رایزنی‌های وزیر امورخارجه ایران در حاشیه اجلاس داووس در سوئیس درحالی است که «تحولات غزه»، «افزایش تنش‌ها در دریای‌سرخ» و همچنین «مناسبات دوجانبه» سه محور اصلی رایزنی‌های حسین امیرعبداللهیان در داووس به‌حساب می‌آید.

امیرعبداللیهان

همشهری‌آنلاین- گروه سیاسی: این در شرایطی است که انجام دیدارهای دوجانبه، از مهم‌ترین دستورکارهای رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در جریان حضور داووس به‌حساب می‌آید. امیرعبداللهیان در داووس با مقام‌هایی از جمله وزیر امورخارجه نروژ، وزیر امورخارجه اسپانیا، نخست‌وزیر دولت موقت پاکستان، نخست‌وزیر لبنان و وزیر امورخارجه سوئیس گفت‌وگو کرد؛ دیدارهایی که طیف متنوعی از موضوع‌ها را دربر می‌گرفت.

شرط برقراری آرامش در منطقه چیست؟

دراین میان بررسی تحولات غزه از مهم‌ترین محورهای رایزنی امیرعبداللهیان در داووس بود. براین‌اساس هم بود که وزیر امورخارجه در دیدار با همتای نروژی خود، تاکید کرد رژیم‌صهیونیستی و آمریکا با اصرار بر ادامه جنگ و نسل‌کشی فلسطینیان و ویرانی‌های بزرگ در غزه، دستاوردی نداشته‌اند و نخواهند داشت و نمی‌توانند از طریق نظامی‌به دستاوردی برسند. وی براین نکته هم تاکید کرد که فعالیت‌های نیروهای مقاومت در منطقه، واکنشی به جنایات رژیم‌صهیونیستی و صرفا در جهت حمایت از ملت فلسطین و شهروندان در غزه است؛ «ریشه بحران در دریای‌سرخ و لبنان و مناطق دیگر منطقه نیست، بلکه ریشه در نسل‌کشی در غزه است و اگر آن آتشفشان خاموش شود، در مناطق دیگر منطقه نیز آرامش ایجاد می‌شود».

رایزنی وزرای‌خارجه ایران و پاکستان

گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با انوار الحق، نخست‌وزیر دولت موقت پاکستان از دیدارهایی بود که به‌دلیل تحولات اخیر پس‌از حمله موشکی ایران به گروهک‌های تروریستی در خاک پاکستان، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران دراین دیدار آمادگی ایران به‌منظور گسترش هرچه بیشتر روابط دو کشور را اعلام و مبارزه با تروریسم را از موضوع‌های‌ مهم مورد توجه دو کشور دانست. وی همچنین بر لزوم پیگیری اجرای تفاهم‌های گذشته میان‌ دو کشور دراین زمینه تأکید کرد. نخست‌وزیر پاکستان نیز روابط دو کشور را بسیار با اهمیت دانست و از تمایل اسلام‌آباد برای تقویت همکاری‌های دوجانبه با تهران خبرداد. انوار الحق دراین دیدار بر لزوم تلاش و همکاری مشترک دو کشور برای محدود کردن تهدیدهای تروریستی نیز تاکید کرد.

هشداری به آمریکایی‌ها

گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» از دیگر برنامه‌های وزیر امورخارجه ایران در داووس بود. امیرعبداللهیان دراین مصاحبه به آمریکایی‌ها هشدار داد نباید سرنوشت خود را به سرنوشت نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی گره بزنند. وی با تاکید بر اینکه حمایت کامل و همه‌جانبه واشنگتن از رژیم‌صهیونیستی ریشه ناامنی در منطقه است، گفت که ایران بارها به مقام‌های آمریکایی متذکر شده که راه‌حل در جنگ نیست؛ «پس‌از عملیات طوفان‌الاقصی به مقام‌ای کاخ‌سفید اعلام شد که دست خود را به خون مردم بی‌گناه غزه آلوده نکنند». امیرعبداللهیان تحولات اخیر در دریای‌سرخ نیز اشاره و تاکید کرد که مردم یمن و سایر کشورهای منطقه، که از مردم فلسطین دفاع می‌کنند، براساس تجربه و منافع خود عمل کرده و هیچ دستور یا دستورالعملی از ایران دریافت نمی‌کنند.

چند پیام یک گفت‌وگو

وزیر امورخارجه در حاشیه اجلاس داووس در گفت‌وگویی با حضور فرید زکریا، تحلیلگر شناخته شده مسائل بین‌الملل نیز حضور پیدا کرد که مهم‌ترین محورهای این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

  • ما با پاکستان و عراق روابط خوبی داریم. با هر دو کشور در خصوص ضرورت مقابله با تروریسم و تامین امنیت مرزهای مشترک گفت‌وگو کردیم.
  • اتفاق اخیر در اربیل عراق موضوعی است که مرتبط با عوامل موساد است. عواملی از موساد عملیات‌هایی را در ایران انجام دادند و به صراحت پذیرفتند.
  • ایران هر اقدامی که ازسوی رژیم اسرائیل انجام شود را با قدرت پاسخ می‌دهد.
  • در عملیات ایران علیه گروه‌های تروریستی در پاکستان هیچ‌یک از اتباع پاکستانی مورد هدف ایران نبوده‌اند.
  • در منطقه غرب‌آسیا امروز شاهد توسعه بحران و تنش هستیم و اگر جنگ در غزه و جنایات جنگی متوقف نشود، دامنه جنگ گسترش می‌یابد.
  • آمریکا دو خطا مرتکب شد؛ نخست رژیم اسرائیل را همراهی کرد و دوم درگیری را به دریای‌سرخ و یمن کشید.
  • امنیت کشتیرانی مورد توجه ایران است. امنیت دریای سرخ به تحولات در غزه گره خورده و همه ما ضرر می‌کنیم اگر جنایت در غزه متوقف نشود.
  • عملیات ایران علیه مواضع موساد و گروه‌های تروریستی ارتباطی با وضعیت غزه ندارد.
  • ما همچنان از هر اقدامی که کمک کند همه طرف‌ها به تعهدات در برجام برگردند، استقبال می‌کنیم. اگر طرف آمریکایی از اراده لازم برخورددار باشد توافق دست‌یافتنی است.
  • هیچ پهپاد و موشکی به روسیه برای به‌کارگیری در جنگ نداده‌ایم.
  • رفتار غیرسازنده آمریکا را بدون پاسخ نخواهیم گذاشت.

کد خبر 825434

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha