درحالی که آمریکا هم‌زمان با حمایت از تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه غزه در تلاش برای محافظت از ارتش این رژیم در برابر عملیات‌های حزب‌الله در مرز لبنان و فلسطین اشغالی است، شواهد نشان می‌دهد که فرستاده واشنگتن در ماموریت جدید خود در بیروت شکست خورد.

عاموس هوکشتاین

به گزارش همشهری‌آنلاین، در حالی که با آغاز سال ۲۰۲۴ نیز هیچ چشم‌اندازی برای حل بحران ریاست‌جمهوری لبنان دیده نمی‌شود و بیش از یک سال است که لبنانی‌ها با معضل خلأ ریاست‌جمهوری دست و پنجه نرم می‌کنند، برخی در داخل این کشور امیدوار بودند تحرکات خارجی از جانب کشورهایی همچون فرانسه و قطر بتواند پرونده ریاست‌جمهوری لبنان را مجددا فعال کند.

اما با ادامه جنگ غزه و تنش‌هایی که در جنوب لبنان وجود دارد به نظر نمی‌رسد که طرف‌های مربوطه داخلی و خارجی، انتخاب رئیس جمهور این کشور را در اولویت قرار دهند؛ به ویژه اینکه همه تلاش نمایندگان غربی و آمریکایی در لبنان طی مرحله اخیر متمرکز بر وادار کردن لبنان به خودداری از پاسخ به تجاوزات رژیم اشغالگر در جنوب بوده است.

شکست ماموریت فرستاده جنجالی آمریکا به لبنان

«عاموس هوکشتاین» مشاور ارشد کاخ سفید که پیشتر اصطلاحا نقش میانجی را در ترسیم مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی داشت نیز اواخر هفته گذشته به همین منظور به لبنان سفر کرد و در تلاش برای حمایت از منافع و امنیت رژیم صهیونیستی بود. اما بعد از دیدار هوکشتاین با مقامات لبنانی از جمله «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت موقت و «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور مشخص شد فرستاده مذکور آمریکا حامل هیچ ابتکاری برای آرام کردن جبهه جنوب لبنان نبوده و همانند سایر نمایندگان غربی و آمریکایی، منظور او این بود که حزب‌الله نباید پاسخ حملات اسرائیل به جنوب لبنان را بدهد.

در شرایطی که هوکشتاین مدعی بود آمریکا به دنبال یافتن راهکار دیپلماتیک برای رسیدگی به وضعیت جنوب لبنان است، اما منابع آگاه لبنانی اعلام کردند اظهارات این فرستاده آمریکایی با کاری که کشورش در واقعیت انجام می‌دهد تناقض دارد؛ زیرا علاوه بر مقاومت، دولت و مقامات لبنانی نیز تاکید دارند که وضعیت جنوب لبنان را نمی‌توان از نوار غزه جدا کرد و تا زمانی که تجاوزات رژیم صهیونیستی در غزه متوقف نگردد، بحثی درباره آرامش در جبهه جنوب لبنان وجود ندارد.

بنابراین در حالی که آمریکا صراحتا از تداوم تجاوزات و جنایات اشغالگران در نوار غزه حمایت می‌کند، «میانجیگری» واشنگتن برای مهار درگیری بین لبنان و رژیم صهیونیستی قابل قبول نیست. علاوه بر آن آمریکا با تجاوزات اخیر خود ضد یمن نشان داد که در ادعاهای خود مبنی بر جلوگیری از گسترش جنگ غزه جدی نبوده و به دنبال ماجراجویی جدید در منطقه است.

به گفته منابع آگاه لبنانی، بنابراین سفر هوکشتاین به بیروت نتیجه خاصی نداشت و شواهد نشان می‌دهد تا زمانی که جنگ علیه غزه متوقف نگردد، وضعیت در جنوب لبنان به همین منوال ادامه خواهد داشت و حتی ممکن است شاهد شدت گرفتن عملیات‌های حزب‌الله در پاسخ به تشدید تجاوزات رژیم صهیونیستی باشیم.

بر اساس این گزارش، هوکشتاین به نبیه بری و نجیب میقاتی قول داده که در مرحله بعدی «ایده‌های عملی را در چارچوب یک فرمول یکپارچه» برای رسیدگی به وضعیت جبهه جنوبی لبنان ارائه کند. موضع رسمی لبنان نیز این بود که اسرائیل باید به طور کامل مفاد قطعنامه ۱۷۰۱ را اجرا کند و آرام کردن اوضاع در جبهه جنوب لبنان بدون توقف جنگ علیه غزه ممکن نیست.

طبق اطلاعات روزنامه الدیار، هوکشتاین به طرف لبنانی وعده داد که موارد مذکور را پیگیری کند و بر برقراری آتش‌بس در مرزهای لبنان به موازات رسیدن به آتش‌بس بشردوستانه احتمالی در نوار غزه تاکید کرد. البته شواهد نشان می‌دهد که رسیدن به آتش‌بس موقت تحت عناوین مختلف در غزه، دور از انتظار است.

هوکشتاین همچنین پیشنهاد برقراری یک آتش‌بس موقت در جنوب لبنان را داد که طرف لبنانی قاطعانه آن را رد و تاکید کرد اگر آمریکا به دنبال آرامش در جنوب لبنان است ابتدا باید جنگ علیه غزه را متوقف کند.

آغاز کار سفیر جدید آمریکا در بیروت با تمرکز بر پرونده تحولات جنوب لبنان

از سوی دیگر منابع لبنانی از آغاز ماموریت «لیزا جانسون» سفیر جدید آمریکا در لبنان خبر داده و اعلام کردند که او آماده نقش‌آفرینی در پرونده تحولات جنوب لبنان بوده و قصد دارد در این زمینه به هوکشتاین کمک کند.

بر اساس این گزارش، تمرکز بر وضعیت جنوب لبنان یکی از ماموریت‌های اصلی لیزا جانسون بوده و دولت آمریکا روی تجارب او در این زمینه حساب باز کرده است.

طی دو دهه گذشته اغلب سفرای آمریکا در لبنان زن بوده‌اند و این بار نیز یک زن مدیریت اتاق عملیات واشنگتن در بیروت را به‌عهده گرفته است؛ البته سفیر جدید ایالات متحده ویژگی‌هایی کاملاً متفاوت با دوروتی شیا (سفیر سابق) دارد و از وزنه علمی و سیاسی و اجتماعی بالایی برخوردار است.

لیزا جانسون به موضع‌گیری‌های تند علیه حزب‌الله شهرت دارد. این دیپلمات ۵۷ ساله ارشد آمریکایی لبنان را به‌خوبی می‌شناسد و از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ در سفارت آمریکا در بیروت کار می‌کرد. بسیاری معتقدند که لیزا جانسون در عمل و رفتار سیاسی شباهت زیادی به «جفری فلتمن» سفیر اسبق آمریکا در لبنان دارد. فلتمن دیپلماتی مرموز و مخفی‌کار بود که به‌دور از پوشش رسانه‌ای پروژه‌های سیاسی و امنیتی آمریکا را در لبنان دنبال می‌کرد.

همه سفرای ایالات متحده همواره از اختیار تام برای مداخله در انواع امور سیاسی و امنیتی و... در لبنان برخوردار بوده‌اند. مسئولان آمریکایی این‌گونه توجیه می‌کنند که نقش اطلاعاتی دیپلمات‌های این کشور ضمن سیاست‌های خارجی آمریکاست و این کاری است که دیپلمات‌های ایالات متحده از سال‌های دور انجام می‌دهند، در این میان دیپلمات‌های آمریکایی که در لبنان حضور دارند از تسلط ویژه‌ای بر مقامات و سیاستمداران لبنانی برخوردارند؛ تا جایی که می‌توانند به مسئولان از جمله وزرای این کشور امر و نهی و آنها را تهدید کنند. تضعیف جایگاه حزب‌الله و مقابله با آن در اشکال گوناگون مهمترین هدفی است که سفارتخانه آمریکا از دو دهه گذشته در بیروت دنبال می‌کرده که تاکنون نتیجه نداشته است.

کد خبر 824236
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نشاط FR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    0 0
    فقط می تونم با تمام وجود بگم مرگ بر آمریکا این شیطان بزرگ