دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۵ - ۱۳:۵۷
۰ نفر

حسین حسین نژادقندی: امور تربیتی که سال80 از مدارس رفته بود، اکنون برگشته است.

 معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش تعداد مربیان پرورشی را در حال حاضر 31 هزار نفر برای 15میلیون جمعیت دانش‌آموزی ذکر کرده‌اند که با این آمار به ازای هر 500نفر دانش‌آموز، یک مربی پرورشی وجود دارد و به قول ایشان با کمبود 90هزار نفری نیروی انسانی مواجه هستند.

آیا این صحیح است که اول بیمارستان را افتتاح کنیم و سپس پزشکان و کادر درمانی آن را تربیت کنیم و یا در مدرسه‌ای رشته ریاضی دایر کنیم، بدون اینکه دبیر ریاضی داشته باشیم؟ احیای معاونت پرورشی نیازمند نیروی انسانی متخصص جهت رسیدن به اهداف متعالی آن است، به ویژه اینکه این بار،پسوند«تربیت بدنی» را هم به آن اضافه کرده‌اند.

مربی پرورشی یک فرد عادی با اطلاعات ناقص نیست که با درج آ‌گهی در روزنامه‌ها نسبت به جذب آنها اقدام شود، بلکه مربی پرورشی برعکس مربی آموزشی، که در یک رشته معینی تخصص دارد، می‌بایستی دارای یک مجموعه تخصص‌ها و اطلاعات متنوعی باشد تا بتواند در حیطه کاری خود موفق باشد. وسعت و گستره مسائل پرورشی آن‌چنان است که هر کسی را یارای اجرای برنامه‌های آن نیست و از این‌رو لازم است که مربی پرورشی خود در یک دانشگاه یا مراکز آموزش عالی پرورش یابد.

ذیلاً گزیده‌ای از مشخصات یک مربی پرورشی متخصص و متعهد عنوان می‌شود تا معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش در به کار گماردن آنها نهایت دقت و موشکافی را داشته باشد که در غیر این صورت شاهد رویگردانی دانش‌آموزان از مسائل پرورشی بوده و احیاناً شاهد انحلال دوباره این معاونت خواهیم بود. البته در هر حال لازم است معاونت پرورشی،  دلایلی را که در سال 80 موجب انحلال این نهاد گردید، با دقت مورد بررسی قرار داده و در آنها به طور کامل و قطعی تجدیدنظر کند و اما شرایط:

*مربی پرورشی می‌بایستی حداقل دارای مدرک کارشناسی در رشته‌های علوم تربیتی ، روانشناسی و فلسفه بوده  و بر دروس حوزوی با توجه به وظایف سنگین خود در مدارس،تسلط کامل داشته باشد.

*رفتار و کردار و فضایل اخلاقی او، می‌بایستی الگویی برای دانش‌آموزان و سایر معلمان در مدرسه باشد تا بتواند پیوندی عمیق و رابطه‌ای عاطفی بین خود و دانش‌آموزان فراهم سازد. زیرا بدون چنین پیوندی، مسلماً جاذبه‌ها به دافعه تبدیل خواهد شد.

*مربی پرورشی می‌بایستی آگاهی کامل به مسائل سیاسی کشور و منطقه و جهان داشته باشد تا بتواند آنها را تفسیر و تحلیل نموده و پاسخگوی منطقی سئوالات دانش‌آموزان باشد.

*او باید شناخت کافی از فرهنگ پربار اسلام و قرآن کریم داشته باشد. تا بتواند دانش‌آموزان را با معانی و مفاهیم علمی قرآن آشنا سازد.

*مربی پرورشی می‌بایستی با جاذبه خود در ترویج فرهنگ نماز و فلسفه وجودی آن دانش‌آموزان را به صورت خود‌جوش جهت اقامه نماز جماعت ترغیب و تشویق کند.

*او باید یک مجموعه اطلاعات در ارتباط با شاخه‌های گوناگون هنر همچون نقاشی، نویسندگی، شعر، تئاتر، موسیقی و... داشته باشد تا بتواند دانش‌آموزان علاقه‌مند به رشته‌های مختلف هنری را راهنمایی کند.

*مربی پرورشی باید در طول سال تحصیلی با برگزاری مسابقه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و... به بهترین وجه، برترین دانش‌آموزان را انتخاب و با تهیه جوایزی، آنها را مورد تشویق قرار دهد.

*تشکیل و گسترش کتابخانه مدارس و آشنا نمودن دانش‌آموزان با فرهنگ کتابخوانی از دیگر وظایف مربی پرورشی است.

*اجرای برنامه‌های ورزشی صبحگاهی باتوجه به وظایف جدید معاونت پرورشی باید روزانه با همکاری معلمان ورزشی صورت بگیرد.

*سخـنـــرانـــی در مناسبت‌های مختلف از جمله اعیاد ملی و مذهبی و سایر مناسبت‌ها از دیگر وظایف مربیان پرورشی به شمار می‌رود.

*ترتیب گردش‌های علمی و تفریحی در روزهای تعطیل، کمک مؤثری در ایجاد ارتباط او با دانش‌آموزان و همچنین تقویت ارتباط دانش‌آموزان با یکدیگر را فراهم می‌آورد.

*ایجاد تشکل‌های مختلف دانش‌آموزی و برگزاری انتخابات جهت اداره امور مدرسه توسط دانش‌آموزان از وظایف دیگر مربی پرورشی است.

*کیفی کردن فعالیت‌های پرورشی و توجه به اهداف پرورشی نظام آموزشی می‌تواند نقش دیگر مربی پرورشی در مدرسه باشد.

کد خبر 8238

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز