همشهری آنلاین: اقتصادهای در حال توسعه در ماه‌های اخیر نشان داده‌اند که در مقابل رکود جهانی، مقاومت بیشتری دارند.

نشریه اکونومیست در جدیدترین شماره خود نوشت: این مقاومت به دلیل زیرساخت قوی در داخل کشور و سیاست‌های آگاهانه کلان اقتصادی در کشورهایی است که اقتصاد در حال توسعه دارند.

به گزارش اطلاع رسانی بورس تهران، این نشریه در توجیه استدلال خود آورده است اولا چون اقتصاد کشورهای بزرگ درحال توسعه، کمتر از آنچه به نظر می‌آید به اقتصاد آمریکا وابسته هستند و ثانیا، زیرساخت‌ها در این کشورها به‌گونه‌ای طراحی شده است که آنان را خیلی بیشتر از آنچه انتظار می‌رود در مقابل ضعف‌های اقتصادی مصون کرده است، بنابراین پیش‌بینی میشود اقتصادهای درحال توسعه سریع‌تر از اقتصاد کشورهایی مثل آمریکا بهبود پیدا کنند.

اکونومیست در ادامه، به کشور چین به عنوان نمونه اشاره و نوشته است: برای مثال اقتصاد چین در 4 ماه نخست امسال مجددا حرکت رو به جلو را آغاز کرده است.

سرمایه‌گذاری با سرعت قابل توجهی در حال افزایش و مصرف نیز در حد قابل قبولی است، به‌طوریکه بر اساس انتظار اقتصاددانان، رشد اقتصادی چین به 8 درصد تا پایان سال خواهد رسید، این درحالی‌است که در سوی دیگر ماجرا، بهترین اقتصادهای دنیا در سال جاری عملکرد بسیار بدتری نسبت به سال‌های 2007-2004 خواهند داشت. البته کشورهایی با اقتصادهای در حال توسعه مانند مکزیک یا کشورهای اروپای شرقی که در ارتباط نزدیک با کشورهای پیشرفته اقتصادی همچون آمریکا هستند نیز از این جریان بسیار صدمه دیده‌اند.

کد خبر 82212

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز