شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

یکی از غذاهای محلی استان کرمان که با استفاده از نخود و گوشت و کشک تهیه می‌شود آبگوشت بزقرمه می باشد که بسیار مقوی و خوشمزه است و باعث تقویت قوای بدن می‌شود.

آبگوشت بزقرمه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، یکی از غذاهای محلی استان کرمان که با استفاده از نخود و گوشت و کشک تهیه می‌شود، آبگوشت بزقرمه است که بسیار مقوی و خوشمزه است و باعث تقویت قوای بدن می شود. برای تهیه آن از گوشت بزغاله استفاده می‌کنند. ظاهر این غذا بسیار شبیه حلیم بادمجان است ولی داخل آن از کشک استفاده می‌شود.

در ادامه مواد لازم برای تهیه آبگوشت بز قرمه را مشاهده بخوانید و سپس طرز تهیه آبگوشت بزقرمه را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه آبگوشت بزقرمه

نخود گرد خیس خورده بدون پوست: ۲۰۰ گرم

گوشت گوسفند سردست یا ماهیچه: ۴۰۰ گرم

کشک: ۱ و ۱/۳ پیمانه

سیب زمینی: ۱ عدد

پیاز: یک عدد بزرگ

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار دلخواه

زعفران دم کرده: ۱ و نیم قاشق غذاخوری

سیر له شده: ۵ حبه

پیازداغ، سیرداغ و نعنا داغ: برای تزیین

گردو: اختیاری و به مقدار دلخواه

بزقرمه کرمانی ؛ غذایی با خواص فراوان

طرز تهیه آبگوشت بزقرمه

برای تهیه این غذا باید از شب قبل نخودها را بخیسانید و بعد پوست آنها را بگیرید تا سبک‌تر شود. سپس آنها را نیم پز کنید. بعد از آن داخل یک قابلمه پیازها را به صورت نگینی خرد کرده و درون مقداری روغن تفت دهید تا سبک و طلایی رنگ شوند.

پس از آن سیر له شده یا رنده شده را اضافه کرده و تفت دهید ولی نباید بگذارید که سیر بیش از حد سرخ شود چون طعم تلخی به غذا می‌دهد. پیاز را هم نباید بیش از حد سرخ کنید چون برای گرفتن بوی گوشت باید هنوز پیاز آبدار باشد.

سپس مقداری زردچوبه و پیاز و سیر را اضافه کرده و باز هم تفت دهید تا بوی خامی گرفته شود.

در مرحله بعد گوشت خرد شده را به محتویات ظرف خود اضافه کنید و تفت دهید. وقتی که رنگ گوشت برگشت و قهوه‌ای شد باید نخودهایی که نیم پز کرده بودید به همراه سیب زمینی به قابلمه خود اضافه کنید و کمی آب روی آن بریزید تا سیب زمینی‌ها و نخودها خوب بپزند.

تقریباً باید نصف قابلمه آب باشد و نباید بیش از حد آب بریزید و بگذارید که روی شعله ملایم گاز به تدریج بپزد و جا بیفتد.

اگر بخواهید این غذا را به صورت خورش سرو کنید باید آب بیشتری داشته باشد و اگر بخواهید در کنار نان آن را میل کنید باید بگذارید که آب آن کاملاً کشیده شود و غلظت بیشتری داشته باشد چون باید در ادامه باز هم مقداری با کشک آنها را بپزید.

بعد از اینکه بزقرمه آماده شد باید آن را بکوبید و کمی نعنا داغ و کشک و زعفران را اضافه کنید و بگذارید که حدود ۲۰ دقیقه با کشکی که اضافه کرده‌اید جوش بخورند و بعد نمک و فلفل را داخل آن بریزید و طعم آن را بچشید.

اگر مناسب بود آبگوشت بزقرمه کرمانی شما آماده شده و می توانید در ظرف دلخواه آن را سرو کرده و میل کنید.

برای تزیین آبگوشت بزقرمه می‌توانید از نعنا داغ، پیاز داغ و سیر داغ و یا گردو کمک بگیرید و اگر خواستید می‌توانید این غذا را در کنار برنج یا با انواع نان میل کنید

کد خبر 823982

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha