رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست از بررسی تأثیر بارورسازی ابرها در ترکیه بر کاهش بارندگی در ایران خبر داد و گفت: «پاسخ به ابهامات و شبهاتی که در این زمینه وجود دارد، نیازمند مستندات و داده‌های علمی است و بعد از بررسی‌های علمی، نتیجه را به زودی به مردم اعلام می‌کنیم.

نمایی زیبا از قله دماوند در ابرها

همشهری آنلاین - مجید جباری: انتشار اخبار مربوط به دخالت برخی از کشورهای همسایه در تغییرات اقلیمی و کم‌بارشی ایران در بعضی رسانه‌ها و فضای مجازی جنجال زیادی به‌پا کرده است. برخی از شایعات جنگ‌های اقلیمی را مطرح و عنوان کردند که ترکیه اجازه ورود ابرهای بارشی به ایران را نمی‌دهد. بحث پربارشی کشور ترکیه و ضعیف‌شدن سامانه‌های بارشی پس از ورود به ایران به‌جایی رسید که حتی موضوع عجیب ابردزدی را هم به ادبیات محیط‌زیستی وارد کرد. حالا داریوش گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست درگفت‌وگو با همشهری آنلاین از بررسی تأثیر بارورسازی ابرها در ترکیه بر کاهش بارندگی در ایران خبر داده و می‌گوید: «پاسخ به ابهامات و شبهاتی که در این زمینه وجود دارد، نیازمند مستندات و داده‌های علمی است. بر همین اساس، سمیناری با حضور کارشناسان و متخصصان این حوزه برگزار کردیم و سه‌شنبه هفته آینده نیز نشست دیگری در این زمینه برگزار خواهیم کرد. اما هنوز داده‌های علمی و مستندات علمی برای تأیید یا رد این موضوع در دست نیست و بعد از بررسی‌های علمی، نتیجه را اعلام خواهیم کرد.»

همشهری آنلاین اما سراغ کارشناسان و مسئولان سازمان هواشناسی رفته است تا مشخص شود آیا آنطور که مطرح می‌شود ابردزدی ترکیه از ایران امکان دارد یا آنکه ترکیه در صورت بارورسازی‌ ابرها چه اندازه در خشکسالی زمستانی ایران تأثیرگذار است؟

از بارورسازی ابرها در ترکیه خبر ندارم

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در این باره به همشهری آنلاین گفت:« الگوی جوی ترکیه با ایران متفاوت است. میانگین بارش ترکیه سالانه بیش ‌از ۵۰۰میلی‌متر و در کشور ما ۲۳۰میلی‌متر است که نشان می‌دهد ۲کشور، ۲اقلیم متفاوت دارند. ضمن اینکه در بررسی میانگین بارش‌های ۵۰ساله اخیر ۲کشور، تغییر قابل‌توجه و محسوسی در بارش‌ها دیده نشده است.»

ترکیه اجازه ورود ابرهای بارشی به ایران را نمی‌دهد؟ | اعلام دلیل کم بارشی ایران در مقایسه با ترکیه
صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا

صادق ضیائیان افزود:«ترکیه بیش از ۲برابر ایران میانگین بارندگی سالانه دارد. البته که بارورسازی ابرها در بسیاری از کشورها انجام می‌شود. اما از این موضوع که آیا ترکیه در چند سال اخیر در حال بارورسازی ابرها بوده یا خیر؟ اطلاعی ندارم؛ با این حال معتقدم، این کشور نیاز به بارورسازی ابر ندارد. ضمن اینکه اگر ترکیه از این روش علمی استفاده کند، در یک محدوده کوچک تأثیرگذار است. در نتیجه اینکه تأثیر بارورسازی ابرها در ترکیه بر بارش‌های ایران و منطقه محال است.»

بارورسازی چقدر بر بارشها موثر است؟

یک دکترای آب و هواشناسی هم با بیان اینکه بارورسازی ابرها در هر کجای دنیا که انجام شد، به‌صورت مقطعی و در محدوده جغرافیایی بسیارکم بوده است، به همشهری آنلاین گفت:«مطالعات نشان می‌دهد اگر بارورسازی ابر در یک محدوده موفقیت‌آمیز باشد که البته در بسیاری موارد موفقیت‌آمیز نیست، تا ۱۰درصد می‌تواند بارش را افزایش دهد. به‌صورت نظری یک جبهه هوا با میزان مشخص رطوبت، با بارورسازی ابرها رطوبتش کاهش می‌یابد و ممکن است به منطقه دیگر نرسد. اما این موضوع به لحاظ عملی کاملا متفاوت است. جبهه هوا بدون ارتباط با هوای محیط اطراف خود نیست. بنابراین به لحاظ نظری اگرچه بارورسازی ابر در یک منطقه می‌تواند باعث کاهش رطوبت جبهه هوا در منطقه دیگر باشد، اما یک بسته هوا در عبور از منطقه‌ای به منطقه دیگر، می‌تواند با عبور از یک دریاچه، رطوبت بیشتری جذب کند و در ادامه راه در یک منطقه خشک، رطوبت خود را از دست بدهد. »

ترکیه اجازه ورود ابرهای بارشی به ایران را نمی‌دهد؟ | اعلام دلیل کم بارشی ایران در مقایسه با ترکیه
نیما فریدمجتهدی،دکترای آب و هواشناسی

نیما فریدمجتهدی اضافه کرد:«برای مثال جبهه هوایی که از منطقه اسکاندیناوی به سمت ایران حرکت می‌کند، می‌تواند روی دریای سیاه رطوبت جذب کند و در قفقاز ببارد و در ادامه خشک‌تر شود؛ اما در ادامه راه با عبور از روی دریاچه‌خزر رطوبت جذب می‌کند و بار دیگر در منطقه‌ای مثل شمال ایران، بارش دارد. در نتیجه چون به لحاظ نظری امکان ندارد که شرایط رطوبتی و آب و هوایی همه محیط‌ها الزاما یکسان باشند، بارورسازی ابرها بیشتر در فضای آزمایشگاهی و در منطقه‌ای بسیار محدود و با ۱۰درصد تأثیر بر افزایش بارش همان محدوده امکان‌پذیر است.»

در این زمینه بخوانید:

ماموریت مهم پهپادهای سپاه | تصاویر پهپادهای ایرانی را ببینید

ماجرای جنگ‌های اقلیمی در ایران چیه؟

بارورسازی ابرها راهکار فرار از خشکسالی نیست

سحر تاجبخش، رئیس سازمان هواشناسی امابا اشاره به اینگه بارورسازی‌ ابرها یک موضوع علمی است که در برخی کشورهای دنیا نیز انجام می شود، گفت:«در ایران نیز سازمانی در وزارت نیرو مدت‌هاست روی این موضوع کار می‌کند. سازمان جهانی هواشناسی تاکنون برای این کار توصیه‌ای ارائه نداده است. ممکن است بارورسازی ابرها سبب افزایش ۱۰درصدی راندمان بارش شود اما بارورسازی ابر راهکار عملی و موفقی برای مقابله با خشکسالی‌ها، رفع کم‌بارشی، حل مشکل کم‌آبی یک منطقه و خشک شدن دریاچه‌ها و رودخانه‌ها در مناطقی مثل ایران نیست و در هیچ‌جای جهان از این روش برای اهداف فوق استفاده نمی‌شود. با توجه به کم‌بارشی‌های پیاپی کشور در کنار همه راهکارهای موجود برای بهبود شرایط، توصیه ما مدیریت منابع آب، صرفه‌جویی در همه بخش‌ها و برنامه‌ریزی برای تاب‌آوری با انواع سناریوهای بارشی است.»

ترکیه اجازه ورود ابرهای بارشی به ایران را نمی‌دهد؟ | اعلام دلیل کم بارشی ایران در مقایسه با ترکیه
بارورسازی ابرها تنها یک تا ۱.۵درصد رطوبت قابل تبدیل به بارش ابر را فعال می‌کند

تاریخچه بارورسازی ابرها در ترکیه

براساس بررسی‌های انجام‌شده در سازمان هواشناسی ایران، کشور ترکیه طی سال‌های ۱۹۹۱تا۱۹۹۵ با کمک سازمان جهانی هواشناسی، بارورسازی ابرها را با هدف افزایش بارش انجام داد. عملیات بارورسازی ابرها اما حداکثر می‌تواند ۱۰ تا ۱۵درصد از آب قابل بارش موجود در جبهه هوایی را تبدیل به بارش کند. این امر بدان معناست که بارورسازی ابرها تنها یک تا ۱.۵درصد رطوبت قابل تبدیل به بارش ابر را فعال می‌کند که این مقدار افزایش بارش در بالادست، هیچ‌گاه نمی‌تواند در پایین‌دست اثر معنادار داشته باشد. اگرچه بارورسازی ابرها در ۲۰سال گذشته در کشور ترکیه و در محدوده حوضه آبریز دریاچه وان صورت گرفته است که به‌گفته برخی مجریان این طرح تنها ۱۰درصد افزایش بارندگی ایجاد کرده است اما با توجه به هزینه‌های طرح و عدم‌تحقق اهداف مورد نظر، ترکیه در سال‌های اخیر هیچ فعالیتی در زمینه بارورسازی ابرها انجام نداده است. از سوی دیگر، ناهنجاری هواشناسی بین مناطق غربی کشور با شرق ترکیه مشاهده نمی‌شود. بنابراین عملیات بارورسازی ابرها توسط کشور ترکیه تأثیر چشمگیری بر بارش‌های جوی و منابع آب ایران نداشته است. ضمن آنکه بارورسازی ابرها از سوی ترکیه در مواقعی بر ابرهای عبوری از مسیر ایران تأثیر بارشی داشته است.

پیشینه بارورسازی ابرها در ایران

سال۱۳۵۳ طرح بارورسازی ابرها در ایران توسط وزارت نیرو و به‌مدت ۴سال با هدف افزایش ذخیره آبی سدهای لتیان و کرج و البته با بهره‌گیری از امکانات اجرایی یک شرکت کانادایی انجام شد. ۳۰دستگاه ژنراتور زمینی و تصعیدی دور نقره با یک فروند هواپیما، بارورسازی ابرها را انجام دادند. در گزارش وزارت نیرو آمده است، میزان متوسط افزایش بارندگی در این طرح ۱۸.۵درصد بود. در سال۶۷ نیز تجهیزات به‌جامانده از طرح به یزد منتقل شد و طی سال‌های ۶۷ و ۷۵ به‌صورت پراکنده با استفاده از ژنراتورهای زمینی در ارتفاعات شیرکوه، طرح بارورسازی ابرها به اجرا درآمد.

ترکیه اجازه ورود ابرهای بارشی به ایران را نمی‌دهد؟ | اعلام دلیل کم بارشی ایران در مقایسه با ترکیه

بارورسازی ابرها در چه شرایطی نتیجه می‌دهد؟

بارورسازی ابرها وقتی معنادار است که ابرهای موجود مستعد بارش باشند. البته بیان میزان افزایش بارش تحت‌تأثیر عملیات بارورسازی دشوار است و اینکار باید با روش‌های استاندارد جهانی انجام شود. همچنین مناطقی برای عملیات بارورسازی ابر مناسب هستند که از حداقل بارش میانگین سالانه حدود ۳۰۰میلی‌متر برخوردار باشند تا هزینه‌های مربوط به نیروی انسانی، تجهیزات، هواپیما، هسته‌های میعان و... را کاهش دهد.

کد خبر 823476

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 168
  • نظرات در صف انتشار: 11
  • نظرات غیرقابل انتشار: 157
  • محمد شریف CA ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    اگه دولت دکل های چینی را از مرز بردارد همه چیز خوب میشه کار این دکل ها پراکندگی ابرها است که به بهانه نباریدن تگرگ چینی ها در مناطق مرزی ایجاد کردند و به این بهانه ابرها پراکنده می شوند تا بارشی نباشه و علت اینکه دریاچه ارومیه هم خشک شد علاوه بر سد سازی و جلو گیری از رفتن آب رودخانه ها به دریاچه شدند ابرها را هم با این دکل ها پراکنده کردند
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      93 7
      با حجم بزرگ گاز متان که از جنوب تهران به آسمان میرود انتظار باران و برف نداشته باشید
    • US ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      79 25
      عجب خبری دادید من نمی دانستم هرچه بدبختی مردم دارند می کشند ازرئیسی و‌دولتش هست
  • US ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    91 5
    سازمان هوا شناسی باید بارور سازی ابر ها را بدون فوت وقت انجام دهد زمان محدود است کاری به اینکه چه کشوری بارور سازی ابرها را انجام می دهد نداشته باشد سریعا به فکر بارور سازی ابر های ایران نماید که مردم آب می خواهند وقت را تلف نکنند علی سلاجقه دست بکار شود سد های کشور خالی از آب هست جنگ آب به را ندارند و مردم را به کشتن ندهند ....
    • مجید محاوی IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      احسنت حتی هورالعظیم را خشک کردن تا نفت راحت استخراج کنان حتی منابع طبیعی مانند گیاهان و ابزیان و چرندگان کم یاب را نابود کردن وقتی از یک چای دبش دبش اینقدر اختلاس میشه و منابع به خارج کشور میره میخوای ابری بیاد ببارده والا شک دارم استغفرالله اینها شاید ابرها را هم به ترکیه فروختن مانند تریلیهای طلا .....استغفرالله ربی .‌‌
    • جواد IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      21 1
      از این آدمهایی که چندین روز در مقابل واقعیت اینکه بارور سازی ابرها خوبه مقاومت میکنن چه انتظاری داری ،، واقعا دلیل این همه مخالفت رو درک نمیکنم ،، تازه ترکیه و هیچ کشوری حقیقت رو به شما نمیگه ،، نمیتونید برید خونتون تا آدم اینکاره بیاد کسی که دلش واسه این مردم میسوزه ،،
  • امیر IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    97 3
    احتمالا ابرهایی که از طرف شمال ومنطقه سیبری به ایران می اید را هم روسیه می دزدد
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      9 25
      شما نمزارید باریش داشته باشیم ماه چند بار دیم که میان نابارور مسازید تا نابارده استان ازر بایجان خربی شرقی
  • ایرانی IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    71 57
    عاردوغان تاانجاکه میشدسدزدواب راروی ایران وعراق بست حالا هم ابرهارابارورمیکنه وادعای مسلمانی هم میکنه
  • ناصر IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    65 13
    چرا دروغ میگید
  • ممد IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    32 8
    عجب. خوب شد گفتی
  • هم وطن IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    60 15
    از اردغان رودست خوردید
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    بله مسئولین بی کفایت داشتن یعنی تحریم ابرو باران و امکانات و رفاه برای مردم
    • مهرانه IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      17 67
      عمرتون رو با این حرفا و خیالها به باد دادید و می دیید بنده خدا.....خدایی برای سلامتتون نگرانم و بخدا می سپرمتون
  • ناشناس IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    98 4
    چرا مسعولین دست روی دست گذاشتن مگه نه ادعای قدرت اول منطقه.. پس چرا چنین چیزی کنترل نمیشه؟!!!!!!؟؟؟؟!!!
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    85 4
    تا شما بیان ثابت کنین ما وارد کننده اب از ترکیه هستیم
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    89 2
    یه عالمه چرت و پرت نوشتی، ولی نگفتی دلیل اصلیش چیه
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      دلیل اصلیش ناکارآمدی مسئولین ما در طول چهل سال بیشتر از همه دولت ضعیف رئیسی
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    57 13
    مطمئن باشید در دیواری که کشیده کاری کرده برید بررسی کنید
    • ترانه IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
      2 5
      نه بابا انیشتین اخه ترا چه به سیاست
    • ایرانی IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      15 1
      نمی دانم چرا مزدورا بیشترشان با اسم های زنانه زیر نظر مردم پیام میدن
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    61 2
    تا مشخص شود زمستان تمام شده کار از کار نگذشته اقدام عملی باید کرد آب شرب نداریم
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    62 3
    اقتدار افغانستان ؟؟؟؟؟؟!!!!ترکیه؟؟؟؟!!!!
  • امیر IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    46 21
    خب معلومه ترکیه هوای ابری بارش برف ما رو میدزدن نمیزارن برف بیاد به شهر ما میباره ها اونم فقط باران هست برف نیس
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    چون مسولین ما تمام فکر شون شده غزه روسیه سوریه اما محیط زیست مردم بحال خودشون رها کردن اختلاس مافیا گرانی پدر ملت دراوردن
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      84 4
      عین حقیققت
  • وحید IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    36 6
    هارپ ؟؟؟
  • محمدرضاکرمعلی زاده IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    54 30
    خواهش میکنم این حرف و به گوش مسولین مربوطه برسونید، دردیواره های سبمانی مرز ایران با ترکیه باید یه سیستم باشه که ابرها رو کنترل میکنن ،جتما چک وبررسی بشه.ترکیه اقلیم خاورمیانه رو نابود کرده
  • بازنشسته گرسنه IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    59 9
    از ترکیه نسیت ابرهاهم ازایران فرار میکنند
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      46 3
      😆😆😆😆😆😆حتما هم میرن برای ادامه ی تحصیل ...ای ناقلا ها .
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    68 5
    به طور کلی در کشور ما رسم شده که برای هر مشکلی به دنبال مقصر بگردیم و اعلام کنیم که ما دشمن داریم به جای اینکه مسئله را حل کنیم دائم به دنبال دشمن می گردیم و سرمون رو بند می کنیم
  • منطقی IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    78 5
    باسلام 10 درصد افزایش بارندگی در اثر بارور سازی ابرها با توجه به خشکسالی و خشکی سدها خیلی خیلی رقم بالایی و قابل قبولی است و اگر این 10 درصدها روی هم جمع شوند خیلی زیاد میشود . تورو خدا شما هم سواد و تحقیقات و حس مسئولیتتون رو بالا ببرید و متاسف برای مسئول هواشناسی که از کشور همسایه خود ترکیه اظهار بیاطلاعی میکند و حتی سرچ اینترنت هم نکرده تو چه طوری با این بی اطلاعی میخوایی مملکت رو از خشکسالی نجات بدی
  • 🤔🇮🇷 IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    71 9
    رجب که گفت آب در برابر نفت شما خواب بودید اون حرفشو عملی کرد حالا برید بهش نفت بدبد بهتون آب بده در غفلت و خواب ما بقیه هر کاری دلشون می خواد انجام میدن
  • یا علی IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    78 2
    این مدارکی که با سهمیه گرفته شد حالا داره خودشو نشون میده بی سوادی الان همه متضرر هستیم
  • علی IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    33 37
    صهیونیستهای اشغالگرفلسطین کاملامشکوک هستند،مسئول این موضوع (البته اگرسوادداری )واقعاپیگیراین کارباش،مامردم ایران ازطبیعی ترین حق مان نمی گذریم.
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    25 5
    آقا جان ایراد ار خود ابرهاست.این ابرها تزئینی هستن.فقط بدرد عکس گرفتن و تماشا کردن میخورن اینا اصلا برا باریدن نیستن که.
  • علی آقا شمس نژاد IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    29 39
    شک نکنید ترکیه با رژیم اشغالگر قدس و آمریکا دستشون در دست هم برای نابودی کشاورزی ایران اقدام کرده و جلو ابرها میگیرن
  • کوروش کبیر IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    84 9
    متأسفانه دولت ما جرات نداره به کشورهایی که دارن حق ایرانو میدزدن حرفی بزنه.
  • FR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    80 9
    جمهوری اسلامی که رابطه‌اش با خدا خوبه پس ترکیه چگونه ابر ها را کنترل می کند
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    54 6
    همین الان اخبار ترکبه تشون میداد استانبول و خیلی از شهرای دیگه خشکه خشکه.فقط قسمتهای شرقی ترکیه برف باریده.
  • حبیب IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    38 6
    با توجه به کم‌بارشی‌های پیاپی کشور در کنار همه راهکارهای موجود برای بهبود شرایط، توصیه ما مدیریت منابع آب، صرفه‌جویی در همه بخش‌ها و برنامه‌ریزی برای تاب‌آوری با انواع سناریوهای بارشی است.» یعنی دست رو دست گذاشتن تا مردم از کمبود آب بمیرن ... اینم شد راهکار ؟؟؟ تمام کشورها حتی طالبان افغانستان به فکر کشورشونن و شما دغدغه ساکنان غزه رو دارین ...
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      2 0
      خب شرق ترکیه ، میشه غرب و شمال غرب ایران ، چرا اینجا خبری نیست ؟ چند روزه هوا ابری میشه ، دریغ از یک دونه برف .
  • ممی IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    37 16
    یعنی اینقدر ذلیل شدیم. برف و بارانمون دست ترکیه باشه؟ خدا رو نمیبینیم و چشممون به دست ترکیه بشه، همین میشه.
  • حزب الله سعید IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    27 20
    چیزی نیست شما هم شروع کنید به درست کردن ابرهای مصنوعی دستگاشو که داریم ترکیه هیچی نداره زندگی و اقتصادش بسته به کشورهای نفت خیز و گاز و دیگر منابع قیمتهای صادرات را به ترکیه بالا ببرید تا حسابی کمرش بشکنه ترکیه برای ما هیچ سودی نداره وابسته به ایران هست همان ترکیه اقتصادش بدتر از آنی که دارد بکنید فردا میاد به دست پای ما اوزان میشود با التماس با همه کشور های همسایه باید این کارو کرد تا برای ما شاخ نشوند
  • صادق IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    34 6
    پناه بر خدا مگه ترکیه خدا هست الیعاذ به الله که بخواد اجازه بده باران یا برف بیاد تو کشور ما یا نیاد هرچی از جانب الله میشه کی میتونه جلوی قدرت الله را بگیره
  • رضا DE ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    38 10
    این کارشناسان و مسولان هواشناسی کشور یا خوابن یا خودشون زدن به خواب . چرت و پرت تحویل میدن به مردم. وقتی مسیر حرکت سامانه های بارشی از ترکیه به سمت ایران است (غرب به شرق) مسلمه که ترکیه یه کاری کرده که روی اقلیم ما تاثیر بزاره . امیدوارم زودتر یه کاری انجام بدن وگرنه چند سال دیگه فلات ایران تبدیل به شوره زار میشه
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    41 4
    مشکل از دکل‌های برادران چینی هست. به ترکیه ربطی ندارند.
  • جعفری IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    27 29
    به دلایل سیاسی وامنیتی ترکیه بارورسازی درمرزهای ایران انجام نمی‌دهد چون مردم استان‌های همجوار ایران کرد تبار وایرانی تبار هستندو مخالف دولت ترکیه هستند دولت ترکیه کاری درجهت منفعت این مناطق انجام نمیدهد،سعی درمحدودیت واستضعاف آنها دارد،ایجاد سد درخروجی مرزهای ترکیه بازهم علت سیاسی وفشار برهمسایگان داردودرجهت ایجاد رفاه وثروت برای کردها نبوده نیست.
    • Ss IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      13 4
      اینها تخیلات کودکانه جنابعالی هست
  • ناشناس IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    32 11
    سال 1353در ایران ابر ها را بار ور می کردند عجب !
  • خدا IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    22 17
    شاید این هم یکی از هزار امتحان الهی است که خدا میخواد مارا باهاش امتحان کند .
  • مردم IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    33 6
    خدایش هنوز منتظر مسعولان هستید اون مسعولی که شما میگید اصل نمیدونه ابر چیه چه جور پدید میاد مقصر هم نیست چون گفتن اینجا بشین این رو متن از رو ورق بخون و فقط امضا کن بقیش با ما
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    36 3
    تا شما از خواب بیدار بشوید زمستان تمام شده
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      45 5
      بله وقتی کیلویی نمره در دانشگاه میدن وقتی تعهدی در کار نباشه وقتی رانت خواری ضابطه حکم فرما باشه نتیجه اش میشه همین و چیزی پا نمیگیره مبارز با فساد فساد کی میگفتن نتیجه اش را داریم می‌بینیم وقتی گند قضیه چای دبش در میاد که حق السکوت یک نفر را ندادن اون میاد لوشن مده پته شون را میرزه رو آب!
  • چنگیز IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    47 4
    این از بی عرضگی مسولان مربوطه هست
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    49 4
    ایران توان گرفتن حق آبه قانونیش از طالبان را نداشت که امسال آب به ورودی به سیستان را کاملا قطع کرد و نهدید رییسی را به تمسخر گرفت. سیستان و تمدن ۵ هزار ساله آن بدون هیرمند کاملا نابود خواهد شد. چون در سیستان هیج منبع آب دیگری نیست. مسولین فقط شعار قدرت منطقه را می دهند ولی توان گرفتن حقشان حتی از گروهک طالبان را ندارن. اگر ارنباطی درستی با دنیا داشتنم به راحتی حق آبه ما از بین نمی رفت
  • حسن DE ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    21 4
    سلام امیدوارم هرچه زودتر علت کم بارشی مشخص وی چاره ای مسئولان بکنن تا زمستان تمام نشده درزمینه آب وهوا وبارندگیها اصلا به ترکیه اعتمادی نیست چکار کرده وداره میکنه خدا میدونه ما از مسئولان توقع داریم این موضوع رو با دقت وبروز مورد برسی قرار دهندامسال بخاطر پیش بینی اشتباه قدری دخایر آب سدها برداشت شده وتا امروز جایگزین نشده بخاطر(کم بارشی ) تا بهار وتابستان داغ از راه نرسیده خاهشا ی راهکاری بیندیشند
    • GB ۰۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
      1 2
      کاملا درست میفرمائید
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    19 0
    موجودی دو پا بنام انسان همه چیز بر میاد آبر که سهل است
  • حسین IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    27 24
    شماها ازهیچی ترکیه خبرندارید نمیدانید دشمن درجه یک ایران >ترکیه اردوغان است مجددا خودتان رابزنید به اینکه نمیدانیم بروید توخواب خرگوشی ترکیه داردایران راویران میکند بازهم بگیدنمیدانیم
  • ب ج IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    26 14
    این هم عاقبت دشمنی با اسراییل و آمریکاست،شک نکنید،ابرها رو عقیم کردن تا ایران رو نابود کنن و تا این پایه هم موفق بودن،بهترین و کم هزینه ترین راه برای به زانو در آوردن جمهوری اسلامی....
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    47 1
    شما بخاطر برداشت لیتیوم با دکهایی که از چین خریدید اینکارو کردیدچون لیتیوم تو جای مرطوب نمیتونه ارتقا پیدا کنه
  • صادق IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    39 3
    هر‌روز یک مورد یا یک کشور رو مقصر جلو میدین خب اگر ترکیه این کار‌ رو میکنه شما هم جرات داشته باشین باروری کنید یا ابر تولید کنید
  • سلام IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    32 1
    وقتی سد بروی رودخانه می‌سازند زمین‌های اطراف و بخار حاصل از آب دراطراف زمین کم می‌شود واینجوری بارش کم و حاصلخیزی کم و آتش گرفتن درختان بیشتر
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    18 12
    خیلی از موضوع پرت افتاده اند بارور سازی ابر خوب است علت اصلی عقیم شدن اسمان کشور پخش کمتریل توسط هواپیما های مسافر بری خارجی هستش که طبق معاهده پاریس در زمان دولت قبل علت اصلی این اوضاع هستش وسلام
  • مسعود IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    18 12
    اگر دقت کنیم میبینیم که وقتی در ترکیه زلزله آمد،بارشهای خوبی در ایران بوجود آمد!این موضوع آیا ارتباطی به سرگرم شدن ترکها به زلزله و آوارگان حاصل از زلزله نداشته؟
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    30 13
    وقتی سد ساخت و مانع ورودی آب دجله و فرات به عراق وایران شد همه ساکت بودند حتی بیشترین کمک مال و تقدیم گاز و.... حالا ابرها نمیگذارد پس ترکیه قدرت منطقه است.. که هم از توبره می‌خورد.. هما آخور.. غرب دارد شرق دارد خاورمیانه دارد
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    13 7
    همه دیه میدونن ترکیه وجایگاه نظامی در ترکیه ابرها را دارن متفرق میکنن و بارش باران نامتعارف در ترکیه به خاطر بارور سازی ابر است
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    26 7
    ارروغان خیلی وقت پیش رو جمع آوری آب ها سرمایه گذاری کرده و سدی که احداث کرده ۱۰۰۰سال هم باران ببارد پر نمی شود
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    14 0
    مسئولین هواشناسی پیش بینی کردن پاییز فلان میشه و بارش رکورد دار داریم حالا بیا ببین میگن پشت سدها خالی هست
  • مجتبی IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    16 4
    خب بزرگترین قنات های دنیا در این کشور و همچنین سد های قدیمی در ایران چی میگه می‌دونی میگه منطقه ای که در فلات مرکزی ایران هست همیشه تا الان دچار کمبود آب بوده و با سد و قنات جبران میکردند.حالا بیایید و از ترکیه و کشورهای دیگه و مسئولین و غیره گله کنید که همه آب دزدند تو اروپا الان جنگ داره در خصوص آب خودشو نشون میده
  • رضا IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    18 0
    شما مگه حرف درست به مردم می‌زنید که می‌خواهید بعد از بررسی اعلام کنید،
  • مائده IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    10 0
    اگه کمتریل پاشی متوقف بشه بارندگی هم بیشتر میشه
  • ناشناس IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    8 21
    وقتی ترکیه اجازه نمیده....مردم بلیط ترکیه نگیرید برید اونجا...فکر کشورتون باشبد
  • پهلوانپور IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    13 14
    سلام. مسئولین در خصوص ارسال امواج از داخل دیوار مرزی ساخت ترکیه بررسی کنن. مثل دیوار هوا که دربالا درب ورودی سالن نصب می‌شود. ترکیه دستگاه‌ ها را داخل دیوار نصب کرده که با ارسال امواج به بالا از رد شدن ابرهای بارور جلوگیری میکن. مثل رانش آهن ربایی
    • بیکار IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      19 4
      فیلم تخیلی زیاد میبینی....
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    18 0
    ۱۲باران داریم باید ۳ماه گذشت باید بارا بیاد ۴۵روز پاییز ۴۵ روز زمستان ردشود باران بیاید پناه بخدا صبرصبرصبر
    • حامد IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      4 0
      چشم حتما میگم پیگیری کنن شما اصن نگران نباشید
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    4 8
    ایران درفکرر ابر دزدی از ابراهی افغانستان است،،
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    5 11
    گناه دروغ بی رحمی ترک زکات گران‌فروشی موجب شده باران نییاد
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    18 24
    کاری ندارم ک ترکیه ابرهای رو میدزده یان،ولی ایران یدونه دشمن داشته باشه همین ترکیه س،باهمه دشمنه باهمه خصومت داره
  • فاطمه US ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    24 5
    اخی طفلکی بچه های مظلوم ترکیه ابرهاتون برد افغانستان آب هاتون برد کویت نفت هاتون برد روسیه دریاچه تون برد همه ازشما میبرن پس ارومیه هورهویزه وهورالعظیم کی خشک کرد کارون روکی به جوی تبدیلش کرد پولها روکی برد دکل روکی برد آخی شمانه یکی دیگه
  • حمید IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    22 4
    همیشه یاد گرفته اید به عوامل خارجی و کشور های خارجی ربط بدید تا بوده همین بوده
  • فاطمه US ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    14 2
    مهاحرین بیرون کنید جلو اختلاسها روبگیرید قوانین سفت سخت داشته باشید متخصصین کارآمدبیارید نه فقط هم جهت خودتون اناق فکر داشته باشید کشورهای عربی رورها کنید دشمن تراشی نکنید جلو گرانی روبگیرید هرمغازه ای دلش بخواهدقیمتها روبالامیبره کلا نظارت وجزایی وحود نداردفقط گیردادین به حجاب که اونم ول شد
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    23 4
    بابا اونا با طبیعت مهربانند مصرف انرژی تو ایران بسیار بالاست یه مثال ساده هممون قانون بقا را خوب می دونیم نیاز به محاسبات مکانیک سیالات هم نداریم انرژی که سوخته میشه با هوای طبعیت به یک تعادل گرمایی میرسه اگه به نصف کاهش پیدا بشه تازه مثل ترکیه ای ها مصرف می کنیم اون موقع فقط فقط یک درجه کاهش دما داشته باشیم ابرها خودشان میان طرف ایران حالا تخریب طبیعت و محیط زیست اونا به کنار طبق یک نظریه ریاضی پرزدن پروانه هم تو آب و هوا تاثیر داره
  • سیدقاسم IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    5 1
    درسته علم پیشرفت کرده ولی مثل قطره در برابر اقیانوس میمونه.. اینا فقط چرت وپرت. فقط باید ابر وباد و مه خورشید فلک دست به دست هم بدهند وگرنه این بارور سازی مثل سرعت لاکپشت با چت میمونه... انشاالله درک کنید....
  • مم IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    6 4
    استاد گفته که نمیصرفه باید بصرفه تا انجام بشه خشکسالی گرانی همه دست به دست هم داده تا فقر خیلی باارزشی دامن مردمرا بگیره الان با این وصعیت مردم نمیتونن خرج زن بچشونه بدن اقا میگه نمیصرفه
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    13 1
    چرا نمیگیید که کار چینه؟؟؟
  • علی IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    16 2
    موضوع دستکاری ابرهای ایران کاملا جدی است که متاسفانه هواشناسی ما حاضر به پذیرش این موضوع نیست. عدم بارش در ایران به این وضوح کاملا غیر عادی و عجیبه، بهتره دانشمندان و نیروهای امنیتی دست بکار شوند و منشا عقیم سازی ابرهای ورودی به ایران را بررسی کنند. گفته میشه اسراییل تجهیزاتی در شمال عربستان، کردستان عراق و کشور آذربایجان نصب کردند و در عملیاتی سری ابرهای ما را دستکاری می کنند.
  • امین عبدالحمید TR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    2 5
    خیلی عجیب. به عنوان مثال ترکیه با ارمنستان دشمنی می کند، به دلیل اینکه در سال 1991 قره باغ را اشغال کرد، مرزها را بست و تجارت با ارمنستان را قطع کرد. گرچه ارمنستان دشمن است، ترکیه چنین کاری به او نکرده و ارمنستان هم چنین اتهامی نکرده است، اما ما با ایران دوست هستیم.
  • ناشناس IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    6 9
    سلام مثل اینکه ترکیه زیادی غلدر شده باید حسابش رو رسید
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    14 2
    برای فرار از واقعیت فقط بگین برسی میکنیم وآخر هیچ . مردم بدبخت از دست این مسئولینبه کی پناه ببریم!!!!!!😠😠😠
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    14 3
    هورالعظیم را برای چینی ها خشک کردید ارومیه را هم برای چینی ها خشک کردید چه انتظاری از وضعیت آب وهوای کشور ومحیط زیست دارید آیا چین برای شما اینکارها را انجام می‌دهد امکان نداره هیچ کشوری در دنیا بلایی که مسئولین سر کشور آوردن هیچ کشوری در دنیا وجود نداره
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    9 2
    این چیزی نیست که ترکیه ان را افشا کند این برای ترکیه محرمانه است وشما اطلاع ندارید ابر دزدی ترکیه
  • صیاد IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    6 1
    همه دست به دست شدن برای نابودی ایران ما.چندین ساله جنوب شرق آرزوی دیدن باران .خدایا ...
  • هادی IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    7 0
    من موندم چرا تو ایران ابرارو بارور نمیکنن برف ببینیم ارزو ب دل نمونیم،🤣
  • ف.ن IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    8 2
    همه کارشناسان هواشناسی بر این اصل معتقدند که اگر سامانه بارشی از روی مناطق مرطوب عبور کند بارور شده و در مناطق مسیر خود بارش بیشتری خواهد داشت.ترکیه در 25سال اخیر دهها سد بزرگ و کوچک احداث و دریاچه های طبیعی را پرآب کرده ولی کشور ما با خشکاندن دریاچه های ارومیه پریشان گاوخونی تالاب انزلی و دهها دریاچه دیگر امکان رطوبت گیری و بارش را از ابرها گرفته که ای تنها یک دلیل بر خشکسالی هست .و دهها دلیل علمی و منطقی دیگر وجود دارد که جای بحث دارد.
  • اهنگ DE ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    11 1
    خدالعنت کنه هر کشوری وهرکس را که به کشور ایران ومردم ایران ظلم میکنه لعنت بهتون
  • امیری BG ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    5 5
    نگین اجازه نمیدهدبگین فروختیم
  • Borzoo NO ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    5 6
    این مسئله باید توسط وزیر امور خارجه مطرح شود که چرا ابـــرها در ترکیه ویزای ورود به ایران را ندارند
  • حمیدرضا IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    10 3
    سلام‌من‌فکرمیکنم‌تمام‌همسایه‌های‌کشوربه‌ایران‌ما‌دارن خیانت‌‌میکنن‌ولی‌متاسفانه‌کسی‌نیست‌جلوی‌اینها‌‌بایستند ‌جای‌تاسف‌داره
  • مسلم احمدی IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    12 3
    ترکیه و دولت های اعراب ذات ندارن ودر این زمینه با اسرائیل وغرب هم پیمان شده تا ایران را زمین بزنن انشاالله خداوند نمی گذاره
  • ایرانی IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    9 10
    سلام. به مردم ایران زمین. خاهش مند حستم که این خرافات سازمان هوا شناسی را باور نکونن. کم بارشی ایران از قبل تین شد بود. کشورها اسرائیل وآمریکا با دستگاهای مانند هارپ وووووو سازمان ناسا. دکل ها ساختن که. بتوانه. ابر های. که از نقشه ایرات زمین ابور میکنن رو. آن هارا. با صدا و دکل. ها. از هم جدا میکند. تا. باران اصلی. را یا تمام. باران وبرف را روی نقشه نبارد و کشور های. مانند.ترکیه. و عراق. و کویت. در این کشورها دکل های ساختن. تا ابرهارا. ازهم جدا کنند. خاهشمندهستم. از مسولین بی کفایت که. ترو خدا یه کاری کنید. خشکسالی. بی داد می کند. یا حق.
    • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      3 0
      یه کمی رو املات کار کن داداش
  • حمید IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    9 6
    قطعا یه کارهایی کردن که ابر سمت ایران نمیاد
    • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
      2 0
      خداوکیلی چند کلاس سواد .داری .دانشمند
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    6 18
    ترکیه عددی نیست
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    6 0
    با سلام امکان اینکه مقاله کاملی را بفرستم نیست فقط به اطلاع می‌رسانم که ابری که یک دفعه تحریک شود و بارندگی انجام دهد قابل تحریک مجدد نیست ابرهایی که به ایران می‌آیند از طریق ترکیه عراق و عربستان هستند که بیشترشان از ترکیه است اگر یک با در آن کشورها تحریک شوند در ایران با تحریک هم بارندگی ندارند تنها راه ایران استفاده از آب دریا بعد تصفیه نمک و سایر املاح آن است که مقالات مرتبط را نمیتوانم در این محل ارسال کنم
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    8 3
    الان اینجا کارشناس های همیشه در صحنه نظر دادن
  • بشیریاری IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    4 0
    سلام.تازمانیکه دشمن سازی جای دوستیابی باشد بهتراز این نخواهدشد. ودشمن هیچوقت خواب نبوده ومنافع ملی خود نه دیگری اندیشیده البته این هم قابل طرح است که اجاره دادن ابرها هم به قول قبلیها شیب ملایم دارد .این چطور اب هوایی است که فقط وقتی به ایران عراق سوریه یمن می رسد رطوبتش تمام شده و نمی بارد
  • محسن IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    9 3
    دلیلش ترکیه نیستش دلیلش خوده شماها هستید که امواج مزاحم و نویز های مزاحم ومضر برای ماهواره ها وسیستم های ماهواره ای در آسمان این مرزو بوم منتشر میکنید و اصلی ترین دلیل فرار ابرها از آسمان ایران همین میباشد و دومین دلیلش هم اینه که در کشوری که هیچ چیزی سره جای خودش نباشه خیر و برکت ونعمت از اون مرز وبوم پر میکشه ومیره بی خودی دنبال مقصرین دیگری نگردید ایراد از خوده شماست فقط والسلام
  • شکیبا IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    3 0
    حال که ابرها اماده بارور شدن است و خوزستان ابر بدون باران فرا گرفته چرا حرکتی اندیشانه صورت نمیگیره واگر امکانش هست بارور بشن چرا نمیشن
  • سید احمد IQ ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    3 2
    میتونم بگم صد در صد اینها امواجی با فرکانس خاصی به فضا ارسال میکنن تا موج بارشی در کشورشان ایجاد بشه همینکار هم عربستان می‌کنه در خوزستان هم بارندگی قطع شده
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    19 1
    بقولی جنگ اینده جنگ ابه.نه نفت پس اقایان رییس بفکر اینده باشید.مردم معمولی از شما بهتر میفهمند.نچپید پشت میز یکم تکون بدید .اینقدر شعار ندید .حی علی خیرالعمل.اه ماشاللا
  • الهی IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    7 1
    فعلا همه روزوشب ماشده تارموانواع اقسام جرایم ولی دریغ ازبارش برف باران ترکیه نه به تارمو کاری دارد فقط به فکراقتصادکشورش است ولی ایران به فکرهمه مردم کشورهای گذاگشنه است به غیراز مردم خودشان
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    8 6
    امان از دست این اوردوغان منافق مسلمان نما. ابرها که هیچی ، سد سازی های غیر اصولی و غیر انسانی اش باعث آسیب مردم ایران و عراق شده ، البته خدا هم هر از گاهی با بلایای طبیعی گوش این دولت منفعت طلب رو می پیچونه ولی آدم نمی شن . باید سریال کلید اسرار رو بذارن اوردوغان بقیه وزیراش چندبار ببینن!!!
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    4 15
    ترکیه کی هست که شده همه کاره و اجازه ورد ابر را نمی‌دهد خیر سرشون مملکت آزاد و بی بند وبارشون را جمع کنند وتو کار دیگران دخالت نکنند .
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    14 3
    ازچای دبش چه خبر؟
  • BR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    4 0
    همه چیز کار دکل‌های چینی هستش
  • یادگارمومنی US ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    9 0
    همه ی احتمالات درباره کاهش بارندگی در ایران وجود دارد،پس همه ی فرضیه ها باید به دقت بررسی شوند.
  • بهرام IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    9 2
    چون ما خودمان را ول کردیم رفتیم سراغ غزه فلسطین..... من خودم کشاورزم... دیروز انقدر گریه کردم ۲۰ روز از زمستون رفته ما اندازه یه پارو برف نداریم...دیگه نمیدونم ب کیو چی اعتقاد داشته باشم....😔😔
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    7 1
    با سلام احترام این تغییر اقلیم ایران ترکیه مگه مال امروز دیروز بوده پس چرا نمی گید که این دو کشور همسایه یکدیگر هستند پر واضح هست که دست بشر در کار هست.... من ماندم پدافند غیر عامل سپاه چرا تدبیری اندیشه نمی کنه حتما باید ایران نابود بشه تا کسی دلش بسوزه لعنت به دولت خائن ترکیه که از خاندان صهیونیسم هست
    • hesam IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
      0 0
      بنظرتون خوبه که نریم فلسطین تا برسن به ایران و اینجا هم بشه فلسطین؟؟ حضرت آقا از من و شما خیلی بهتر تشخیص دادن و اگر درست فکر کنید متوجه خواهید شد
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    9 5
    به آقای رئسی چه ربطی داره اتفاقا بیشتر خیانتکاران این مملکت کسایی بودند که مخالف ریاست جمهوری جناب آقای ریسی بودند اما اگر هردستی در این ماجرا شریک هست خدا ریشه کنشان کنه
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    5 7
    دو روز بعد هم میگین چین خورشید دزدیده برده خونش😂😂
  • ناشناس IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    5 1
    رمز و راز نباریدن ابرها و به عبارتی عقیم شدن ابرها داخل مرزهای خودمونه و دولتیون و افراد و ارگانهای ذیربط هم خوب میدونند داستان چیه و قضیه از چه قراره و آینده و هستی و کشاورزی و طبیعت دارند فدای چه چیزی میکنند.
  • aghajania51@gmail.com IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    10 2
    ترکیه چون با حجاب هستن بارون میاد اینجا سرزمین کفر شده ،😃
  • محمودایرانی US ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    15 17
    بنام خدامعمولا کارشناسان سعی میکنندبرای دور ماندن از شبهه عامیگرایی فقط دانش علمی خود را برخ بکشند ووارد مباحث سیاسی جنجالی نشوند،راستش این است که ترکیه یک دلال قهار بین المللی است وتاهمینجا هم چند دهه از تحریمهای ما خودش راچاق کرده وبا بستن صدها سدبر روی دجله وفرات وورودیهای ارس عراق وایران را بخاک سیاه نشانده بعید نیست که چون اغلب ابرهای بارانزای ایران از سمت ترکیه میایند دستکاری هایی بکند،دلیلش نفوذ صهیونیزم وناتو وحکومت بلا منازع اردوغان است که همین چند وقت پیش میخواست با تبانی با علیف دالان تورانیش را درمرزهای ایران ایجاد کندکه با قاطعیت ایران مواجه شد وبیبی هم سیلی محکمی به خاطر عدم اقدام درزلزله اتمی به او وارد کردچون ماموریت اسراییل را بخوبی پیش نبرد!؟درادامه الاقصی همه بافته هایشان را پنبه کردخدا میداند این اردوغان چه عمروعاصی است
  • ایرانی IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    17 6
    بی‌شک مقصر ر دولت ما است
    • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
      0 0
      در کار خدا دخالت نمی‌توان کرد
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    0 0
    دلیل پخش کمتریل تو اصفهان چیه صبح تو آسمان میزنند
  • کوروش بزرگ IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    0 0
    ظلم ،دروغ ،رانت و تعصبات از بین بره خداوند همه چیز را اوکی می‌کنه
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    0 0
    بخاطر ابر تورم ایران ابرها هم تو شوک موندن دیگه حال باریدن ندارن
  • رمضان پارسا فرهنگی بازنشسته IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    1 0
    وقتی سال 53انجام گرفته وسایل 67در یزد دنبال شده چرا بعد از آن پیگیری نشدکه حالا گرفتار چنین بدبختی بشیم
  • سیدعلی اصغرموسوی IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    0 0
    چون علم وتکنولوژی این صنعت را نداریم!جبرا باید وجود چنین تکنولوژی وفواید انرا انکار کنیم!
  • یاسر GB ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    0 0
    لطفاً به ابرا بگین از یه مرز دیگه غیر ترکیه بیان
  • اشنا IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    1 0
    بامقایسه میانگین بارشهادرترکیه وایران کارنداریم شفاف جواب بدهیدکه چراابرهای بارشزاوقتی به مرزمی رسدقطع می شودوکم بارشهاعبورمی کند؟چرااین مشکل درقبل وجودنداشت درچندساله اخیرپیش امده نه کوه جدیدی بوجودامده نه جدیدا"کوههای قبلی قدکشیده انددریای جدیدی هم بوجودنیامده مرزهاهم که سرجایشان هستندشفاف جواب بدهیداسمان ریسمان نبافیددرغیرصورت مردباشیدبگوییدنمی دانید!
  • گیسو IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    0 0
    جوک سال
  • داریوش رجبی IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    1 0
    من دریک از شهرهای مرزی زندگی می کنم من هر به ابرها نگاه میکنم طرف ترکیه مثل اینکه جلو ابرها دیوار کشیده ابر های پربارش را طرف ما نمیفرستن دولت ترکیه میخان طرف ما را خشک کنید ومیخان بجای نفت آب بدن ومحتاج آنها باشم محتاج گندم ومیوه وغیره به آنها باشم
  • IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    0 0
    همیشه سعی نکنین گناهان و اشتباه های داخل کشور در داخل کشور مسئولان هستن به گردن تورکیه نیاندازین
  • حبیب IR ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    1 0
    البته که از این اردوغان نامرد هر کاری بر میاد .
  • اسماعیل IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    0 0
    آقای ضیائیان را عزل کنید درست می شود به نظر میاد ایشون رئیس مخاطرات آب و هوای ترکیه باشند تا ایران خلاصه تا به جا مانده های دوران روحانی سر پست ها باشند روزگار مردم سیاه است.
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    0 0
    اونوقت ها در زمستان باد نعشی می اومد که بعدش بارندگی داشتیم الان هوا نعشی نمیشه
  • هادی IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    0 0
    معمولن هر از چند صد سالی خشکسالی باشه تا انسانها به خودشون بیان و از فرصت و نعمت و داده های خداوند درست استفاده کنن بارندگی و سیلهای اخیر هشدار و فرصت ذخیره اب بود که استفاده نشد یا شد نمی دونم که اگر میشد الان دریاچه ایی اب داشتیم حالا بشینیم و نماز باران بخوانیم. اطراف ما هم با سد سازی اب های ورودی به کشور و بگیرن و به دنبالش کوچ و از بین رفتن طبیعت و رها شدن مرزها و شاهد باشیم.
  • محمد US ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    1 0
    چرا. خبر کذب پخش می کنید ترکیه ابرها را به ایران راه نمی دهند چرط است. خندار،😆😆😆😆😆
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    1 0
    آیا این میزان بارش‌ها از اول ۵۰۰ به ۲۵۰ بود قبل از ایجاد دکل‌های چینی چرا میزان بارش‌ها تو کشور ما بیشتر از این بود چرا راستشو نمیگین
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    1 0
    هواشناسی هرروزیک منطقه میگویدبارش باران وبرف داریم ومن بادوستانم درهرجاکه میگویدزنگ میزنم خبری نیست کرمانشاه ایلام خشک است آفتابی تابستانی
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    1 0
    آب تالابها و رودخانه‌ها و دریاچه‌ها رو به حالت اول برگردانید پر آب که شدن دوباره ایران کشوری پر باران خواهد شد مثالی که میگن پول پول میاره در مورد آب هم صدق میکنه آب هم آب میاره
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    0 0
    ای جون دیگه همه رو دست الله بلند میشن اینجا ببار آنجا نبار فهمیدی باشه هرچی شما بگی
  • محمد IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    1 0
    مازوت نسوزانید بارش برف زیاد میشه.الکی مغز مردم به سمت ترکیه منحرف نکنید دارید مردم رو میکشید
  • علی اصغر. صاعدی IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    2 0
    به نطر من صحت داره چون قبل از اینکه بارشها شروع شود صحبت ارپدیده البت شد که امسال بارشهای ریادی روی ایران داریم ولی برعکس د ر آمد خلاصه مشکوک و بوداره!!!!!!!!💙
  • کارشناس محیط زیست IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    1 0
    با سلام تنها راه نجات ایران انتقال آب از خلیج فارس به مرزهای غربی کشور و ساختن دریاچه های مصنوعی از این آب ها می باشد هیچ راه دیگر وجود ندارد حتی آب ایران می بایست رودخانه شمال کشور را به دریاچه ای به سمت غرب هدایت کنند درست هست هزینه دارد ولی ایران بدون این قضیه نابود می‌شود خود سرچشمه های دجله و فرات که از کوهای ترکیه حرکت می کنند توسط ترکیه تعقیر مسیر داده شدند و گرد خاک های خوزستان فقط به این دلیل می باشد خشک شدت غرب کشور متاسفانه سردمداران مشغولیات زیادی دارند و دلشون برای آب و خاک مون نمی سوزد
  • امید IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    0 0
    بلاخره این همه حرف زدید مشخص نشد ترکیه دخیل هست توی مسئله‌ یانه.
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
    0 0
    پس یعنی دکل های چینی تبرئه شدند
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    0 0
    اگرترکیه درباره بارش درایران دست دارددشمن درجه یک ایران است
  • حمیده IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    0 0
    احتمال یکی از اقازادها بیکارشده بهش گفتن برو ابرارو بفروش
  • خاقان IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    0 0
    اولش میگن اگه رو دریاچه بارون یا برفی بباره باعث طوفان نمک میشه الانم میگن کار ترکیه هستش فردا هم بگین کار هارپ آمریکا فضایی ها هستش 😂
  • سلام IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    0 0
    💗نیما مجتهدی جان کارشناس محترم و آقای صادق رضیائیان غزیز اقلیم آذربایجان غربی.بلندی کوههاو ارتفاعات عین وادامه کوهای ترکیه وشمال عراق و اقلیم کردستان وارمنستان است هرچه در انور مرز از نظر آب هوای رخ میده باید طرف ایرانی هم رخ دهد.چون فاصله هوای با ترکیه فاصله زمینی خیلی فرق میکنه .نباید استان آذربایجان غربی را با فلان ایران مقايسه کرد
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    1 0
    خودمان که نمیتوانیم کاری بکنیم فقط حرف میزنیم از چینی ها خواهش کنیم همان طور تمامی معادن ایران را استخراج می کنند و میبرند درعوض ابرها را بارورکنند
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    0 0
    خوب شد گفتین من تا حال فکر میکردم دلیلش بیحجابیه
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    0 0
    خلاصه زمین و زمان مقصر هستن بجز مدیران لایق و متعهد و سرور.کشوری که کمبود آب داره اجازه نمیده هندوانه یا هر محصول پر مصرفی کشت بشه یا کارخونه های پر مصرف ایجاد بشه
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    0 0
    تا وقتی اینا از خواب بیدار بشن و بفهمن ترکیه برای چی هزینه کرده مرز رو دیوار کشیده و اون پشت چیکار میکنه زمستون تموم میشه و تابستون از بی آبی همه میمیرن....
  • یه هم وطن IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    0 0
    به درک که ترکیه اجازه نمیدهد ما الرحمن راحمین را داریم پروردگار بزرگ یکتا او اگر بخواهد میشود بدون او هیچ برگی از درخت نمیوفتد ..... نوبت ما هم میشه تلافی باید بشه بلاخره هرچه که باشه این یک کارمایی هست که چه زود یا دیر پس میدی وما هم غر ق شادی در بارش و رحمت الهی میشیم بعد شما هم خشک سالی رو دماغ سوخته هاتجربه میکنین وما از رحمت خدا استفاده میکنیم و شما دست به چانه نگاه میکنین ....باز دولت ما بیاین هی کشور همسایه همسایه کنین بیا اینم از کشور همسایه
  • لیلا FR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    0 0
    اینم برمیگرده به بی‌کفایتی
  • آلاله IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    0 0
    پس چی شد آب شیرین کن های هسته ای که صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی وعده داد که در سراسر کرانه ها ی خلیج فارس راه اندازی می کند ...
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    0 0
    این کارشناسان آب مدرک پروفسوری شان را بزارن لب کوزه آبشو بخورن شماها اگه بدرد بخور بودید مثل بقیه نخبگان الان در امریکاواروپابودید
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    30 0
    ارتفاعات وجنگلهادرنگهداری ابرهاوبارندگی خیلی تاثیردارد که نداریم جنگل‌ها را تقریباخودمان نابود کردیم ارتفاعات هم به مرور زمان توسط باد باران سرما گرما دچارفرسایش شده وسال به سال کوتاهترمیشوندونمیتوانند ابرها را نگه دارندوگازهای گلخانه ای شهرها وصنایع هم باعث فرارمضاعف ابرها شده واین قصه پر غصه ادامه دارد مگراینکه فکری اساسی شود
  • لیلا IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
    0 0
    جالبه نه بعد از اینکه مردم از دکل های چین باخبر شدن و دریاچه ارومیه خشک شد و مالچ پاشی کردن یهو ترکیه تصمیم گرفت به ابرها اجازه بده تا وارد اسمان ایران بشن