روزنامه معاریو امروز (چهارشنبه، ۳۱ ژانویه) از طرح چند مرحله‌ای جدید و مورد حمایت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو برای آینده نوار غزه پس از جنگ پرده برداشت.

نتانیاهو - کابینه جنگ اسرائیل

به گزارش همشهری‌آنلاین، یک روزنامه اسرائیلی امروز (چهارشنبه، ۳۱ ژانویه) از طرح چند مرحله‌ای جدید برای آینده نوار غزه به‌طور خاص و روابط تل‌آویو با تشکیلات خودگردان فلسطین پرده برداشت.

به نوشته روزنامه معاریو مرحله نخست این طرح شامل برقراری حکومت نظامی کامل اسرائیل در نوار غزه و «مدیریت انتقال کمک‌های بشردوستانه و رسیدگی به امور غیرنظامیان غزه در مرحله انتقالی» خواهد بود. مرحله دوم که به موازات مرحله نخست خواهدبود، تشکیل یک ائتلاف بین المللی از کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، مصر، مغرب، امارات، بحرین و ...است. این ائتلاف بخشی از توافق عادی‌سازی منطقه‌ای خواهد بود که بعداً امضا خواهد شد و پشتوانه ایجاد یک نهاد جدید به نام «تشکیلات جدید فلسطین» خواهد بود.

این نهاد تشکیلاتی کارمندانی خواهد داشت که هیچ یک وابسته به حماس نخواهند بود اما در عین حال مستقیما از «گارد ابومازن» نخواهند بود. آنها مسؤولیت غزه را از «اسرائیل» تحویل می‌گیرند و حکومت نظامی لغو خواهد شد. اما «اسرائیل» این حق را برای خود محفوظ خواهد داشت که از نیروهای امنیتی‌اش در نوار غزه مشابه کرانه باختری برای خنثی کردن حملات یا فعالیت هسته‌های مسلحانه استفاده کند.

در مرحله بعد، پس از برقراری ثبات در نوار غزه و موفقیت پیکره جدید (تشکیلات جدید خودگردان فلسطین)، اصلاحات همه جانبه‌ای در کرانه باختری در کار تشکیلات خودگردان فلسطین نیز انجام خواهد شد که شامل وارد کردن برخی محتواها در سیستم آموزشی فلسطین و مقابله با حملات مسلحانه است.

به نوشته معاریو، در صورت موفقیت این مرحله، در چارچوب یک جدول زمانی از پیش تعیین شده ( دو تا چهار ساله)، «اسرائیل» با تشکیل یک کشور غیرنظامی فلسطین در مناطق تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین موافقت خواهد کرد و حتی در مورد امکان الحاق اراضی اضافی به آن بدون تخلیه شهرک‌ها گفت‌وگو خواهد کرد.

این روزنامه اشاره کرد که این طرح به صورت مخفیانه توسط نهادی که ما در اینجا «گروه تجار» می‌نامیم، تدوین و به مقامات رسمی آمریکا ارائه شده است. در میان این تاجران چند تن از نزدیکان نخست وزیر نتانیاهو وجود دارند.

پیشتر، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی یوآو گالانت طرحی را برای روز پس از جنگ غزه ارائه کرده بود که به موجب آن در صورت پیروزی تل‌آویو بر مقاومت، نوار غزه به صورت غیرنظامی توسط «طرف‌های فلسطینی که با اسرائیل خصومت ندارند» تحت نظارت یک نیروی بین‌المللی چند ملیتی مدیریت شود. طرحی که بر اساس برآوردهای منطقه‌ای و داخلی، قابلیت اجرا نداشت.

معاریو در ادامه نوشت: طرح جدید، به منزله یک بالون آزمایشی برای نتانیاهو است که با ابتکار آمریکا برای حل و فصل جامع امور در خاورمیانه در مثلث غزه، تشکیلات خودگردان فلسطین و عربستان سعودی تلاقی می‌کند. نتانیاهو تماس‌ها را مستقیما خود انجام نمی‌دهد بلکه از طریق دوست نزدیکش ران درمر تماس‌ها را برقرار می‌کند و علنا ارتباط مستقیم با این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید که آنها شماری از تجار هستند.

به موازات این طرح، در رژیم صهیونیستی بر روی چند طرح دیگر برای روز پس از پایان جنگ در غزه کار می‌شود. هماهنگ کننده اقدامات اسرائیل در مناطق فلسطینی ژنرال غسان علیان، یکی از کسانی که است به طور مشخص بر روی یک طرح دیگر در این خصوص کار می‌کند و همزمان ارتش و شاباک نیز در حال فعالیت در این خصوص هستند.

معاریو گزارش می‌دهد اما «این سبک کلاسیک نتانیاهو است». همه را مامور تدوین چنین طرحی کرده اما نقشه اصلی همان طرحی است که «گروه تجار» در حال پیگیری است و نخست‌وزیر این کار را از فاصله ایمن همیشگی دنبال می‌کند.

کد خبر 829219
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    0 0
    حزب الله لبنان رژیم غاصب صهیو نیستی را در نطفه خفه خواهد کرد و سرزمین فلسطین آزاد خواهد شد ۱۵۰ هزار موشک دوربرد اتمی حزب الله لبنان آماده شلیک به سمت اراضی اشغالی هست .....