معاون رئیس‌جمهور گفت: تمام مولفه‌های زیستی از جمله هوا، آب، خاک، جنگل، گیاه و جانور قیمت دارند و بر این اساس، تا پایان امسال ۹۰ درصد از پهنه‌های کشور را قیمت گذاری می‌کنیم.

منطقه حفاظت شده

به گزارش همشهری آنلاین، علی سلاجقه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز در یازدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: کشوری مانند ایران با این شرایط آب و هوایی و شرایط سرزمینی، باید حتما قیمت تمام شده کالاها و میزان آب مصرفی آن مشخص باشد.

وی با طرح این پرسش که آیا تاکنون این نوع قیمتگذاری در کشور انجام شده است، افزود: اکنون شاخص‌ها در دنیا بر مبنای مسائل محیط زیست تعریف می شود اما آیا ما در کشور این کار را انجام می دهیم؟ اکنون برچسب کربن روی کالاها در دنیا مطرح است ما در این زمینه چه کار کردیم؟ اگر اقدامی نکنیم قطعا در آینده نه چندان دور در زمینه واردات و صادرات کالاها دچار مشکل خواهیم شد و برای ما محدودیت ایجاد می شود.

معاون رئیس‌جمهور اظهار داشت: همه می‌دانیم که شرایط محیط زیست کشور مناسب نیست؛ کمبود منابع آبی و فرونشست به شدت دیده می شود و باید برای کاهش آنها فکری کنیم؛ دولت در ترازهای بین‌المللی کارهایی انجام داده اما مساله رکود اقتصادی است، گزارش بانک جهانی در ۱۰ سال گذشته رکود اقتصادی ایران را نشان می دهد، بنابراین در این زمینه به جایگاه بخش خصوصی اعتقاد داریم.

سلاجقه در ادامه به آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: برقی کردن خودرو یکی از راهکارهای برون رفت از این مساله است اما باید تحقیقات در این زمینه همه جانبه باشد تا درصد نقش عوامل مختلف در کاهش آلودگی هوا مشخص شود، تحقیقاتی که در این راستا انجام شده نشان می‌دهد ۹۰ درصد آلودگی خودروها مربوط به سایش است و با برقی کردن ۱۰ درصد آلودگی کاهش می یابد بنابراین تحقیقتات صحیح قبل از اجرا بسیار مهم است که قطعا بخش خصوصی هم می تواند در این زمینه به ما کمک کند، سوال این است که تاکنون چه اندازه در این زمینه ورود کرده است.

معاون رئیس‌جمهور تاکید کرد: دولت به بخش خصوصی اعتقاد دارد، این دو بخش باید مرتب با هم صحبت کنند و قطعاً به نقاط مشترک زیادی خواهیم رسید که می‌توان از آنها برای حفظ محیط زیست استفاده کرد.

شرط قابلیت اجرایی قوانین در کشور

وی با بیان اینکه کشور در زمینه تراز انرژی وضعیت مناسبی ندارد، مصرف انرژی در ایران را بسیار بالا دانست و گفت: ما جزو کشورهای با مصرف بالا در انرژی هستیم که با همکاری دولت، بخش خصوصی و مردم می توان این روند را بهبود بخشید.

سلاجقه به قانون هوای پاک اشاره کرد و گفت: می گوییم این، یک قانون مترقی است اما بهتر بود که بومی سازی می شد؛ باید قوانین با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور تهیه شود؛ قانون زمانی مترقی است که بتواند گره ای از مشکلی باز کند؛ حالا مساله این است که آیا این قانون در کشور قابلیت اجرایی دارد؟ اگر اینطور است چرا تاکنون اجرا نشده است.

رئیس‌ سازمان حفاظت محیط زیست توضیح داد: برای مثال وقتی در قانون گفته می شود که باید حتما سوخت یورو ۶ تولید شود باید کالایی که توانایی استفاده از آن را دارد هم وجود داشته باشد، اما در این زمینه مشکل داریم، بنابراین قوانین باید طوری نوشته شود که بر اساس مسائل و شرایط روز کشور باشد.

وی با اشاره به اینکه حتما میز مشترک بخش خصوصی و دولت در زمینه محیط زیست تشکیل خواهیم داد، افزود: بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی حفظ محیط زیست بر عهده مردم است، سازمان محیط زیست در این زمینه دستگاه ناظر است و بخش خصوصی هم نماینده مردم است، البته در دو سال گذشته اقدامات خوبی انجام دادیم به عنوان مثال تاکنون ۲ هزار خانه محیط زیست در کشور راه اندازی کردیم که فضایی برای برقراری ارتباط میان، دولت ، بخش خصوصی و مردم است.

رئیس‌ سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: هوشمند سازی یکی دیگر از اقدامات دولت است که در تلاشیم مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست را مدرن و هوشمندانه حفاظت کنیم در این زمینه اقداماتی انجام دادیم.

قیمت‌گذاری زیست محیطی همه پهنه‌های کشور

معاون رئیس‌جمهور درباره فعالیت معادن و تخریب محیط زیست گفت: وقتی قرار است منطقه‌ای به عنوان منطقه حفاظت شده تعریف شود، نمایندگان بخش‌های مختلف از جمله وزارت صمت و جهاد کشاورزی هم در جلسات آن حضور دارند و نظرات خود را بیان می کنند اما نکته جالب اینجاست فردای روزی که آن منطقه حفاظت شده اعلام می‌شود، اولین نهادی که برای فعالیت های معدنی با دریل به جان آن می افتد وزارت صمت است، آیا آیندگان ما به این منابع نیاز ندارند؟ باید این مناطق را قیمت گذاری کنیم.

سلاجقه افزود: بر این اساس تا پایان امسال ۹۰ درصد از پهنه های کشور را قیمت گذاری می کنیم، یعنی درخت ، منابع آبی و هر آنچه که در یک منطقه است قیمت گذاری می شود، به عنوان مثال وقتی معدنکاوی در منطقه ای انجام می شود سود و زیان آن بررسی می شود باید با مولفه های محیط زیستی آن منطقه هم همین رفتار شود و قیمت گذاری صورت گیرد، درخت و جانوران همه قیمت دارند و باید در چرخه حیات محاسبه شوند.

وی تاکید کرد: بر این اساس اگر قرار است در منطقه ای بارگذاری مثلا مانند فعالیت معدنی انجام شود باید حتما قیمت آن منطقه از لحاظ مولفه های محیط زیستی هم مشخص شود، سوال این است چرا خسارت های تخریب محیط زیست پرداخت نمی شود، باید خسارتی که به طبیعت وارد می شود را مشخص کنیم.

سلاجقه رویکرد دولت را حفظ محیط زیست عنوان کرد و در عین حال افزود: مساله این است که دشمن ما را احاطه کرده، دشمن با تمام قدرت به جنگ اقتصادی با ما آمده است اما در این شرایط هم دولت کارش را انجام می‌دهد.

رئیس‌ سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دولت در زمینه بهینه سازی سوخت هم اقدامات خوبی انجام داده است، همواره بهانه اجرا نکردن اعتبار بوده است و واقعا هم سرمایه گذاری در این بحث هزینه زیادی می خواهد، در این راستا ۹ پالایشگاه به سمت کاهش سولفور رفته است اما اجرای آن هزینه هنگفتی را می طلبد، تاکنون یک میلیارد دلار در زمینه بهینه سازی سوخت سرمایه گذاری کرده است.

آیین‌نامه‌های آلایندگی خودرو باید به‌خوبی و به‌موقع اجرا شود

سلاجقه اظهار داشت: در بحث خودرو باید آیین نامه ها به خوبی و به موقع اجرا شود؛ اگر قرار باشد زمان اجرای یک آیین نامه جابجا شود به نفع دولت و ملت نیست چون حتما حجم آلایندگی بیشتر خواهد شد، از طرفی هم انتشار گازهای گلخانه ای را داریم که خودمان مقصر آن هستیم، حالا باید تمهیداتی برای کاهش آن بیندیشیم، از سوی دیگر تاثیرات تغییر اقلیم هم مشکلاتی ایجاد کرده است، اکنون در حال به روز کردن سیاهه انتشار آلودگی هوا که به سال ۱۳۹۶ بر می گردد هستیم باید آن را به روز کنیم تا راه چاره آن هم به روز شود.

رئیس‌ سازمان حفاظت محیط زیست به شرایط محیط زیستی استان تهران اشاره کرد و گفت: استان تهران هم شرایط خاص خودش را دارد صنایع غیرمجاز زیادی در اطراف تهران فعالیت می کند، از طرفی چاه های غیر مجاز زیادی حفر شده که مشکلات متعددی را برای محیط زیست استان رقم می زنند، در این زمینه بخش خصوص می تواند کمک زیادی به ما کند، البته دراین راستا با سمن ها تعامل خوبی داریم و در معمولا در جلسات محیط زیست حضور دارند و از نظرات آنها استفاده می کنیم.

وی درباره نقش اتقاق بازرگانی تهران در حفظ محیط زیست گفت: این اتاق نقش فرآوری سرزمین را بر عهده دارد، تمام منابعی که استفاده می کنید از سرزمین است بنابراین وقتی در مبادلات خود به بخش سود و زیان آن معامله می پردازید باید حتما به قیمت سرزمین هم توجه کنید. سوال این است که چرا هزینه پرداخت نمی کنید ؟ چون ارزش گذاری اقتصادی انجام ندادیم، پهنه سرزمین را بر اساس توان اکوسیستم مدیریت نکردیم، ردپای کربن، آب و اکولوژیک مناسب نیست، این اصطلاحات در دنیا کار می شود و بایدبه آنها بپردازیم.

کد خبر 824910
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha