مدیر عامل شرکت خاکریز آب گفت: تا به امروز ۵۵۰ کیلومتر کانال آب سطحی ایجاد کردیم، که به اندازه شریان‌ها و اتوبان‌های اصلی شهر است. ۱۵۰ کیلومتر دیگر نیز با اعتبار نزدیک ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم تا شبکه آبهای سطحی کامل شود.

کانال آب ورامین

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین ، حمید نجاری اصل در نشستی که امروز با خبرنگاران داشت، گفت: این شرکت در سال ۷۳ برای جمع آوری آب‌های سطحی و افزایش تاب آوری شهر تهران با وام بانک جهانی ایجاد شد و با این وام نیز دستگاه تی بی ام و قالب‌هایش خریداری شد.

او افزود: سازمان مشاور ما دست به مطالعه آب‌های سطحی زد و تهران را به ۴ حوزه شرقی، غربی، مرکز و چیتگر تقسیم کرد؛ به طور کلی ۲۱۱ پروژه در تهران تعریف شد و اولویت بندی‌هایی نیز براساس قدرت تخریب سیل پیش بینی شد.

نیاز تهران به ۱۵۰ کیلومتر کانال آب سطحی

به گفته نجار « تا به امروز ۵۵۰ کیلومتر کانال آب سطحی ایجاد کردیم، که به اندازه شریان‌ها و اتوبان‌های اصلی شهر است. ۱۵۰ کیلومتر دیگر نیز با اعتبار نزدیک ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم تا شبکه آبهای سطحی کامل شود. براساس برنامه ۴ ساله‌ای که شهرداری تهران به ما ابلاغ کرده است، سالانه باید ۱۰ کیلومتر شبکه اصلی اضافه کند و یک کیلومتر احیای رودخانه ها را انجام دهیم.»

او تاکید کرد: رودخانه‌هایی که در حریم قرار می‌گیرند، تحت مدیریت شهرداری هستند و رودخانه کن یکی از مواردی است که باید اقداماتی همچون شیب شکن در آن انجام شود. در کانال شایق نیز باید افزایش معبر انجام دهیم. این موارد جز پروژه‌های رودخانه‌ای هستند و در غرب تهران باید بیش از ۱۰۰ کیلومتر احداث شبکه آب سطحی داشته باشیم. در حال حاضر این کار با تی بی ام در حال پیگیری است.

نجاری افزود: برنامه ما برای رسیدن به ۷۰۰ کیلومتر از شبکه آب‌های سطحی، ۱۰ ساله است و با توجه به نگاه ویژه شهرداری این بازه زمانی می‌تواند کاهش پیدا کند. ما باید هر سال۱۰ کیلومتر، شبکه آب‌های سطحی ایجاد کنیم و در حال حاضر ۱۰ کیلومتر را امسال انجام داده‌ایم.

او در رابطه با ایمنی تهران در برابر سیل نیز توضیح داد: برنامه ما مبتنی بر بازگشت سیلاب ۵۰ ساله است اما اگر سیلی بیاید که فراتر از این دوره باشد و در طراحی‌ها ندیده باشیم، شرایط متفاوت است. براساس دوره بازگشت ۵۰ ساله وضعیت خوبی داریم.

نجاری در مورد ۲۱۱ پروژه گفت: در چیتگر و حوالی الهیه پروژه‌هایی در دست احداث داریم و در مناطق دیگر نیز پروژه‌هایی همچون افزایش معبر و... پیگیری می‌کنیم. احیای کانال سرخه حصار که یکی از کانالهای اصلی شهر است را در دستورکار داریم چرا که تمام آبی که در سمت شرق است به سمت سرخه حصار می‌رود. این کانال در سال‌های گذشته با توجه به فاضلاب و اسیدی شدن رودخانه در مرحله نابودی قرار گرفت.

او در مورد احیای کانال منطقه شریعتی توضیح داد: این کانال به صورت اریب از خانه‌های مردم عبور می‌کند و باعث شده است تا اجازه ساخت و ساز به کسی داده نشود و ما تلاش می‌کنیم با انحراف مسیل و وصل به کانال باختر این مشکل را حل کنیم و برنامه ۲ ساله در نظر گرفته‌ایم.

کد خبر 824641
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha