سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

هرچند همه رانندگان دست کم در امتحان آیین‌نامه رانندگی نمره قابل قبولی گرفته‌اند تا موفق به اخذ گواهینامه شوند، اما عملا تعداد افرادی که به مفاد آیین‌نامه عمل می‌کنند نسبت به سایر رانندگان چندان زیاد نیست.

متاسفانه تعداد قابل توجهی از رانندگان حین رانندگی از دست زدن به تجهیزات خودرو غیر از فرمان و دنده خودداری می‌کنند و این در حالی است که راهنما زدن هنگام گردش به چپ و راست و تغییر خط و سبقت گرفتن، جزء ابتدایی‌ترین اقدامات است.

علاوه براین، گاهی هم رانندگان در بزرگراه‌های شلوغ و پرتردد، ناگهان تصمیم می‌گیرند که از خط یک به خط 3 بروند و این کار را با حداکثر سرعت و بدون استفاده از راهنما انجام می‌دهند.

این اقدام خلاف که در اصطلاح قیچی کردن بزرگراه نامیده می‌شود، هم برای سرنشینان خودرویی که این عمل را انجام می‌دهد و هم خودرو‌های عبوری به شدت خطرناک است. این در حالی است که تعیین مسیر درست و استفاده از راهنما و شتاب کمتر در رانندگی از این خطر جلوگیری می‌کند.

موتورسواری روی پل عابر

با وجود اینکه پل‌های عابر مخصوص تردد عابران است گاهی موتورسوار‌ها هم برای تردد و عبور از عرض خیابان‌ها و بزرگراه‌ها دست به دامن پل‌های عابر می‌شوند. البته نصب پله برقی در برخی از پل های عابر یا پل‌های عابری که پله دارند، مانع از آن می‌شود که موتورسواران به محل تردد ویژه عابران وارد شوند.

با این حال در برخی از پل‌ها که به جای پله از سطوح شیب‌دار استفاده شده است، امکان تردد موتورسیکلت هم وجود دارد. این در حالی است که حرکت موتور روی پل عابر تهدید جدی علیه امنیت و سلامتی عابران به‌خصوص افراد سالمند و کودکان به‌شمار می‌آید و درصورتی که کنترل موتور در موقع پایین آمدن از پل از دست موتورسوار خارج شود، پیامد‌های آن بسیار جدی خواهد بود.

نصب موانع آهنی در محل ورودی پل یکی از راهکارهایی است که از طریق آن می‌توان از ورود موتورسواران به پل ویژه عابران جلوگیری کرد.

سفر بد بو

در مکان‌های عمومی 2 دسته از حضار باعث سر درد دیگران می‌شوند؛ دسته اول به قدری بوی تند عطر و ادکلن می‌دهند که برخی می‌گویند طرف دوش ادکلن گرفته است. دسته دوم نیز همانند آنچه در تصویر مشاهده می‌کنید با در آوردن کفش‌هایشان و انتشار بوی بد جوراب‌هایشان باعث سر درد دیگران می‌شوند.

این در حالی است که در نظر  داشتن حقوق دیگران به ویژه در مکان‌های عمومی شرط ادب است. به طور حتم برای اینکه شهروندان به سفر‌های بد بوی اینچنینی نروند باید راننده‌های اتوبوس‌ها و تمامی اماکن عمومی که دچار مشکلاتی از این دست هستند به وسیله اطلاعیه‌هایی ممنوعیت این کار را به اطلاع افراد برسانند.

البته گستره این مشکل به اتوبوس‌های درون‌شهری و برون‌شهری ختم نمی‌شود و در ادارات و سازمان‌ها و به طور کلی در محل کار نیز چنین حرکاتی معمول شده است.

آلودگی صوتی همسایه‌ها

هوا گرم‌تر شده و شهروندان پنجره‌های منازل را باز می‌گذارند تا هوای خنک را به داخل خانه دعوت کنند و کمی از بار صرف انرژی کولر‌ها کم کنند. با وجود این، برخی شهروندان که در همسایگی افراد بی‌ملاحظه سکونت دارند به محض اینکه پنجره‌ها را باز می‌کنند به جای هوای خنک انواع آلودگی‌های صوتی را به منزل دعوت می‌کنند.

آنهایی که در زندگی شهری تحمل سر و صدای بیش از حد را ندارند ترجیح می‌دهند پنجره‌ها را ببندند و کولر را روشن کنند تا با صدای همسایه‌ها اعصابشان به قول معروف خط خطی نشود.

این مشکل در مجتمع‌های مسکونی که دارای یک دالان یا محوطه باز در وسط ساختمان هستند به مراتب بیشتر است. صدا به وسیله این محیط خالی ابتدا بازتاب می‌یابد و سپس از طریق پنجره‌‌های باز وارد خانه‌ها می‌شود.

کد خبر 82275

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز