یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

حمید ضیایی‌پرور: معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: فضای الکترونیکی، فضای جنگ است و زمانی که دشمن حمله می‌کند، شما نیز باید ضد‌حمله داشته باشید.

همه کشورها ملزم‌اند از خود دفاع کنند و از حمله در این فضا مصون باشند. کمال محامدپور که رئیس مرکز تحقیقات مخابرات ایران نیز هست افزود :عمده تحقیقات در زمینه فیلترینگ، نرم‌افزار است و به‌طور کلی دانشگاهیان و محققان و کسانی که در این زمینه با مرکز همکاری می‌کنند در حال تحقیق هستند.

به گفته او در حوزه پالایش نیز به‌منظور ایجاد دانش فنی در این زمینه تحقیقاتی با همکاری 2کنسرسیوم در حال انجام است تا تمهیدات لازم برای جلوگیری از سوءاستفاده از فضای سایبر اندیشیده شود.

در اینکه فضای الکترونیک فضای جنگ است تردیدی نیست اما در اینکه در چنین فضایی بهترین کار دفاع است شاید یک مقدار جای بحث و تامل وجود داشته باشد. منظور از دفاع در اینجا فیلترینگ است؛ فیلترینگی که از ابتدای ورود اینترنت به ایران آشنای کاربران ایرانی بوده است؛ از فیلترینگ هوشمند گرفته تا فیلترینگ انسانی و فیلترینگ بر مبنای دستور مقام قضایی یا کمیته  سه نفره.

شاید اگر از هر انسان آزاده‌ای سؤال کنید که آیا موافق فیلترینگ سایت‌های مستهجن و مبتذل و ضد‌دینی هست یا نه،‌ پاسخ مثبت بدهد. حتی در غرب نیز فیلترینگ به‌گونه‌ای اعمال می‌شود.

آی‌اس‌پی فامیلی‌ها، فیلترینگ وب‌سایت‌های نژادپرستی و تروریستی و پورنوگرافی کودکان از این جمله است. اما آن چیزی که در ایران باعث شده سیاست فیلترینگ با چالش و سؤالات جدی مواجه شود چند نکته است:

1- هیچ مرجعی برای پاسخگویی در مورد اشتباهات فیلترینگ سایت‌ها وجود ندارد.

2- درصورت فیلترینگ اشتباه، هیچ نهاد یا فردی مسئول جبران خسارت مالی به صدمه دیده نیست.

3- برخی کلمات فیلتر شده کاربرد دوگانه داشته و به همین دلیل بخش اعظمی از وب سایت‌های علمی و مفید از دایره دسترسی کاربران حذف می‌شوند.

4- اعمال سیاست فیلترینگ برخی وب‌سایت‌های خبری و سیاسی با موضع رسمی اعلام شده مقامات اجرایی کشور منافات دارد.

5- فیلترینگ چند مرحله‌ای شبکه در 2 بخش دیتای مخابرات وآی‌اس‌پی‌ها سرعت انتقال اطلاعات را کند کرده است.

6- اعمال سیاست فیلترینگ یکسان برای تمامی بخش‌ها مثلا دانشگاه‌ها، مراکز تجاری - ادرای و خانه‌ها باعث کاهش دسترسی بخش‌های تخصصی جامعه به اطلاعات مورد نیاز آنها شده است.

در نهایت باید اذعان داشت که یکی از دلایل اساسی مراجعه کاربران ایرانی به وب‌سایت‌های خارجی، کمبود محتوای فارسی در این فضاست.

شاید لازم باشد در کنار فیلترینگ که در جای خود لازم و ضروری است، سیاست تولید محتوا نیز در دستور کار قرار گیرد.

از سوی دیگر باید به این سؤال پاسخ داده شود که «چرا به‌رغم اعمال این خط‌مشی یعنی فیلترینگ سایت‌های غیراخلاقی، باز به اذعان مقامات ذی‌ربط،  با کمال تاسف، ایرانیان در رتبه‌های بالای بازدید‌کنندگان چنین سایت‌هایی قرار دارند».

کد خبر 82574

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز