با وجود آنکه انتظارمی‌رفت شاخص کل بورس تهران در هفته جاری با رشد مواجه شود اما میزان رشد شاخص در این هفته از مرز یک درصد فراتر نرفت، به‌نظر می‌رسد افزایش تنش‌ها در منطقه سهامداران را محتاط و مردد کرده است.با این حال سهامداران به طور ویژه به قیمت دلار خیره اند چرا که رشد آن می تواند منجر به صعود شود.

بورس تهران

به گزارش همشهری آنلاین، روند صعودی ارزش معاملات بازار سهام در هفته گذشته احتمال رشد بورس را در هفته جاری تقویت کرد و این انتظار وجود داشت که شاخص کل بازار سهام در هفته جاری نیز با رشد پرشتابی مواجه شود اما شاخص کل بورس تهران در مبادلات این هفته فقط ۰.۶۹درصد رشد کرد و نتوانست از مرز ۲میلیون و ۲۰۰هزار واحد فراتر رود.

به زعم کارشناسان افزایش تنش‌های منطقه‌ای و درگیری های نظامی که ازهمان ابتدای هفته آغاز شد یکی از دلایلی بود که منجر شد سهامداران محتاط‌تر عمل کنند.

به‌نظر می‌رسد این رویدادها هفته بعد نیز فضای ذهنی سهامداران را تحت‌تأثیر قرار دهد و انتظار می‌رود تحت‌تأثیر این موضوع سایه تردید درمعاملات هفته آینده همچنان حکمفرما باشد.

با این حال چنانچه قیمت دلار که در مبادلات امروز چهارشنبه به ۵۳هزارو ۶۵۰تومان رسید در ارقام کنونی حفظ شود می‌توان انتظار داشت شاخص کل بورس تهران با رشد مواجه شود. به طور کلی بین شاخص بورس تهران و قیمت دلار همبستگی مثبت وجود داردو هر نوع افزایش قیمت دلار می تواند منجر به رشد شاخص های بورس شود.

از نظر تکنیکی چنانچه قیمت دلار در محدوده بالای ۵۳ هزارو ۶۰۰ تومان حفظ شود احتمال رشد بیشتر آن تا محدوده ۵۵ هزار تومان بیشتر می شود. با این حال مشخص نیست آیا بانک مرکزی اجازه رشد بیشتر را به قیمت دلار خواهد داد یاخیر. چرا که انتظار می رود با افزایش بیشتر قیمت دلار حجم عرضه بازار ساز نیز در بازار بیشتر شود.

بیشتر بخوانید

پیام مهم چین به پاکستان و ایران

آن طور که آمار معاملات بازار سهام نیز نشان می دهد با وجود آنکه امروز چهارشنبه ارزش معاملات خرد با افت ۱۶ درصدی مواجه شد و به ۳ هزارو ۸۲۸ میلیارد تومان رسید اما در مجموع در کل هفته ارزش معاملات در محدوده ۴۸۰۰ تا ۵ هزار میلیارد تومان حفظ شد این نشان می دهد که با وجود تردید سهامداران نسبت به افزایش تنش های سیاسی و نظامی در منطقه، پتانسیل های ورود نقدینگی به بورس وجود دارد اما این تردید سهامداران نسبت به تحولات سیاسی است که مانع تزریق نقدینگی به بورس شده است.

به بیان دیگر چنانچه ریسک های فعلی بازار سهام کاهش یابد و بازار سهام متوجه شود که تنش های سیاسی و نظامی ادامه نخواهد یافت نقدینگی بار دیگر وارد بازار سهام خواهد شد و منجر به رشد شاخص بورس دست کم در چند ماه آینده خواهد شد.

با همه اینها هر نوع تشدید تنش های نظامی در منطقه می تواند به سرعت منجر به خروج نقدینگی از بازار سهام و نزول شاخص ها شود.

کد خبر 825417
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بورس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha