونده را گوش کرده و یادداشت برداری می‌کند.

اگر وکالت پرونده را به وکیل سپرده باشید، او به صورت آنلاین در سامانه ثنا اعلام وکالت کرده و دادخواست را نیز به صورت اینترنتی ثبت می‌کند. بعد از آمدن ابلاغیه برای شرکت در جلسات دادگاه، وکیل در دادگاه حضور می‌یابد. البته برای اینکه بتوانید از خدمات آنلاین وکالت برای پیگیری پرونده استفاده کنید، باید حتما در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشید.

گاهی نیز هدف شما از درخواست وکیل آنلاین، تنها پاسخ دادن به سوالات حقوقی است. این جلسات ممکن است بیشتر از یک بار طول بکشد. از آن جایی که معمولا وکلا به صورت تخصصی کار می‌کنند، بهتر است قبل از انتخاب وکیل درباره حوزه تخصصی او که وکیل طلاق، وکیل ملک یا وکیل کیفری و غیره است، تحقیق کنید.

بهترین وکیل آنلاین کیست؟

از آنجایی که احتمال کلاهبرداری در فضای اینترنتی بسیار زیاد است، سعی کنید هنگام استفاده از خدمات وکیل آنلاین از سایت‌های معتبر استفاده کنید و حتما قبل از هر اقدامی درباره وکیل مربوطه تحقیق کنید. وکلایی که مجاز به وکالت هستند، مانند پزشکان دارای کد وکالت هستند و اسم‌شان در سامانه قوه قضائیه و کانون وکلا ثبت شده است.

از آنجایی که تفاوت وکیل آنلاین و وکیل حضوری تنها در نوع برقراری ارتباط است، در نتیجه تمامی ویژگی‌هایی که یک وکیل خوب باید داشته باشد را وکیل آنلاین نیز باید دارا باشد. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  1. مسئولیت پذیری: مهم‌ترین ویژگی وکیل آنلاین مسئولیت پذیر بودن اوست. از آن جایی که به صورت حضوری به وکیل دسترسی ندارید، پس داشتن این ویژگی بسیار مهم و حیاتی است. وکیل آنلاین باید پرونده را دنبال کرده و در تمام جلسات شرکت کند. اگر چنین نباشد، به مشکلات اساسی بر خواهید خورد.
  2. صداقت داشتن: دومین ویژگی وکیل خوب صداقت داشتن است. چه در برخورد با موکل چه در طی کردن رونده پرونده. وکیل نباید برای جذب موکل به او وعده‌های الکی بدهد یا برای اینکه پرونده را جلو ببرد از ترفندهای غیرقانونی استفاده کند.
  3. داشتن تجربه و تخصص: از آن جایی که اینترنت بستر مناسبی را برای همه افراد فراهم کرده است، در نتیجه باید بدانید که خیلی از وکلای آنلاینی که وجود دارند فاقد تجربه کاری و تخصص لازم هستند. پس برای یافتن وکیل ماهر و کاربلد، تحقیق کنید.

مزایای استفاده از وکیل آنلاین

مسلما خدمات آنلاین مزایای زیادی برای افراد جامعه دارد مانند:

  1. دسترسی همه افراد به وکیل: وکیل آنلاین کمک می‌کند تا تمامی افراد در همه جای کشور به وکیل دسترسی داشته باشند و سوالات خود را بپرسند.
  2. صرفه جویی در وقت: وقتی شما کارهایتان را اینترنتی انجام می‌دهید، بخش مهمی از فرآیند این کار مانند رفت و آمد و گیر کردن در ترافیک از بین می‌رود. مخصوصا اگر در جایی باشید که دسترسی آسان به وکیل ندارید.
  3. صرفه جویی در هزینه: بد نیست بدانید که هزینه مشاوره با وکیل آنلاین به طور قابل توجهی کمتر از وکیل حضوری است.

هزینه وکیل آنلاین

زمانی که درخواست آنلاین وکیل داشته باشید، می‌توانید به دو شکل از خدمات وکیل استفاده کنید که هزینه‌های هر کدام متفاوت است:

  1. مشاوره حقوقی با وکیل آنلاین: هزینه مشاوره حقوقی با توجه به فاکتورهای مختلفی تعیین می‌شود. بسته به اینکه وکیل چه میزان تجربه و سابقه کاری دارد، حق مشاوره او متفاوت خواهد بود. بدیهی است که مشاوره با یک وکیل کارکشته با سابقه با مراتب بیشتر از یک وکیل تازه کار است. البته برخی سایت‌ها نیز با توجه به مدت زمان مشاوره اقدام به نرخ گذاری می‌کنند.
  2. قبول وکالت: گاهی شما از یک وکیل آنلاین می‌خواهید که وکالت پرونده‌تان را به عهده بگیرد. در این موارد با توجه به نوع پرونده که حقوقی یا کیفری است، حق الوکاله‌ها متفاوت است. هرچند در برخی شهرها نرخ ثابتی برای پرونده‌های مختلف وجود دارد، اما تعیین آن معمولا با خود وکیل است.

مراجعه حضوری بعد از مشاوره آنلاین

بسته به اینکه پرونده شما از چه نوعی باشد، ممکن است نیاز به مراجعه حضوری داشته باشد یا خیر. گاهی پرونده شما یک مورد ساده است و گاهی نیز یک پرونده کیفری است که نمی‌تواند فقط به صورت آنلاین به آن رسیدگی کرد.

بنابراین در این موارد بهتر است سراغ مراکزی بروید که امکان استفاده از خدمات حضوری وکیل را نیز داشته باشد.

کد خبر 813118

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرحناز دولتی IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    0 0
    بهک وکیل کار درست نیاز دارم در مورد حقوقی