آمارها نشان می‌دهد سکه و طلا بیشترین بازده را در دی‌ماه امسال داشته‌اند و در این میان بازده نیم سکه بیشتر از همه بازارها بوده است. بازارخودرو هم با ۱۵درصد رشد دومین بازار پر بازده دی‌ماه امسال بوده است اما سهامداران باز هم مانند ماه‌های گذشته با زیان مواجه شدند.

سکه

به گزارش همشهری آنلاین، با وجود چندماه رکود در بازار دارایی‌ها، دی‌ماه امسال اغلب بازارها به جز بورس با رشد مواجه شدند.

آن طور که داده‌های آماری نشان می‌دهد قیمت نیم سکه در دی‌ماه امسال با ۱۶درصد افزایش بیشترین رشد را در میان همه بازارها داشته است. بعد از آن بازار خودرو با ۱۵.۱درصد و سکه طرح قدیم با ۱۱.۳درصد افزایش قیمت در رتبه دوم و سوم قرار گرفته‌اند.طلای آب شده هم در دی‌ماه امسال به‌طور میانگین ۱۰درصد رشد کرد.

نکته قابل توجه این است که در این مدت تنها بازاری که با افت مواجه شد بازار سهام بود.اطلاعات موجود نشان می‌دهد شاخص کل بورس که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس است در دی‌ماه امسال نه فقط رشد نکرد بلکه ۲درصد نیز افت کرده است. بیشتر از ۳.۵سال است که بازار سهام وارد دوره رکود شده و اگر نرخ تورم را درنظر بگیریم متوجه می‌شویم که سهامداران در این دوره با زیان‌های زیادی مواجه شده‌اند. ابلاغ بخشنامه ها و مصوبات مختلف ،افزایش تنش های ژئوپولتیک،افزایش نرخ بهره و اثرات بودجه سالانه از جمله عواملی است که منجر به نزول بازار شده است. به زعم تحلیل گران تداوم این وضعیت می تواند سهامداران را برای مدت های طولانی از بورس فراری دهد.

فردین آقا بزرگی یک کارشناس بازار سرمایه در انتقاد به بخشنامه های مختلفی که علیه بورس صادر می شود می گوید: کمبود منابع مالی و کسری بودجه دولت اولین ریسک و آفت بازار سرمایه محسوب می‌شود و برخلاف گفته‌های رییس جمهوری مبنی بر اینکه از بازار سرمایه به عنوان قلک استفاده نمی‌کنیم، امروز بورس به قلک دولت تبدیل شده‌است.

بیشتر بخوانید

صندوق‌ های سرمایه‌گذاری چقدر و چگونه سود می‌ دهند؟

او ادامه می دهد: هفته گذشته شورای مسکن مصوبه‌ای را اعلام کرد مبنی بر اینکه اوراق برای تامین مالی بخش مسکن از بورس تامین شود در حالی که این موضوع در بودجه دیده نشده‌ بود. گویی همه دست به دست هم داده‌اند که بورس قلک دولت شود و منافع سهامداران را تضعیف کنند. در حالی که سازمان بورس باید حافظ منافع باشد و این مسئولیت قانونی را برعهده دارد، اما منفعل شده‌ است.

آقابزرگی با اشاره به دستور العمل تغییر نرخ خوراک و فرآورده های پالایشی درباره رایج شدن نشت اطلاعات و اثرگذاری آن در بازارسرمایه در دو سال گذشته گفت: دلیل این است که به طور مطلق ارکان بورس و سازمان بورس تحت ید و اختیار دولت شده و دولت به عنوان حیاط خلوت از آن استفاده می‌کند. در حالی که وزیر اقتصاد از پیش‌بینی پذیری اقتصاد صحبت می‌کند اما می‌بینیم در چند ساعت نشت اطلاعات و ابلاغیه‌ها تمام بورس را بر هم می‌ریزد و قطعا این تصمیمات تبعاتی در بر خواهد داشت و تنها به ریزش چند هزار واحدی ختم نمی‌شود.

مقایسه بازده بازارها در دی‌ماه امسال – ارقام به تومان

بازار

آذر

دی

بازده ماهانه-درصد

نیم سکه

۱۵۳۰۰۰۰۰

۱۷۷۵۰۰۰۰

۱۶

خودرو

۶۴۳,۵۵۰,۰۰۰

۷۴۰,۹۰۰,۰۰۰

۱۵.۱

سکه طرح قدیم

۲۵۶۰۰۰۰۰

۲۸۵۰۰۰۰۰

۱۱.۳

مثقال طلا

۱۰۶۶۵۰۰۰

۱۱۷۵۶۰۰۰

۱۰.۲

طلای ۱۸عیار

۲۴۶۲۰۲۵

۲۷۱۳۸۸۳

۱۰.۲

دلار

۵۰۰۰۰

۵۴۰۰۰

۸

سکه طرح جدید

۲۹۲۵۰۰۰۰

۳۱۵۵۰۰۰۰

۷.۹

یورو

۵۵۰۰۰

۵۸۹۵۰

۷.۲

سکه گرمی

۵۷۰۰۰۰۰

۶۰۰۰۰۰۰

۵.۳

ربع سکه

۱۰۳۰۰۰۰۰

۱۰۸۰۰۰۰۰

۴.۹

مسکن

۷۴۰۸۸۴۰۰

۷۴۰۸۸۴۰۰

۰

بورس- واحد

۲۲۱۰۲۱۸

۲۱۶۶۹۲۷

۲-

کد خبر 826440
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارز و طلا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • غلامحسین محمد نژاد IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    3 0
    خوشبختانه یا متاسفانه دولت 13 ام هم خط مشی دولت قبلی را در خصوص بازار سرمایه در پیش گرفت . گفته بود : خنده تلخ من از گریه غم انگیز تر است - حالم از گریه گذشته است بدان می خندم
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    1 0
    تعدادی سهم شرکتی رو خریدم مبلغ 20 میلون تومان بعد از یکسال فروختم 5.5 میلیون، یعنی حدود 14.5 میلیون ضرر کردم، چطور میشه به این بورس اعتماد کرد، خدار وشکر فروختم اگه نفروخته بودم فکر کنم شده بود 2 میلیون
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    2 0
    ... معلوم نیست که تا کی این بی نظمی ادامه خواهد یافت
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    1 0
    کجا ۲ درصد شاخص سازی دروغین است بیشتر سهمهم ۷۰ درصد ریزش داشته
  • سردار IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
    0 0
    دلیلش دولت نیست حداقل مستقیما مقصر نیست....متاسفانه شرکتها و کارخانجاتیکه سهامشون عرضه میشه کم بازده و پرضرر هستن مثل بقیه اقتصادمون بعلت سوء مدیریت و فساد و...و مردم از همه جا بیخبر پولشون رو میدن دست اینا انگار گوشتو میدی دست گربه