همشهری آنلاین: غلامحسین نوذری وزیر نفت، بامداد سه‌شنبه، 5 خرداد برای شرکت در یکصد و پنجاه و سومین اجلاس اوپک راهی وین پایتخت اتریش شد.

به گزارش شانا، یکصد و پنجاه و سومین اجلاس فوق‌العاده اوپک، 28 مه (پنج‌شنبه، 7 خرداد) با حضور 12 عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در وین برگزار می‌شود.

اعضای اوپک در اجلاس 28 مه 2009، وضعیت بازار نفت را بررسی و در باره حفظ سقف کنونی تولید نفت این سازمان یا تغییر در آن، تصمیم‌گیری می‌کنند، در این اجلاس وضعیت بازار، وضعیت تقاضا و اقتصاد جهانی بررسی و متناسب با آن تصمیم‌گیری می‌شود.

یکصد و پنجاه و دومین اجلاس اوپک، 15 مارس (یکشنبه، 25 اسفند 87) با حضور اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در وین برگزار شد، اوپک در این نشست توافق کرد سطح تولیدی کنونی را حفظ کند و از 12 کشور عضو خواست تا همچنان بر توافق کاهش تولیدی سال 2008 این سازمان پایبند باشند.

بر پایه این گزارش، نماینده ایران در هیات عامل اوپک در گفت‌و‌گو با رویترز و داوجونز، از مازاد عرضه بازار نفت در شرایط کنونی همچون ماه‌های سپتامبر، اکتبر و دسامبر گذشته خبر داد و گفت: سطوح ذخیره‌سازی بیش از 62 روزه نفت نشان دهنده وجود مازاد عرضه نفت در بازار است.

محمدعلی خطیبی کاهش تولید سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) را راه حلی روشن و منطقی برای کاهش میزان ذخیره‌سازی‌ها دانست و افزود: افزایش چند دلاری بهای نفت در روزهای اخیر ناشی از متاثر بودن قیمت‌ها از عوامل غیر بنیادین بازار بوده است.

وی با پیش بینی این که افزایش بهای نفت موقتی است، تصریح کرد: لازم است تولید اوپک در نشست هفته جاری این سازمان کاهش یابد.

سازمان کشورهاى صادر کننده نفت (اوپک) از سپتامبر گذشته تاکنون براى کاهش 4 میلیون و 200 هزار بشکه در روز یا 5 درصد عرضه جهانى تولید خود به توافق رسیده است. هم اکنون طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، کشورهای عضو اوپک به بیش از 80 درصد از تعهدهای خود عمل کرده‌اند و چنانچه این موضوع تحقق نمی‌یافت، قیمت نفت از میزان کنونی نیز پایین‌تر می‌بود.

با وجود قیمت نفت بیش از 60 دلار برای هر بشکه، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که اوپک در نشست 28 مه 2009 (هفتم خردادماه) از سهمیه تولید کنونی خود حمایت کند.

کد خبر 82205

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز