نگرانی‌ها پس از هشدار دانشمندان درباره اینکه بطری پلاستیکی آب می‌تواند حاوی هزاران ذره پلاستیکی ریز یا نانوپلاستیک باشد و نانوپلاستیک‌ها می توانند به جریان خون، اندام‌ها و حتی سلول‌های فردی ما حمله کنند و منجر به عوارض مهمی نظیر کاهش قدرت باروری و ابتلای افراد به سرطان شوند؛ در حال افزایش است.

عکس های آب معدنی

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: نانوپلاستیک‌ها ذراتی از پلاستیک هستند که به قطعات کوچکتر تقسیم می شوند، این نانوپلاستیک‌ها هر روز از طریق بطری‌های پلاستیکی آب و سایر نوشیدنی‌هایی که از طریق بطری‌های پلاستیکی توسط مردم در سراسر جهان مصرف می شوند. به نوشته روزنامه سان، محققان دانشگاه کلمبیا به منظور تحقیق درباره وجود نانوپلاستیک‌ها در بطری‌های آب از لیزر به منظور شناسایی ذرات پلاستیکی یا نانوپلاستیک در سه برند آب بطری رایج در آمریکا استفاده کردند و در نتیجه به طور متوسط ۲۴۰ هزار ذره پلاستیک در هر لیتر آب پیدا کردند.

وی مین، یکی از نویسندگان گزارش این تحقیق از دانشگاه کلمبیا، گفت: دنیای عظیمی از نانوپلاستیک‌ها وجود دارد که باید مورد مطالعه قرار گیرد. تحقیق روی نانوپلاستیک‌ها اهمیت دارد، زیرا هر چه چیزها کوچک‌تر و غیرقابل دیدتر باشند، راحت‌تر می‌توانند به درون ما نفوذ کنند و در نتیجه زمینه بروز بیماری‌های زیاد شوند.

بطری‌ های پلاستیکی چقدر نانو پلاستیک وارد بدن می‌کنند؟ | این عوارض نانو پلاستیک‌ ها را جدی بگیرید

بر اساس تحقیقات قبلی، هرکسی که مطابق توصیه‌ها روزانه یک و نیم تا دو لیتر آب از بطری‌های پلاستیکی می‌نوشد، می‌تواند از این طریق سالانه حدود ۹۰ هزار ذره پلاستیک را وارد بدن خود کند. اما مشکل تنها پلاستیک و ذرات ریز آن که وارد بدن انسان می‌شود نیست بلکه بسیاری از مواد افزودنی شیمیایی که به محصولات پلاستیکی اضافه می‌شوند، اثرات منفی بر سلامت انسان خواهند داشت.

فتالات‌ یکی از مواد اساسی موجود در تولید پلاستیک‌های انعطاف‌پذیر است این ماده می‌تواند موجب رشد سلول‌های سرطانی شود. البته مطالعات در این باره تنها در قالب آزمایشگاهی ثابت شده و هنوز به طور دقیق نمی‌توان ارتباط این ماده شیمیایی را با سلول‌های انسانی تایید کرد.

در ساخت وسایل پلاستیکی از جمله بطری‌های پلاستیکی، همچنین از ماده‌ای شیمیایی به نام بیسفنول (که بیشتر آن را با نام BPA می‌شناسند) استفاده می‌شود. این ماده شیمیایی خطرناک است و می‌تواند وارد آب شود و باعث رشد سریع باکتری‌های خطرناک در شکاف‌های بطری‌های پلاستیکی شود. این مسئله عواقب بسیار خطرناکی برای سلامتی ما دارد. به گفته دانشمندان این ماده شیمایی با بروز بیماری‌های قلبی و دیابت مرتبط است. این ماده شیمیایی همچنین می‌تواند با هورمون‌ها تداخل ایجاد کند و قدرت باروری را کاهش دهد و مشکلاتی را برای رشد مغز و استخوان‌ها ایجاد کند و باعث ابتلای افراد به سرطان شود.

بیشتر بخوانید:

چای کیسه‌ای را به این دلیل مهم ننوشید

ذرات ریز پلاستیک برای نخستین بار در خون انسان هم یافت شد

کد خبر 823065
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha