دبیر مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران درباره تصمیمات تازه قرارگاه اجتماعی تهران در حوزه کودکان کار توضیحاتی داد.

كودك كار

به گزارش همشهری آنلاین، پیرو انتخاب علیرضا زاکانی به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهوری در حوزه مدیریت آسیب‌های اجتماعی، جلسات هم اندیشی مدیریت شهری با نخبگان، اندیشمندان، جامعه دانشگاهی و مجموعه‌های تخصصی شکل گرفت تا با هم‌افزایی در این زمینه، بهترین راهکارها برای ساماندهی کودکان کار و خیابان شکل بگیرد و به مرحله اجرا برسد. یکی از این نشست‌ها، جلسه‌ای بود که هفته گذشته، با حضور شهردار تهران به میزبانی مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب اجتماعی کلانشهر تهران، با ۵۰ سازمان‌ مردم‌نهاد فعال در حوزه کار کودک در شهر تهران برگزار شد.

طرح های ساماندهی خانواده‌محور باشد

عبدالمجید رحمانی، دبیر مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران در گفت‌وگو با همشهری درباره این جلسه گفت: در این نشست صمیمانه و راهبردی، حاضران بر اساس رویکرد جلسه به ارائه طرح‌ها، انتقادات و پیشنهادات بر اساس تجربه زیسته خود پرداختند و طرح‌های آینده نگرانه خود در عرصه این آسیب اجتماعی را ارائه کردند.

او با اشاره به حضور شهردار تهران در جایگاه نماینده ویژه رئیس جمهور در این نشست، ادامه داد: شهردار تهران در این جلسه ضمن تاکید بر داشتن رویکرد فراتحلیل در بررسی آسیب‌های اجتماعی، بر خانواده محور و مشارکت محور بودن طرح ها نیز تاکید کرد و تنظیم پیوست‌های حمایتی و توانمندسازی کودکان و خانواده های آنها را از الزامات طرح های ساماندهی دانست.

برخورد فراملیتی با کودکان خیابان

به گفته رحمانی، یکی از موارد مورد اشاره زاکانی در نشست با سازمان های مردم‌نهاد، ضرورت حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی و معیشتی این قشر آسیب دیده و پرهیز از برخورد قهرآمیز با کودکان در هنگام ساماندهی بود.

دبیر مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران، دیگر موارد طرح شده در نشست با سازمان‌های مردم‌نهاد را، لزوم توجه جدی به تمامی کودکان کار بدون توجه به ملیت آنها (ایرانی و غیر ایرانی)، ارتقای فرهنگ در چهار حوزه کودک، خانواده کودک، مردم جامعه و مسئولین، فضاسازی برای تشکل‌ها در محلات جهت فعالیت بیشتر، توجه به محتوای تبلیغات برای کاهش آسیب روانی برای کودک و همچنین نیازسنجی و مشخص کردن مشکلات کودکان کار متناسب با بافت فرهنگی و اجتماعی خود و منطقه فعالیت عنوان کرد.

آموزش؛ مهم ترین دغدغه در رابطه با کودکان کار

به گفته رحمانی، سازمان‌های مردم‌نهاد در این جلسه نظرات خود را درباره مدل مواجهه و توانمند سازی کودکان کار و خیابان مطرح کردند و مدلی نیز توسط مرکز رصد و پایش آماده شده بود که در این جلسه مطرح و قرار شد کارگروه تخصصی ایجاد شود تا کار ساماندهی به صورت متقن، علمی و با حمایت تمامی مجموعه های درگیر دنبال و مدل نهایی مواجهه با کودکان کار مشخص شود.

او، اصلی‌ترین محورهای مطرح شده در این نشست هم‌اندیشی را بازماندگی کودکان کار از تحصیل عنوان کرد و افزود: فعالیت‌های زیادی در زمینه آموزش این کودکان در حال انجام است، مجموعه‌های مردمی و دستگاه‌های مرتبط در این زمینه آمادگی‌هایی دارند که می‌توان با پیوند این دو مشکل آموزش این کودکان را تا حد زیادی حل و فصل کرد.

افزایش دسترسی کودکان کار به امکانات تفریحی و ورزشی

رحمانی در توضیح دیگر موضوعات مهم طرح شده گفت: موضوع بعدی که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت تفریح، سرگرمی و ورزش کودکان کار و استفاده آنها از امکانات این حوزه بود که قرار شد در این زمینه تمرکز بیشتری شود و کودکان کار بتوانند از امکانات بیشتری استفاده کنند.

دبیر مرکز رصد و پایش آسیب‌های اجتماعی تهران، توانمندسازی کودکان کار و خانواده‌ها آنها را از مهم ترین موضوعات مطرح شده در این جلسه عنوان و اضافه کرد: نکته اصلی‌ در این زمینه این است که تا جایی که امکان دارد خانواده این کودکان با حمایت و هماهنگی همه مجموعه‌ها شناسایی و زمینه توانمند سازی و آموزش توامان کودکان و خانواده آنها فراهم شود.

رحمانی افزود: استعدادیابی کودکان کار و خیابان در مرحله بعدی توجه است تا هریک از این کودکان متناسب با استعدادی که دارد به توانمندی لازم دست یابد و زمینه و رشد و تعالی کودکان فراهم شود. بحث‌های حمایتی از این کودکان نیز از مباحث طرح شده در نشست هم ‌اندیشی با سمن‌ها بود تا کودکان کار و خانواده‌های آنها به درآمد قابل قبول برسند. به گفته او، این مباحث قرار است در مدل‌های کوتاه‌مدت برای رفع نیازهای حیاتی و میان‌مدت و بلندمدت برای توانمندسازی و حمایت از کودکان کار وخیابان دنبال شود.

کد خبر 823737
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha