به‌دنبال ابلاغ دستورالعمل تعیین نرخ خوراک و فراورده‌های تولیدی پالایشگاه‌ها امروز شاخص کل بورس تهران با یک نزول سنگین مواجه شد و نزدیک به هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد.این اما همه ماجرا نیست افزایش سطح تنش ها در منطقه نیز سهامداران را مردد کرده است.

بورس تهران

به گزارش همشهری آنلاین، بازار سهام این روزها با ریسک‌های زیادی مواجه است؛ از یک طرف تنش‌های نظامی در منطقه سهامداران را نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس مردد کرده است و از طرف دیگر بخشنامه‌های اقتصادی پیام مثبتی به بازار مخابره نمی‌کند.

آن طور که آمارها نشان می‌دهد در طول چند هفته گذشته تحت‌تأثیر تنش‌های نظامی در منطقه حجم معاملات کاهش یافته است اما اواخر هفته قبل صدور یک بخشنامه از سوی شورای بورس که محدودیت‌های تازه‌ای برای معاملات سهام درنظر می‌گیرد فضای بازار سرمایه تحت‌تأثیر قرار داد. این مصوبه ممنوعیت‌هایی را برای افرادی که بدون تحلیل بنیادی اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند درنظر می‌گیرد و همین عامل ظرف چند روز گذشته اعتراض‌های گسترده سهامداران را در شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال داشته است.

اما هنوز اثر مصوبه قبلی از بین نرفته بود که بخشنامه جدید وزارت نفت فضای بازار سهام را منفی‌تر کرد و منجر به افت سنگین شاخص بورس در مبادلات دیروز شد. این نزول در حالی اتفاق افتاد که انتظار می رفت در هفته جاری تحت تاثیر رشد قیمت دلار شاخص های بورس رشد کنند.

تعیین نرخ خوراک پالایشگاه‌ها

وزارت نفت روز گذشته دستورالعمل تعیین نرخ خوراک و فرآورده‌های اصلی تولیدی پالایشگاه‌ها را ابلاغ کرد و قرار است این دستورالعمل تا پایان سال۱۴۰۴ اعمال شود.

در این دستورالعمل دو عامل یعنی نرخ خوراک و نرخ فروش بنزین تغییر کرده است که این موضوع می‌تواند درآمد پالایشگاه‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد.

آن طور که جزئیات این دستورالعمل نشان می‌دهد نرخ فروش بنزین که قبلا بر مبنای نرخ فوب سنگاپور بود به فوب خلیج‌فارس تغییر کرده است. در سال ۱۴۰۲نرخ خلیج‌فارس به‌طور میانگین ۴.۱دلار کمتر از نرخ سنگاپور است. این به‌معنای آن است که تحت‌تأثیر این موضوع درآمد پالایشگاه‌ها کاهش خواهد یافت. با توجه به اینکه پالایشگاه ازجمله صنایع اثرگذار بورس هستند هر نوع تغییر و تحول در سهام این شرکت‌ها می‌تواند اثرات عمیقی بر شاخص بورس داشته باشد. همین عامل دیروز واکنش منفی سهامداران را در پی داشت و در نهایت منجر به تشکیل صف‌های فروش برای سهام پالایشگاه‌ها شد و این فضای منفی ظرف مدت کوتاهی به کل بازار سرایت کرد و زمینه افت سنگین شاخص بورس را فراهم کرد.

بیشتر بخوانید

افزایش سرمایه بانک ها چه اثری بر سهامشان دارد؟ | رشد سنگین سرمایه بانک ها تا پایان سال

افت شاخص کل

به موازات انتشار بخشنامه وزارت نفت برای تغییر نرخ خوراک و فراورده‌های نفتی پالایشگاه‌ها، شاخص کل بورس تهران شروع به نزول کرد و ظرف مدت کوتاهی با ۱۹هزار واحد کاهش نزدیک به یک درصد افت کرد و به محدوده ۲میلیون و ۱۶۶هزار واحد عقب‌نشینی کرد. این روند نزولی منجر به خروج دست‌کم هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام شد.

کاظم نادرعلی یک کارشناس بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: درست در آستانه انتشار گزارش‌های ۹ماهه شرکت‌ها ابلاغیه وزارت نفت درباره نحوه محاسبه قیمت خوراک و فراورده‌های پالایش شده، باعث ایجاد فشار فروش سهام پالایشی و عقب‌نشینی خریداران از بازار سهام شد.

حسن کاظم‌زاده یک کارشناس دیگر بازار سرمایه نیز در این‌باره گفت: سهامداران در حال شروع‌کردن هفته‌ای آرام پس از چند هفته درگیری نظامی بودند با این امید که فضای ملتهب کمی آرام بگیرد و بتوانند با خیالی آسوده اقدام به سرمایه‌گذاری کنند اما همین اول هفته دستورالعمل فروش خوراک پالایشگاه‌ها و خرید فراورده‌های اصلی منتشر شد تا خیال آسوده را از سهامداران بگیرد. او ادامه داد: به این ترتیب تحت‌تأثیر جو منفی حاکم شده در گروه پالایشی به‌دلیل کاهش قیمت بنزین خریداری‌شده از آنها تقریبا همه بازار منفی شد و سهامداران یک روز قرمز را در اول هفته تجربه کردند.

کد خبر 826072
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بورس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha