صادق ضیائیان مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور گفت: روزهای ‌سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری در ۱۰ استان، بارش برف و باران، یخبندان، کاهش محسوس دما و وزش باد شدید موقت و در مناطق کوهستانی کولاک برف و احتمال وقوع بهمن پیش‌بینی می‌شود.

برف

ب‌ه گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، صادق ضیائیان درباره آخرین وضعیت جوی کشور اظهار داشت: روز آینده دوم بهمن با ورود سامانه بارشی، در غرب و شمال غرب کشور، سواحل غربی خزر، ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی و غربی و ارتفاعات زاگرس مرکزی بارش برف و باران، وزش باد و کاهش دما داریم.

‌مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: روز سه‌شنبه سوم بهمن با تقویت سامانه بارشی در نقاطی که ذکر شد بارش‌ها گسترده‌تر می‌شود و گستره آن مرکز و جنوب غرب کشور را نیز در بر خواهد گرفت.

ضیائیان افزود: روز چهارشنبه چهارم بهمن سامانه بارشی در شرق و شمال شرق کشور هم فعال می‌شود و بارش در اغلب‌ نقاط کشور خواهیم داشت.

‌وی افزود: روز پنجشنبه ۵ بهمن در مناطقی از غرب و شمال شرق، همچنین شمال غرب کشور بارش پراکنده داریم.

وی اظهار داشت از سه‌شنبه سوم بهمن در جنوب غرب و غرب کشور افزایش سرعت وزش باد گاهی خیزش گرد و خاک داریم‌ و این شرایط جوی روز چهارشنبه ۴ بهمن در غرب مرکز و جنوب کشور پیش‌بینی می‌شود.

باران در پایتخت از فردا شب

وی درباره وضعیت جوی پایتخت گفت: آسمان تهران روز آینده صاف در بعد از ظهر نیمه ابری، اواخر وقت افزایش ابر با بارش باران پیش‌بینی می‌شود؛ بیشینه و کمینه دما فردا در پایتخت ۱۵ و ۶ درجه خواهد بود، همچنین روز سه‌شنبه آسمان تهران ابری و بارانی‌ است و در شمال شهر بارش برف و باران پیش‌بینی می‌شود، بیشینه و کمینه دما روز سه‌شنبه در پایتخت ۱۲ و ۵ درجه خواهد بود.

‌وی گفت: روز آینده بندرعباس با بیشینه دمای ۲۸ درجه بالای صفر گرم‌ترین مرکز استان و شهرکرد و اردبیل با کمینه دمای ۵ درجه زیر صفر سردترین مراکز استان خواهد بود.

بارش‌های سال جاری ۴۴ درصد کمتر از سال گذشته

‌وی درباره وضعیت بارش‌ها در سال زراعی جاری گفت: میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی (مهر ۱۴۰۲) تا ۲۹ دی امسال ۴۴.۵ میلیمتر ثبت شد ‌میزان بارش پارسال در این بازه زمانی ۷۹.۵ میلی‌متر بود، بنابراین بارش سال جاری ۴۴ درصد کمتر از سال گذشته است.

باران و سرما و ‌کولاک برف در ۱۰ استان

وی گفت: روزهای آینده بارش باران، رعدوبرق، ‌بارش برف، وزش باد شدید موقت، در مناطق کوهستانی کولاک برف و احتمال بهمن و کاهش محسوس دما داریم، این شرایط جوی روز ‌سه‌شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۰۳ در گیلان، غرب مازندران، اردبیل، آذربایجان شرقی، شمال و نوار غربی آذربایجان غربی، زنجان، شمال قزوین، چهارمحال و بختیاری، ارتفاعات در استانهای تهران و البرز و روز چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۰۴ در اردبیل، گیلان، غرب مازندران، ارتفاعات در استان‌های زنجان، قزوین، البرز، حاکم است.

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، یخزدگی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، انسداد گردنه‌های مسیرهای برف‌گیر، کاهش دید، بهمن، کولاک برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، آب‌گرفتگی معابر و احتمال قطعی برق در نواحی روستایی در نقاط سردسیر، رخ دهد.

وی تأکید کرد: توصیه می‌شود پرهیز از سفرهای غیر ضروری به‌ویژه در گردنه‌های برف‌گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی، در دستور کار باشد.

کد خبر 826422

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • US ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    8 0
    اگراینسری ابرها بارور نکردین ای استان فارس با فاجعه زیست مخیطی طرف میشه ای ۱۰۰بار همه گفتن
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      1 0
      فقط فارس نیست اصفهان هم بدتره زمستان هم کم کم داره تمام میشه نه پاییز کاری کردن نه الان
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    6 3
    اگر بزارن ابرها ببارند!بله
  • محمد IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    2 0
    الکی
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    2 0
    دروغگویی قهاری هستید کدام برف وباران خشکسالی در راه داریم خدا بهمون رحمت الهی بفرسته
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    3 0
    یادش به خیر شهر ما همدان یه زمانی چقدر برف می بارید اما حالا حسرت به دل موندیم اسم شهرمون رو تو شهرهایی که احتمال بارش دارن ببینیم.
  • احسانم IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    4 0
    هوانشناسی ایران اگه بگه روز است من میگویم شب است بقدری وعده های الکی و توخالی مثل سران کشور تحویل مردم دا ده اند فرد عاقلی دیگر اینها را باور ندارد.
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    یادش بخیر اصفهان،،یه زمانی بخدا تا تا نیم متر برف میبارید،،خدا از این دوران و آدمهای بت پرستش،بیزاره