وزیر امور خارجه ایران همکاری تمام عیار بایدن و کاخ سفید با نتانیاهو را ریشه ناامنی در منطقه خواند و گفت که نتانیاهو به پایان خط رسیده و هیچ تجهیزات پزشکی یا کپسول اکسیژنی نمی‌تواند او را احیا کرده و نجات دهد.

حسین امیر عبداللهیان - وزیر امور خارجه

به گزارش همشهری‌آنلاین، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که هفته گذشته به داووس سوئیس سفر و در نشست مجمع جهانی اقتصاد شرکت کرد، گفت‌وگویی هم با شبکه سی‌.ان‌.بی‌.سی آمریکا انجام داد.

رفتار مسؤولانه یمنی‌ها

خبرنگار با بیان اینکه افرادی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس می‌گویند که شما نباید اینجا حضور داشته باشید، به ویژه پس از حمله حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و همچنین حمله‌های اخیر ایران به کردستان عراق و سوریه، نظر شما چیست که امیرعبداللهیان پاسخ داد: در ابتدا باید بگویم سال‌هاست دولت نجات ملی یمن در قسمت‌های وسیعی از خاک یمن و در پایتخت (صنعاء) مستقر شده و آنها یکی از طرف‌های مذاکره با دولت عربستان در ماه‌های اخیر بوده‌اند. بر اساس اطلاعات ما، آنها در مراحل پایانی دستیابی به یک توافق پایدار با عربستان قرار دارند. بنابراین در ابعاد مختلف ما شاهد رفتار مسؤولانه یمنی‌ها هستیم و در راستای این رویکرد مسؤولانه، آنها از نسل کشی که اکنون در غزه در حال وقوع است، منزجر هستند و به همین خاطر کشتی‌هایی را که از طریق دریای سرخ به سمت بندرهای اسرائیل در حرکت بودند را متوقف کردند.

وی افزود: این تصمیم توسط آنها اتخاذ شده، اما ما مکررا از آن‌ها شنیده‌ایم که به آزادی کشتیرانی و ناوبری متعهد هستند. اما این که شما می‌گویید برخی معتقدند من نباید در داووس حضور داشته باشم، پاسخم این است که آن طرف‌هایی که در ۱۰۰ روز گذشته از نسل‌کشی غزه حمایت کرده و باعث مرگ ۲۴۰۰۰ غیرنظامی، از جمله بیش از ۱۸۰۰۰ کودک و زن شده‌اند، آنها باید جایی در داووس نداشته باشند.

وزیر خارجه تأکید کرد که اقدام مسؤولانه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در راستای مبارزه با تروریسم و دفاع مشروع بود و افزود: ما به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها احترام می‌گذاریم. با عراق و پاکستان بهترین مناسبات را داریم. اما وقتی پای تامین امنیت ملی ایران در میان باشد، تعارف نداریم.

مبارزه با تروریسم و تامین امنیت ملی کشورها نمی‌تواند مورد تردید و تعلل قرار گیرد

خبرنگار با بیان اینکه نخست‌وزیر عراق حمله‌های اخیر را مصداق آشکار تجاوز خوانده است. خطاب به امیرعبداللهیان گفت شما می‌فرمایید این اقدامات در راستای امنیت ملی بوده است. درست است؟ که وی عنوان کرد: ما روابط بسیار ممتازی با عراق داریم. روابط ما در ابعاد مختلف توسعه و تعمیق یافته است. اما موضوع مبارزه با تروریسم و تامین امنیت ملی کشورها نمی‌تواند مورد هیچگونه تردید و تعللی قرار گیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: مقامات عراقی به خوبی می‌دانند که ایران امنیت آن کشور را امنیت خود می‌داند و تروریست‌ها دشمن مشترک مردم و دولت‌های ایران و عراق هستند.

یمن و دیگر کشورها و جهات در منطقه هیچگونه فرمان یا دستورالعملی از ایران دریافت نمی‌کنند

خبرنگار با بیان اینکه «به طور خاص در رابطه با حملاتی که در دریای سرخ شاهد بودیم، دستگاه اطلاعاتی آمریکا می‌گوید که ایران به شورشی‌های حوثی در حمله به کشتی‌ها کمک کرده است. می‌گوید که ایران عمیقا در برنامه‌ریزی این حملات نقش داشته است.» خطاب به امیرعبداللهیان پرسید پاسخ شما چیست؟ که وی گفت: ما در تحولات منطقه همواره نقش مثبت در رویدادها داشته‌ایم. در سال‌های گذشته، عملا این ایران بوده که به کمک مردم و دولت سوریه و عراق شتافته و به آنها در مبارزه با داعش یاری رسانده است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ما برای کمک به مردم و نیروهای مسلح عراق و سوریه، خون بهترین مستشاران نظامی خود را تقدیم کرده‌ایم. اما در رابطه با آنچه که الان در دریای سرخ اتفاق می‌افتد، باید به منشاء و ریشه مشکل توجه کرد. نباید صرفا به یک قطعه از این پازل، یعنی دریای سرخ، نگاه کنیم. اول از همه، ما معتقدیم که منشاء این بحران به نسل کشی و جنایات رژیم اسرائیل در غزه برمی‌گردد. اگر این جنایات و نسل کشی متوقف شود، به نظر می‌رسد گسترش دامنه‌های جنگ می‌تواند به شکل منطقی مهار شود. دوم اینکه، مردم یمن و دیگر کشورهای و جهات در منطقه که در حال دفاع از مردم فلسطین و به ویژه غزه هستند، بر اساس تجارب و تشخیص خودشان عمل کرده و هیچگونه فرمان یا دستورالعملی از ما دریافت نمی‌کنند.

امیرعبداللهیان با ذکر این نکته که البته ما آنها را در دفاع از مظلومان فلسطینی تحسین می‌کنیم، خاطرنشان کرد: روشن است که امنیت دریایی و آبراه‌ها برای ما از اهمیت بسزایی برخوردار است، چرا که ما خود به تجارت و صادرات نفت از مسیر دریای مبادرت می‌ورزیم. اما باید دانست و معتقدیم هرگونه اقدام برای بی‌ثبات کردن منطقه ریشه در اسرائیل و نسل‌کشی آن در غزه دارد. این جنایت‌ها باید متوقف شده و از ریشه به آن رسیدگی شود.

حماس هرگز تلاشی در راستای درگیر کردن ایران در جنگ انجام نداده‌

خبرنگار سی‌.ان‌.بی‌.سی از امیرعبداللهیان سؤال کرد که آیا حماس و حوثی‌ها به طور بالقوه شما را به جنگی کشانده‌اند که تمایلی به مبارزه در آن ندارید، و وی اظهار داشت: حماس به عنوان یک حرکت آزادی بخش مستقلاً تصمیم به اقدام علیه اشغالگری گرفت. در هفته اول عملیات ۷ اکتبر، من با رهبر سیاسی حماس در دوحه قطر ملاقات کردم و در آن برهه مهم‌ترین مسأله در کانون توجهات نحوه تسهیل تبادل زنان و زندانیان غیرنظامی بود. رهبر سیاسی حماس به من گفت که وی کاملا آماده بوده و با مسأله آزادسازی زنان و غیرنظامیان و تبادل موافقت کرد، اما آن زمان تل‌آویو فقط به جنگ و نسل کشی می‌اندیشید و آماده نبود.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ما به حماس به عنوان یک جنبش آزادی بخش در مقابل اشغالگر نگاه می‌کنیم، یادآور شد: آنها برای آزادی سرزمین فلسطین از اشغال تلاش می‌کنند. اما آنها هرگز تلاشی در راستای درگیر کردن ایران در جنگ انجام نداده‌اند. در عین حال، ما معتقدیم که حمایت سیاسی و معنوی ایران از جنبش مقاومت بر ضد اشغالگری، نقش مثبتی در حفظ ثبات و صلح در غرب آسیا داشته است.

مردم فلسطین باید برای سرنوشت خود تصمیم‌گیری کنند

امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر اینکه « خط قرمز ایران چیست و آیا شما احتمال درگیری مستقیم با اسرائیل را رد می‌کنید؟» عنوان کرد: اولاً ما اسرائیل را به رسمیت نشناخته‌ایم و هرگز نمی‌شناسیم. دوم، شاید بهتر باشد پاسخ شما را به این شکل بدهم که راه‌حل مسأله فلسطین چیست. ما معتقدیم اسرائیل یک رژیم اشغالگر است. مانند وضعیت الجزایر که دهه‌ها توسط کشوری غربی اشغال شده بود، اما در نهایت آن اشغالگری به پایان رسید. بنابراین، در مورد فلسطین هم اشغالگری اسرائیل تا ابد دوام نخواهد آورد.

وی ادامه داد: ۷۵ سال اشغالگری هیچگونه مشروعیتی را برای موجودیت اسرائیل ایجاد نمی‌کند. ما از قبل یک راه‌حل سیاسی را بر اساس رویکرد سیاسی در دست داریم. ما این راه‌حل را نزد سازمان ملل به ثبت رسانده‌ایم. ما معتقدیم که مردم فلسطین باید برای سرنوشت خود تصمیم‌گیری کنند. چطور؟ با برگزاری یک همه‌پرسی تحت نظارت سازمان ملل. چه کسی باید در این همه‌پرسی شرکت کند؟ همه ساکنان فلسطینی اصیل از جمله مسیحیان، یهودیان و مسلمانان و آن‌ها هر تصمیمی برای خود اتخاذ کنند، مورد احترام ما خواهد بود.

ایالات متحده و بایدن نباید سرنوشت خود را به سرنوشت نتانیاهو گره بزنند

خبرنگار از امیرعبداللهیان پرسید «پیام شما به کاخ سفید و رئیس جمهور جو بایدن و متحدانشان، برای مثال در بریتانیا، که می‌گویند کاسه صبرشان در مورد اراذل و اوباش‌ حوثی در حال لبریز شدن است، چیست؟» و وی پاسخ داد: اولاً، می‌خواهم به کاخ سفید بگویم که باید به توافق خود با ایران متعهد باشند و به وعده‌هایی که به ما دادند، پایبند بمانند. نکته دوم، ایالات متحده و آقای بایدن نباید سرنوشت خود را به سرنوشت نتانیاهو گره بزنند.

وی اضافه کرد: همکاری تمام عیار بایدن و کاخ سفید با اراذلی مانند نتانیاهو در اسرائیل ریشه ناامنی در منطقه است. رئیس جمهور بایدن باید فوراً حمایت کامل خود را از این نسل کشی فلسطینی‌ها و کشتار بیش از ۱۳۵۰۰ کودک فلسطینی متوقف کند. نتانیاهو به پایان تونل (خط) رسیده و هیچگونه تجهیزات پزشکی یا کپسول اکسیژنی نمی‌تواند او را احیا کرده و نجات دهد. اما در طول تاریخ، مقاومت در برابر اشغالگری همواره مشروع بوده است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما در منطقه از صلح و امنیت بهره‌مند هستیم، اظهار داشت: امنیت دریای سرخ، خلیج فارس و آب‌های بین‌المللی به نفع ماست.

وی خطاب به آمریکا و رژیم صهیونیستی گفت: جنگ غزه را متوقف کنید و بگذارید صلح به منطقه ما بازگردد. پاسخ ما به احترامی که دیگر کشورها از جمله ایالات متحده نشان می‌دهند، احترام متقابل است. ما برای مردم آمریکا احترام قائل هستیم، در پایان اما بدانید که یمن و حوثی‌ها دارای تمدن و فرهنگ بالایی هستند. هزاران سال پیش که کشوری به نام ایالات متحده در نقشه جهان قرار نداشت، یکی از بزرگترین تمدن‌های بشری در یمن وجود داشت.

کد خبر 825982
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 22
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    56 19
    تجاوز هوایی رژیم کودک کش صهیونیستی به خاک سوریه ازسال 2011 تاکنون جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت است و هم ناقض قوانین بین الملل است ولی متاسفانه سران نجس وحشی، بی ادب، بی فرهنگ و بی شخصیت اسرائیل جنایتکار شماره یک سگ دست نشانده آمریکا جنایتکار شماره یک ازسال 2011 تاکنون درک نمی کنند، نمی دانند و نمی فهمند متاسفانه سازمان های بین المللی خیانتکار شماره یک ازسال 2011 تاکنون هیچ اعتراضی به این جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی رژیم صهیونیستی نمی کنند، خفه خون گرفتند و سکوت اختیار کرده اند؟ و این در حالی است که از سال 2011 تاکنون برای همه مردم منطقه خاورمیانه و مردم دنیا ثابت شده است که رژیم کودک کش صهیونیستی همراه با چند کشور دیگر و به سرکردگی آمریکا و در سال سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی از تروریست ها در سوریه، لبنان، عراق، منطقه خاورمیانه و جهان حمایت می کند و همچنان نیز ادامه می دهد.
    • RO ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
      17 51
      از این کامنت‌های تکراری خسته نشدی؟! همش هم منفی میخوری
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    34 15
    حملات جدید رژیم صهیونیستی به ۲ فرودگاه سوریه فقط به خاطر ناتوانی، کوتاهی، خیانت و سکوت ارتش سوریه بوده است. حملات جدید رژیم صهیونیستی به ۲ فرودگاه سوریه فقط به خاطر ناتوانی، کوتاهی، خیانت و سکوت دولت ناتوان و عاجز سوریه بوده است.
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    31 13
    صهیونیست ها 100 درصد فقط با حمایت آمریکا و غرب و برخی کشورهای عربی و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی جنایت می کنند، آدم می کشند و هم دست به اقدامات تروریستی و ترور می زنند.
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    29 9
    تجاوزات اسرائیل از سال 2011 تاکنون به سوریه 100 درصد فقط به خاطر کوتاهی سوریه، ایران و روسیه بوده است.
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    34 16
    سازمان ملل خیانتکار از سال 1945 تاکنون شریک جرم تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیر انسانی آمریکا و متحدانش در منطقه و جهان بوده است.
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
      4 24
      سر همه کست ولمون کن این کامنتهای تکراری چیه میزاری همش
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    12 13
    شورای امنیت سازمان ملل خیانتکار از سال 1945 تاکنون شریک جرم تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیر انسانی آمریکا و متحدانش در منطقه و جهان بوده است.
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    14 12
    شورای حقوق بشر سازمان ملل خیانتکار از سال 1945 تاکنون شریک جرم تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیر انسانی آمریکا و متحدانش در منطقه و جهان بوده است.
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    20 11
    ۱۴:۳۳ ۳۰ دی ۱۴۰۲ از سال 2011 تاکنون اردوغان جنایتکار با دریافت رشوه و پول دلالی از برخی کشورهای اروپایی و هم برخی کشورهای عربی همه گروه های تروریستی مورد حمایت آمریکا، کشورهای اروپایی، عربستان سعودی، امارات، ترکیه و اسرائیل وارد سوریه و هم عراق کرده است و همچنان نیزادامه می دهد.
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    11 10
    این ارتش سوریه ناتوان و عاجز هم متأسفانه از سال 2011 تاکنون شورش درآورده نمی تواند جواب رژیم صهیونیستی بده
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    20 8
    جنایت، تجاوز و حمایت هوایی رژیم کودک کش صهیونیستی به خاک سوریه از سال 2011 تاکنون 100 درصد فقط به خاطر ناتوانی، کوتاهی و سکوت ارتش سوریه و هم دولت سوریه بوده است.
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    17 10
    سازمان ملل خیانتکار از سال 2011 تاکنون شریک جرم جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی تروریست ها و حامیانش در جنگ سوریه بوده است.
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    18 8
    شورای حقوق بشر سازمان ملل خیانتکار از سال 2011 تاکنون شریک جرم جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانی تروریست ها و حامیانش در جنگ سوریه بوده است.
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    15 10
    نیروهای آمریکایی و هم نیروهای ترکیه ای در خاک سوریه چه غلطی می کنند؟ همکاری سازمان ملل با آمریکا، ترکیه، اسرائیل و داعش ریشه ناامنی در عراق، سوریه و منطقه است. همکاری شورای امنیت سازمان ملل با آمریکا، ترکیه، اسرائیل و داعش ریشه ناامنی در عراق، سوریه و منطقه است.
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    18 9
    اسرائیل به کدام قانون و مجوز از سال 2011 تاکنون به سوریه و هم لنبان حمله و تجاوز می کند و همچنان نیز ادامه می دهد. / اسرائیل و آمریکا با کدام قانون و مجوز به غزه تجاوز و حمله کرده اند و تاکنون بیش از 25 هزار نفر مردم مظلوم بی دفاع و بی گناه غزه را قتل عام کرده اند.
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    11 10
    ۱۲:۴۹ ۳۰ دی ۱۴۰۲ حمله رژیم صهیونیستی به یک ساختمان مسکونی در دمشق با قطعنامه و مجوز رئیس بی ادب شورای امنیت سازمان ملل بوده است.
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    13 7
    منطقه متأسفانه از سال 2001 تاکنون آزمایش سلاح های مختلف آمریکا و کشورهای اروپایی و اسرائیل شده است.
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    15 10
    حضور نیروهای آمریکا جنایتکار در عراق، منطقه، تهدیدی برای حاکمیت ایرانی‌ها است
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    10 0
    قالیباف: مجازات سختی در انتظار رژیم صهیونیستی خواهد بود/ و باز هم شعار
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    9 5
    آمریکا جنایتکار از سال 2011 تاکنون از حملات رژیم صهیونیستی به سوریه حمایت می‌کند
  • شهریار IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    10 12
    جالبه تیتری که اسم امیرعبدالهیان توش هست پشت سرهم کامنت البته کپی از تلگرام
  • علیرضا IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    17 4
    البته اسراییل فرزند نامشروع آمریکا است، ولی وزیر خارجه ایران مرد سیاست مداری نیست، اسرائیل ازاینکه حماس ابتدا شروع به حمله کرد توانسته اجماع جهانی علیه فلسطینیان وحماس ایجاد کند، روابط بین‌الملل تابع قوانین حقوقی خاص است که وزیر ما چندان به ان آگاه نیست و گرنه میتوانست مطابق ان یک تصویر موجهی از ایران نمایش میداد الان هر چه تلاش میکنه که اسراییل را محکوم کنه وحرکت ایران را قانونی قلمداد بده نمیتونه، چون مطابق قانون حقوقی بین المللی نیست، هر چند حق با ایران است کاش فرد حقوقدان وقدرتمند در کنار خود داشته باشه، در ضمن بعضی حرکات ایران مثل حمله به پاکستان به ضرر ایران تمام میشه ودشمنان موج سواری میکنن، تنها موشک کار ساز نیست سیاستمداری قدرتش در جهان امروز از موشک زیاده،
  • رمضانعلی IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    8 7
    ماشالاه توفیق رئیس دیپلماسی ایران بزرگ ماشالاه ماشااله
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    11 6
    ایران از سال 2001 تاکنون هزاران بار به پاکستان جنایتکار درباره تروریست‌ ها مورد حمایت آمریکا و متحدانش هشدار داده بود ولی اما متأسفانه دولتمردان و مسئولان و ارتش پاکستان درک نمی کنند، نمی دانند و نمی فهمند و توجهی نمی کنند چرا؟
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    11 12
    با توجه به داشتن بمب اتم توسط رژیم اشغالگر قدس و پاکستان، نیاز است ایران هم بمب اتم داشته باشد، اما اصل بر عدم استفاده باشد. جواب سیلی، سیلی است و جواب مشت، مشت. جواب ترور سردار، کشتن ژنرال طرف مقابل است نه یک بازرگان. الان در ترکیه صدها بازرگان هستند که به خاطر منافع اقتصادی با رژیم اشغالگر قدس، تجارت می کنند.
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    12 9
    حمله سپاه به تروریست ها مورد حمایت آمریکا و مزدورانشان در خاک پاکستان درست بود پاکستان از سال 1982 تاکنون مقر اصلی تروریست ها مورد حمایت آمریکا و مزدورانشان بوده است.
    • IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
      10 8
      بسه بابا، مثل ربات فقط داری تکرار میزنی،حالم از کامنتهای تکراریت بهم میخوره، از ده تا کامنت هشت تاش خودت نوشتی،ماشالله پهلوون
  • محمود IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    13 5
    درود بر یمنی ها خاک عالم بر سر اعراب طرفدار اسراییل
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    6 6
    امیرعبداللهیان وزیر خارجه: همکاری‌ برای نابود کردن اردوگاه‌های تروریستی در خاک پاکستان ضروری است / بعد از گذاشت 44 سال همکاری‌ برای نابود کردن اردوگاه‌های تروریستی در خاک پاکستان ضروری است شرم آور و تاسف بار است