سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

گروه سلامت – مریم غفاری: بیماری ام. اس پس از سوانح، شایع‌ترین علت ناتوانی در جوانان است

و تاکنون درمان قطعی  این بیماری ممکن نشده، ولی داروهای موجود می‌تواند باعث کاهش حملات و در نتیجه ناتوانی ناشی از این بیماری شود.

دکتر صحراییان متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب و رئیس کمیته علمی انجمن‌ ام.اس ایران، به مناسبت روز جهانی ‌ام. اس،(6 خرداد) به همشهری گفت: بیش از 2 میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا هستند و هزینه اجتماعی و درمانی هر بیمار2.4میلیون دلار  است.

وی افزود: تاکنون آمار دقیقی از تعداد بیماران مبتلا به ام. اس در کشور وجود ندارد اما به‌نظر می‌رسد بیش از 40هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلا باشند که اکثر آنان را خانم‌های جوان تشکیل می‌دهند.پیشرفت و علایم اختصاصی ام. اس در هر فرد متفاوت است و این روند قابل پیش‌بینی نیست.

وی افزود: این بیماری در افراد مبتلا سیر متفاوتی دارد به‌طوری که در بعضی از مبتلایان هیچ‌گونه علایم و نشانه بالینی دیده نمی‌شود ولی برخی دیگر از آنها دچار ناتوانی قابل توجهی در مدت زمان کوتاه می‌شوند.

وی ادامه داد: شیوع این بیماری در دنیا رو به افزایش است، این شیب افزایش در ایران نیز در حال افزایش است ولی از آنجا که اپیدمیولوژی این بیماری در کشور انجام نشده آمار دقیقی از مبتلایان به این بیماری وجود ندارد. معمولا این بیماری در سنین 20 تا 40 سال بروز می‌کند و در خانم‌ها 2 تا 3 برابر، بیشتر از آقایان است.

دکتر صحراییان افزود: عواملی چون ژنتیک و عوامل محیطی در بروز این بیماری نقش دارند اما بررسی‌های مختلف نمایانگر این نکته است که عامل ژنتیک کمترین نقش را در شیوع و انتقال ام.اس دارد.

وی ادامه داد: در بین عوامل محیطی، عواملی چون عوامل عفونی مانند ویروس‌ها و برخی باکتری‌ها مؤثرند و با توجه به اینکه استرس، شدت بیماری مبتلایان به ام.اس و تعداد حملات آنها را افزایش می‌دهد عامل استرس و تنش‌های عصبی می‌تواند در افزایش میزان شمار مبتلایان به ام. اس در ایران نیز مؤثر باشد.

وی ادامه داد: تغذیه نیز در افزایش ام.اس مؤثر است و کسانی که در دوران کودکی ویتامین دی کمتری را دریافت کنند احتمال ابتلای آنها به ام.اس در بزرگسالی بیشتر است.

دکتر صحراییان با اشاره به این مطلب که در مورد ام.اس اقدامات پیشگیرانه‌ای وجود ندارد، گفت: به بیماران ام.اس توصیه می‌شود تا حد امکان از تنش روحی و استرس پرهیز کنند. میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی خود قرار دهند، مصرف غذاهای پرچرب را کمتر کنند و از گرما و خستگی مفرط دوری جویند.

به‌طور کلی ام.اس به‌علت تخریب میلین بافت عصبی مرکزی ایجاد می‌شود و برحسب اینکه کدام قسمت سیستم عصبی دچار تخریب شود، علایمی متفاوت از جمله تاری دید، اختلال در حرکت، اختلال در کنترل ادرار و بی‌حسی در اندام بروز می‌کند.

به گفته وی، عموم مردم برداشت صحیح و منطقی از ام.اس ندارند و به‌دلیل برداشت‌های غلط، برخوردهای مناسبی با این بیماری صورت نمی‌گیرد در نتیجه لازم است انجمن با گسترش ابعاد فعالیت خود، آگاهی و اطلاع رسانی در مورد این بیماری را به نحو بهتری انجام دهد.

وی ادامه داد: افراد تحصیلکرده و حتی خود پزشکان بیشترین قشری هستند که به این بیماری مبتلا می‌شوند و هنوز دلایل بروز آن مشخص نشده است.

وی در پایان گفت: می‌توان ادعا کرد ام.اس تافته جدا بافته در بین سایر بیماری‌های مغز و اعصاب است، در نتیجه ارائه امکانات برای انجام پژوهش درباره ام.اس، رسالت بزرگی است که دولت باید به آن توجه مخصوص نشان دهد چرا که درصورت بی‌توجهی نسبت به این بیماری، تبعات اجتماعی و اقتصادی جبران‌ناپذیری ناشی از این بیماری را در جامعه شاهد خواهیم بود.

بیماران خاص وچالش‌های دارویی کشور

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت اعلام کرد: پوشش ناقص داروهای گران قیمت بیماران
صعب العلاج از سوی بیمه‌ها، تجویز غیرمنطقی دارو و بی‌اعتمادسازی مردم به داروهای ایرانی از سوی برخی پزشکان و داروسازان مهم‌ترین چالش‌های دارویی کشور است.

رسول دیناروند به فارس گفت: در نظام دارویی کشور کماکان چند چالش عمده داریم که از سال‌های پیش باقی‌مانده است، نخستین مسئله این است که داروهایی که برای درمان بیماران صعب العلاج مصرف می‌شود و بسیاری از آنها گران‌قیمت هستند، پوشش بیمه‌ای ندارند به همین علت هزینه بیماران برای تأمین این داروها بسیار بالاست.

وی ادامه داد:‌ برخی از این بیماران که مجبورند رنج بیماری مزمن را سال‌ها تحمل کنند، برای تهیه و تدارک این داروها واقعاً دچار فقر می‌شوند و از هستی ساقط می‌شوند، تعداد این بیماران زیاد نیست و تعداد بیمارانی که به‌علت هزینه دارو فقیر می‌شوند به یک درصد جمعیت هم نمی‌رسد، اکثریت قاطع مردم هزینه دارویی بالایی ندارند اما این گروه کوچک واقعاً دچار مشکل می‌شوند.

معاون وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت با پرداخت سالانه حدود 350 میلیارد تومان یارانه، مشکل تأمین داروی بیماران خاص از جمله هموفیلی‌ها و تالاسمی‌ها را حل می‌کند اما گروه‌های دیگری از بیماران هستند که تحت حمایت نیستند و بیمه‌ها نیز داروهای آنان را پوشش نمی‌دهند.

دیناروند اضافه کرد: مسئله دیگر بی‌اعتمادسازی برخی پزشکان و حتی داروسازان در برخی داروخانه‌ها نسبت به داروهای ایرانی است، من نمی‌گویم کیفیت داروهای ایرانی از خارجی بالاتر است اما به هیچ وجه کیفیت پایین‌تری هم ندارند، کیفیت دارو مقوله‌ای نیست که با نظرسنجی از مردم بتوان به ‌آن رسید، اثر داروها هم آنی و فوری نیست که یک فرد بگوید فلان داروی خارجی اثر داشت یا فلان داروی ایرانی اثر نداشت.

وی گفت: این تصورات از نظر علمی به‌عنوان موضوع دارونما یا اثرپلاسگویی دارو معروف است. به این ترتیب که اگر بیمار به یک دارو اطمینان داشته باشد حتی اگر مشابه آن را بدون ماده مؤثره به او بدهیم احساس بهبودی پیدا می‌کند، بدون اینکه دارو مصرف کرده باشد، این امر فقط در داروهای روانپزشکی نیست بلکه در داروهای بیماری‌های فیزیولوژیک نیز صدق می‌کند.

متأسفانه برخی پزشکان و داروسازان با بیان صبحت‌های غیرمنطقی بیماران را نسبت به داروهای ایرانی بی‌اعتماد می‌کنند، وقتی اطمینان یک فرد به یک دارو کم شد، اثربخشی آن نیز در ظاهر ممکن است کم شود، در حالی که ماده مؤثره و اثربخشی آن با داروی خارجی هیچ فرقی ندارد.

هزینه داروهای بیماران‌ ام. ‌اس پرداخت می‌شود

مدیرکل دفتر ارزیابی خدمات سلامت سازمان بیمه خدمات درمانی گفت: این سازمان هزینه داروهای مورد نیاز بیماران مبتلا به ‌ام. اس را مانند سایر بیماری‌های خاص کماکان پرداخت می‌کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، خسرو رحمانی افزود: این سازمان در جهت حمایت از بیمه‌شدگان مبتلا به بیماری ام. ‌اس  سهم پرداختی این بیماران (فرانشیز) را از 30 درصد به 10درصد کاهش داده است که در این زمینه همه این بیماران می‌توانند با پرداخت 10درصد هزینه‌های داروی خود، از تسهیلات سازمان بیمه خدمات درمانی بهره‌مند شوند.

کد خبر 82263

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز