جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در ادعایی عجیب اسرائیل را به «ایجاد» و «تامین مالی» حماس متهم کرد و گفت: اسرائیل برای تضعیف تشکیلات خودگردان از حماس حمایت مالی می‌کرد.

جوزف بورل

به گزارش همشهری آنلاین، الجزیره نوشت: جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اسرائیل را به «ایجاد» و «تامین مالی» حماس متهم کرد و گفت: اسرائیل برای تضعیف تشکیلات خودگردان از حماس حمایت مالی می‌کرد.

بورل گفت: «حماس از سوی دولت اسرائیل برای تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطینی تأمین مالی شده است. ما معتقدیم که راه حل دو دولتی باید از خارج تحمیل شود تا صلح برقرار شود. اگرچه، من اصرار دارم این موضوع را بگویم که اسرائیل برای جلوگیری از تشکیل چنین دولتی تا آنجا پیش رفته است که خود حماس را ایجاد کرد.»

پیش از این مخالفان دولت اسرائیل و برخی رسانه‌های جهانی، دولت‌های نتانیاهو را به تقویت حماس در غزه برای سال‌ها، از جمله اجازه دادن به قطر برای تامین مالی این گروه متهم می‌کنند.

بورل در سخنرانی خود در دانشگاه وایادولید در اسپانیا بدون اشاره به جزئیات گفت: بله، حماس توسط دولت اسرائیل در تلاش برای تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری فتح تامین مالی شد.

این ادعای بورل در حالی مطرح شده که حماس در دسامبر ۱۹۸۷ اندکی پس از آغاز اولین انتفاضه یا قیام فلسطینی ها در سرزمین های تحت اشغال اسرائیل ایجاد شد. در ژوئن ۲۰۰۷، حماس کنترل نوار غزه را به دست گرفت. تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری محمود عباس هم اکنون بخشی از کرانه باختری اشغالی را اداره می کند.

کد خبر 826025
منبع: شفقنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    0 0
    بورل دروغگو هدفت از پراندن این اراجیف چیست؟؟؟ حتی اگر حماس را صهیونیست ها تاسیس کرده و تا اول مهر امسال هم از او حمایت کرده باشند، امروز بلای جان صهیونیستها حماس است و بهتر از حماس شخصی را سراغ نداریم که عمل کرده باشد.
  • MP IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    1 0
    سیاست پیچیده تر از آن است که از آدم های خوش باور درک بشود!....